Kura i rygg/sido läge?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
acf907

Kura i rygg/sido läge?

Inlägg av acf907 »

Hej,

Jag har en dotter på 3,5 mån som jag har planerat att börja kura nu till Påsk. Jag har kört standardmodellen från födseln, men eftersom hon har problem med sin tunga (skll opereras inom ett par månader) så har det varit lite problem med maten och inte alltid varit så lätt att få i henne tillräckligt. Jag har heller aldrig kunnat amma henne.
Pga tungan kan hon inte ligga på magen utan jag kommer att bli tvungen att kura henne på rygg/sidan.
Hittills har jag gjort ett stort misstag...matat henne till sömns på kvällen och detta vill jag nu komma ifrån och har alltså tänkt börja kura!

Jag har några frågor:
- Eftersom jag inte är säker på att hon får i sig tillräckligt med mat för att sova 10h natt (ca 700ml per dygn) så undrar jag om man kan kura henne så att man kör hela dags programmet samt lägger henne samma tid varje kväll, men om hon vaknar på natten så skulle jag mata henne eftersom jag är tveksam om maten räcker för hela natten?

- Hur gör man för att buffa en som ligger på rygg/sida?

- Ska man ta bort nappen redan nu vid 3,5 mån eller vänta tills hon är 6mån?

- Hittills har jag som sagt alltid matat henne till sömns men då jag någongång testat att lägga henne medan hon är vaken så ligger hon oftast helt lycklig och talar ca 10-15 min innan hon börjar klaga. Skall jag trots allt börja med att buffa och sedan gå ut med ramsan eller räcker det att jag bara går ut med ramsan, vänta tills hon börjar klaga och sen gå in och buffa.

- Kan man göra solfjädern på en som ligger på rygg/sida ?

- Sedan till min sista fråga, borde jag vänta tills hon är 4 mån eller kan jag köra igång nu redan?

Tacksam för svar.

Mamma till Liv
Mamma till pojke född maj-08 och flicka född dec-09 och pojke född jul-12
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej Livs mamma! :lol:

Härligt att Liv och ni skall få sova så gott. Jag skulle väntat tills hon är fyra månader, det händer så mycket varje vecka och de mognar lite, lite mer.

Du tänker helt rätt gällande att hon behöver ha i sig tillräckligt med mat under dagen för att klara hela natten. MEN jag hade inte stirrat mig blind på ml - förstår dock att det kanske varit en fråga med tanke på hennes tungproblematik. Vi har haft en lite blygsam tjej med matmängd även om hon tagit sig precis som "hon skall". Så försök bara att få i tills det "tar stopp", när du märker att nu går det inte mer... då får man lita på det.
- Hur gör man för att buffa en som ligger på rygg/sida?
Du gör på samma sätt, en sidovariant helt enkelt - lika inövad från början som om hon legat på mage hoppas jag... :wink: Det finns utmärkta filmer att se här på sidan. Öva på en stor nalle - det är oslagbart tycker jag efter egen erfarenhet.
- Ska man ta bort nappen redan nu vid 3,5 mån eller vänta tills hon är 6mån?
Det är ett utmärkt tillfälle att ta bort den i samband med kuren. De glömmer nappen på en dag. :shock: Lovar...
Hittills har jag som sagt alltid matat henne till sömns men då jag någongång testat att lägga henne medan hon är vaken så ligger hon oftast helt lycklig och talar ca 10-15 min innan hon börjar klaga. Skall jag trots allt börja med att buffa och sedan gå ut med ramsan eller räcker det att jag bara går ut med ramsan, vänta tills hon börjar klaga och sen gå in och buffa.
I ditt fall tycker jag att du skall göra just så. Eftersom det inte är förbjudet utan väldigt behagligt att prata av sig dagen då man lägger sig i sin mysiga säng, visst? Så helt rätt, in och buffa då frågorna kommer. DÅ skall hon ha svar direkt, särskilt första natten. Härligt att hon redan nu är lycklig när hon läggs! 8)
Kan man göra solfjädern på en som ligger på rygg/sida ?
Kan man göra, man gör på samma sätt som på mage. Eftersom man skall hålla en mjuk men bestämd hand och akta mjukdelarna hur de än ligger om man säger. Öva och öva även här på andra eller mjukisdjur av lite storlek.

Hoppas att frågan med tungan löser sig för er och att hon då kanske kan börja sova på mage.

Tankar på det jag skrivit?

:) :P :)
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Sagasmamma

Inlägg av Sagasmamma »

Kloka svar från anna som vanligt :) Tänkte bara slänga in att jag har en väninna som kurade sin då 4,5mån son på rygg i julas och fick fin-fina resultat. Sonen har sovit bra på rygg tidagare med, så det var framförallt ta bort napp och nattamningskur. ( nu har visserligen resultatet försämrats pga den ömma fadern som gärna tog till både napp och flaska på natten när inte ramsan tog på direkten, men men kuren gick bra på rygg)
Storasyster född Mars 2009 (fick aldrig till det där med sömnen trots många försök)
Lillebror 21 september 2012
acf907

Inlägg av acf907 »

Hej,

Tack så mycket för era svar :)

Låter vettigt att vänta tills hon är 4 mån innan vi kör igång. Det märks att detta är förändringarnas tid för det händer massor hela tiden!

Du har säkert rätt Anna att matmängden räcker till. Jag har inte tidigare brytt mig i ml mängd med maten men pga av hennes problem med tungan och att det i perioder är väldigt svårt att mata henne så blev jag lite hysterisk och började räkna ml..

Så med andra ord tror jag att vi väntar tills hon är 4mån och kör då hela kuren och tar bort napp+nattmål på samma gång. Spännande :D

Tack för hjälpen, jag återkommer om ett par veckor för jag är säker på att en hel del frågor dyker upp just då vi skall börja.

Glad Påsk.

Förväntansfull mamma
Mamma till pojke född maj-08 och flicka född dec-09 och pojke född jul-12
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"