Pontus har visat sig ha en seglivad åttamånadersångest, som kulminerade med otrolig mammighet och främlingsrädsla mellan 9 och 10 månader. Nu börjar dock solen skina igen. Han vågar lämna mamma för att krypa på egna utflykter, busar och skrattar mer. Underbart efter en tuff period för oss båda
Sömnen, eller rättare sagt insomningen under de, faktiskt, senaste månaderna har varit fylld av gnäll och ibland lite ledsenhet. 15 min av gnäll innan han somnat har blivit "vardag" tyvärr vid varje lur. Men, som sagt, det är på gång att vända så de två senaste kvällarna har han somnat utan gnäll
Känner att jag behöver lite feedback på schema, rutiner och redskap. Kortluren på eftermiddagen (lur nr 3) tog vi bort för ungefär en vecka sen. Den återinfördes vid en förkylning för några veckor sen men nu är den bye bye.
07.00 Godmorgon
07.30 Frukost
09.15- 10.00 Sova 45 min
10.45 Lunch
12.30-14.00 Sova 1,5 h
14.30 Mellanmål
15.30-16.30 Ute
17.30 Middag
18.00 Bad
18.45 Välling
19.30 Natti natti
Den sociala delaktigheten brukar ligga efter lunch, ibland även efter frukost, utöver all "oplanerat" deltagande. Han är underbart nyfiken på allt som sker och alla ting.
Jag kan själv tycka att själva läggningen blir utdragen, speciellt när jag ska busa och lägga ner både storebror och lillebror själv. De har olika humor... 8) Lillebror föredrar titt-ut i stillsammare form medan storebror vill springa runt och bli jagad t.ex. Att spela allan och tramsa runt gapskrattar storebror åt men lillebror tycker det är lite läskigt. Därför blir buset lite hattigt tycker jag. Först skratta lite med den och sen med den... Till slut så säger vi godnatt till lampan, lägger ner lillebror (protesterar men jag kittlar för ett extra skratt!), lägger ner storebror och ska gå ut. Då sitter lillebror upp igen och gnäller. Ska jag då lägga tillrätta igen eller låta honom vara och ramsa ut? Hittills har jag lagt tillrätta igen och gnället börjat när jag ramsat klart. Ofta protesterar storebror mot att att det är sovdags, vilket gör det extra utdraget. Han vill busa ännu mer.
Jag brukar mest verktyga lillebror genom husljud när han har svårt med insomningen och gnäller, ibland nån ramsa om det håller i sig längre (som idag). Då blir han mer ledsen...
Det var mina funderingar i stora drag. Annars har vi en härlig BB-vardag!
Ida