3-åring trots vid läggning.

Fanny_carlsson

3-åring trots vid läggning.

Inlägg av Fanny_carlsson »

Jag tror att detta är trots. Vi har gnäll, skrik och hopp ur sängen varje kväll. Det börjar men glada miner men efter läsningen skall jag gå ut och då börjas det. "JAG VILL INTE SOVA ENSAM". Jag svarar med "god natt vi syns i morgon" Sedan börjas det med spring, skrik, och gråt. Det kan ta 10-35 min. Jag går med henne tillbaka, släcker och säjer godnatt. :twisted:

Är vi borta hos någon är det värre. Detta har gjort att jag har satt mig som dörrvakt när vi inte är hemma. Nu när vi var med kompisarna i Sälen fick jag sitta på insidan eftersom det var 5 barn som skulle somnas samtidigt.

Nu vill jag ha hjälp! Hur kommer vi ur detta? Jag vet att det inte är bra att sitta hos henne ibland och ibland inte. Men vad gör man när man inte är hemma?
IDA 070201
miniz

Inlägg av miniz »

Hej Fanny!

Det làter som trots, ja. Med läggningen är det som med allt annat. Du fàr leda, visa, lära och hjälpa. Ge henne trygga svar kväll efter kväll, du vet hur det här med läggningen gàr till.

Sover hon i spjälsäng ännu? AW rekommenderar att man har kvar spjälsängen till efter trotsàldern. Dà är det inte sà enkelt att hoppa ur, de kan sà klart hoppa ur, men inte sà enkelt pluss att spjälsängen är hennes eget lilla trygga krypin.

När hon ropar "JAG VILL INTE SOVA ENSAM" se det dà som en fràga, ska jag sova nu, själv?
Och du gör sà rätt att svara som du gör, med attityden pà plats.

När hon kommer ut, be henne gà och lägga sig själv, utan att följa in och stoppa om. Det blir kanske kraftiga protester, men hon fattar galoppen. För om du gàr in med henne kan det bli trevlig underhàllning. :roll:

Det är mànga som läser i soffan, sà blir sängen inte en underhàllninsplats. När det är färdigläst kan ni busa och skratta er in i sovrummet, pà studs ner i säng och puss och ramsa ut.

När man är hos andra gör man det bästa ut av det... Ett av mina barn hade en mammas-attityd-är-pà-glid radar. Alltid -alltid- när vi var borta flippade läggningarna och nätterna ut. Hon kände att jag trodde pà varken mig eller henne. Sà ta pà dig attityden och ge raka svar, om du sitter inne eller utanför rummet.

Läs gärna trotskapitlet i Barnaboken, om du redan gjort det skadar det inte att göra det en gàng till. :wink:

Kram
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Fanny_carlsson

Jag har stridit för att spjälsängen skulle vara kvar. Jag fick ge mig när hon hoppade ur och slog sig riktigt ordentligt flera kvällar i rad. Min sambo tog bort den och satte in en vanlig liten säng. Vet att det är lättare att komma ur denna men jag får inte igenom det med spjälsängen.

Jag tror att det har blivit som du säjer, en rolig lek att bli buren tillbaka.
Men jag har svårt att se att hon skulle gå tillbaka själv men skall testa detta. nu är det snart Påsk och en del lediga dagar. Då skall jag ta tag i detta.

Hon vill att vi skall läsa i våra sängar men sedan vill hon inte gå därifrån utan då har det blivit liv om detta så därför trodde jag att det var bättre att läsa i hennes. Skall testa med att läsa i soffan och sedan gå in i hennes rum.

Skönt att bolla ideer med någon. Känns som vi har låst oss i ett enda stort gnäll på kvällarna.
IDA 070201
miniz

Inlägg av miniz »

Hej.

Vad synd med spjälsängen. Om ni ställer dit en stol sà hon kan klättra ur och in?
Men om han är helt imot, sà är han det. Det gàr utan ocksà. Tvà av mina barn hade inte spälsäng pga flytt och det ena med det andra. Nr.2 borde absolut haft en, vilka kvällar och nätter vi hade. Största barnet hade inga problem med stor säng.

Hur som helst borde du sluta bära henne tillbaka direkt. Du kan (till nöd) följa henne tillbaka och làta henne själv gà i säng och bädda om sig själv. Det kan bli kraftiga protester. Men hon är stor, hon kan. Ni kan öva pà dagen hur man gör för att stoppa om sig själv.

