Är det för sent att kura vid 11 månader??

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
junebug

Är det för sent att kura vid 11 månader??

Inlägg av junebug »

Hej,

Jag och min man börjar bli lite smått desperata. Vi har en liten dotter på 11 månader som hittills har sovit relativt bra, eller bra och bra, hon har sovit i sängen och jag har ammat några gånger under natten. Det har fungerat bra tills för ca 1 månad sen, då jag bestämde mig för att nu får det vara nog med att äta på natten, speciellt då det mer blev som en vana och hon behövde bröstet för att somna om. Det var där de stora problemen startade. Nu vaknar hon flera gånger per natt och gråter, och jag har inte ens introducerat spjälsängen, eftersom vi knappt får sova något ändå. :?

Jag har surfat runt och läst massor, och från att först vara lite skeptisk, börjar jag bli övertygad. Så många föräldrar kan ju inte ha fel, och barn efter barn verkar ju bli "sömnbotade" Både jag och min man är verkligen motiverade. Vårt mål är att ha henne sovandes i spjälsängen så snart som möjligt.

I dagsläget ser hennes schema ut enligt följande;
05.30-06.00 vaknar
06.00 ammar + smörgås
09.30 gröt
10-12.30 sover
12.30 lunch hel burk plus fruktdessert
15.00 smörgås eller frukt
15.00-15.45 sover
17.00 middag samma som lunchen
19.30 gröt
19.45 lite amning
19.50 sover för natten
+vaknar 3-4 ggr per natt, och kan vara uppe i en timme åt gången.

Vi är helt öppna för att lägga om alla våra rutiner och scheman, för att få detta att fungera. Jag har även beställt boken och hoppas få hem den i veckan.

Jag skulle bli JÄTTEGLAD för lite input och råd. Hur tycker ni att ett schema till en 11 månaders baby ska se ut? Hur tycker ni att vi ska gå tillväga. Hon tycker verkligen inte om spjälsängen, speciellt inte då hon inte är van med att sova i den. Råd och tips? Jag förstår att det inte omöjligt, men är det någon som har erfarenhet att börja så här sent, hur mycket svårare är det och vad behöver man tänka extra på?

Tack för hjälpen! :D
hoppfull!
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Hej Junebug! :P

Fin fint exempel på hur schema för 11 mån baby finns i SHN-boken. Så det kan ni ta eller så bygger ni ett eget utifrån principerna i boken. Om ni känner er osäkra då är det bara posta ert schema på nytt och så kan ngn här dubbelkolla om det är ok.

För sent? Nej, nej. Det är ALDRIG försent. Svårare behöver det heller inte vara. Det enda är väl om ni ska buffa eller inte...? Min son är 11 mån nu och jag skulle inte buffa honom. Tillrättaläggande och solfjäder tror jag på. Sedan är dessa små liv inte så små längre så man får räkna med att det är som att lägga en liten ål...

Mitt absolut bästa tips är att se till att barnet VERKLIGEN nästan somnat eller sover vid den allra första läggningen i den 1:a kurnatten. Ha inte bråttom...snälla [-o<

Du skrev:
Hur tycker ni att vi ska gå tillväga. Hon tycker verkligen inte om spjälsängen, speciellt inte då hon inte är van med att sova i den. Råd och tips?
Får jag vara lite provocativ? Hoppas ni tillåter...Jag tror inte er dotter har ngn åsikt om spjällisen hon ställer bara en massa frågor hon nu inte får ngt svar på. När ni kurar henne kommer hon få svar och bli så lugn, så lugn. Klart lilla grynet ska få ha sin alldeles enga gosiga säng! Det är ju en underbar lyx! Det är ni som måste inta en nytt sett att se på spjällisen. Spjällisen är toppen- det är det ni ska förmedla till tösen. Hon kommer tacka och ta emot med stor belåtenhet. Tro mig!

Värme ! :P /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"