Lycka till och berätta gärna hur det gàr.
Kram
fem älsklingar
Fanny_carlsson

Nätterna är inga problem. Vi sover alla tre som stockar. SKÖNT!

Jag har mycket som skall fixas innan påsken så jag struntade i henne i kväll. Jag bar henne inte, utan ledde henne in i rummet och sedan dick jag. Det tog ca. 30minuter men hoppas att det går bättre imorgon.

Nu skall de bli lite TV-tittande.
IDA 070201
Fanny_carlsson

Allt är skit med läggningen. Vi har kommit helt ur spår. PUST!!!
Vi läser i vårt rum och sedan går vi in i hennes rum. Gosar, pratar och busar lite. Sedan går jag ut och på vägen ut börjar det. "vill inte sova ensam" sedan kommer hon efter. Tillbaka igen törstig, har ont och en massa hyss.
I kväll tog det 1,5 timme med en arg och lessen dotter. Jag får nästan panik, när skall jag hinna sitta still och ta det lugnt? har inte hunnit sy på flera veckor. Pust!! :(

Skall jag bara leda tillbaka och säja godnatt? Inte svara på några frågor eller??
Hjälp mig!!!
IDA 070201
miniz

Inlägg av miniz »

En sak ni kan göra i allafall är att gosa och prata er färdiga innan ni gàr in till sovrummet. Sedan busar ni in och gonatt och sov sà gott och ut. Du kan svara du pà alla fràgor med det ser vi pà i morgon, go natt o sov sà gott. Mina trotsare brukar fà gà pà toa en gàng annars gör vi allt som vanligt enligt rutinena. De behöver rutiner, särskilt i trotsperioden.

Har du Barnaboken? Anna skriver sà bra om trots där, sà läs det en gàng till.

Kram.
fem älsklingar
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Fanny_carlsson skrev:
Skall jag bara leda tillbaka och säja godnatt? Inte svara på några frågor eller??
Hjälp mig!!!
Be honom som vägrar återinföra spjälsängen hjälpa dig. Ni har själva bett om situationen genom att ta bort den. Så enkelt är det fakiskt.
Fanny_carlsson

Jag kom på att resesängen har hon inte lyckats klättra ur. Så nu sover hon i den på nätterna. Den är större än hennes gamla spjälsäng, så den sover hon bra i. Vi har haft några tuffa kvällar men hoppas snart att det vänder.
IDA 070201
Fanny_carlsson

Vi hade en lugn kväll. Det var lite prat och sång från hennes rum. Det tog 1,5 timme innan hon somnade. :roll: Trött och gnälligt morgon.

Hoppas att det vänder i kväll.
IDA 070201
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Härligt att ni hittat resesängen :D Hur gick läggningen..?
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Fanny_carlsson

Hon gillar sin nya koja. Vi har en filt över för att få lie mörkare.

Det tar lång tid innan hon somnar. Kanske ovanan och hostan som gör det. Vi har en tjej med förkylningsastma, så det hostas en hel del. Men det gnälls bara lite, inget skrik eller tårar. Vilket är bra för mitt hjärta och humör.

Vi ger det några dagar till.
IDA 070201
Fanny_carlsson

Nu är vi tillbaka på ruta 1 :cry:
Nu klättras, skriker och springer. SKIT!!!! Mina kvällar är inte roliga alls längre.
IDA 070201
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Hej! Har du Barnaboken och kan läsa där? Kanske dags för en sitta-på-pallenkur?
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

TorpSara skrev:Hej! Har du Barnaboken och kan läsa där? Kanske dags för en sitta-på-pallenkur?
Håller med Torpan, här är ett svar om just det från en annan tråd här på säkra sovare:
miar70 skrev:Jag använde mig av tråkiga pallen i tråkiga hallen. "Nähä, om du inte tänker sova så får du inte sova, då får du sitta här på pallen - varsågod!" och så blev det pallen och jag satte mig och läste i soffan och OJJJ vad tråkigt det var att sitta på pallen . Så efter mycket suckande och vridande var hon jättesugen på att lägga sig i sängen igen! Vi har behövt använda oss av tråkpallen 3-4 gånger kanske. Kanske kan funka för er också?
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"