Schema, rutiner och redskap

Skriv svar
Tutan

Schema, rutiner och redskap

Inlägg av Tutan »

Nu lämnar jag Pontus SM-tråd och fortsätter med mina funderingar här. För nu är han ju inte så liten längre och en sömnfnurra, ja, det tycker jag nog allt att vi har. Ska försöka ta det kortfattat. :wink:

Pontus har visat sig ha en seglivad åttamånadersångest, som kulminerade med otrolig mammighet och främlingsrädsla mellan 9 och 10 månader. Nu börjar dock solen skina igen. Han vågar lämna mamma för att krypa på egna utflykter, busar och skrattar mer. Underbart efter en tuff period för oss båda :D .

Sömnen, eller rättare sagt insomningen under de, faktiskt, senaste månaderna har varit fylld av gnäll och ibland lite ledsenhet. 15 min av gnäll innan han somnat har blivit "vardag" tyvärr vid varje lur. Men, som sagt, det är på gång att vända så de två senaste kvällarna har han somnat utan gnäll :D . Inte daglurarna dock. 40 min av gnäll vid dagens långlur, därav motivationen att sätta mig ner här. Han gnäller inte hela tiden utan kan vara tyst en halv, en eller flera minuter mellan.

Känner att jag behöver lite feedback på schema, rutiner och redskap. Kortluren på eftermiddagen (lur nr 3) tog vi bort för ungefär en vecka sen. Den återinfördes vid en förkylning för några veckor sen men nu är den bye bye.

07.00 Godmorgon
07.30 Frukost
09.15- 10.00 Sova 45 min
10.45 Lunch
12.30-14.00 Sova 1,5 h
14.30 Mellanmål
15.30-16.30 Ute
17.30 Middag
18.00 Bad
18.45 Välling
19.30 Natti natti

Den sociala delaktigheten brukar ligga efter lunch, ibland även efter frukost, utöver all "oplanerat" deltagande. Han är underbart nyfiken på allt som sker och alla ting. :)

Jag kan själv tycka att själva läggningen blir utdragen, speciellt när jag ska busa och lägga ner både storebror och lillebror själv. De har olika humor... 8) Lillebror föredrar titt-ut i stillsammare form medan storebror vill springa runt och bli jagad t.ex. Att spela allan och tramsa runt gapskrattar storebror åt men lillebror tycker det är lite läskigt. Därför blir buset lite hattigt tycker jag. Först skratta lite med den och sen med den... Till slut så säger vi godnatt till lampan, lägger ner lillebror (protesterar men jag kittlar för ett extra skratt!), lägger ner storebror och ska gå ut. Då sitter lillebror upp igen och gnäller. Ska jag då lägga tillrätta igen eller låta honom vara och ramsa ut? Hittills har jag lagt tillrätta igen och gnället börjat när jag ramsat klart. Ofta protesterar storebror mot att att det är sovdags, vilket gör det extra utdraget. Han vill busa ännu mer.
:?: Ni som har flera barn, hur gör ni för att få det att flyta vid bus och läggning? Hur gör ni helt enkelt, är min fråga?
Jag brukar mest verktyga lillebror genom husljud när han har svårt med insomningen och gnäller, ibland nån ramsa om det håller i sig längre (som idag). Då blir han mer ledsen... :( Men jag kanske ska arbeta mer med ramsan och ramsa tidigare och oftare för att besvara hans frågor ? Hmm... :-k

Det var mina funderingar i stora drag. Annars har vi en härlig BB-vardag! :D

Ida :heart:
R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej på dig!

När jag tittar på schemat reagerar jag spontant på att det sista vakenpasset är väldigt långt. Kan det vara så att lillebror är övertrött på kvällen? Och följdaktligen är det andra vakenpasset väldigt kort - här misstänker jag att han inte är redo för en långlur ännu. Han borde få vara uppe och begå äventyr lite mer för att ladda upp inför en långlur. Jag skulle flytta luren minst en timme framåt helt enkelt!

Jag har ju tre barn, men Hugo nattar jag 45 min tidigare än flickorna för att han är en sådan morgonpiggelin. Sedan går flickorna samtidigt klockan 19.30 och lägger sig. De har samma humor så det är inte så krångligt. Dessutom tittar de på Bolibompa och tycker det är jätteskoj så vi skrattar oss uppför trappan bara och så direkt i säng. Det fungerar för oss.

Jag tycker inte du ska börja ramsa mera då lillebror gnäller. Fortsätt jobba med husljud och ramsa bara om han blir ledsen. Annars blir det underhållning av det hela :wink:
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Tutan

Inlägg av Tutan »

Hej och tack Sagalinda! :D Jag har själv varit inne på att han kanske inte är trött redan vid 12.30 så en schemaändring får det bli. Då får jag ju även flytta fram lunchen annars blir det på tok för långt mellan lunch och mellis.
Men, en fråga till till dig Sagalinda - hur gör du på dagen med luren, sover Hugo och mellantjejen (sorry, namnet i profilen syns ju inte där jag skriver just nu :roll: ) samtidigt, eller lägger du dem vid olika tider även på dagen? Så som vi har det nu så sover lillebror och storebror samtidigt 1,5 h. Skjuter jag på luren även för storebror så kanske inte han är trött till nattläggningen? Lite trixigt det här... :-k Luren för storebror behövs ju fortfarande, även om folk omkring oss börjar ifrågasätta den :evil: .

Jag ska knepa ihop ett nytt schema och återkomma!

Ida :heart:
R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej Tutan! :D

Jag förstår precis vad du menar med dagsluren. Jag lägger mellantjejen Sigrid 30 minuter före Hugo, så de sover inte exakt samma tider. Grejen är dock den att de ofta vaknar samtidigt, eftersom Sigrid ligger och myser en stund innan hon somnar och Hugo somnar på stört. Hugo är dessutom ingen långlurare vilket Sigrid är.

Det är så olika på barn hur känsliga de är med sovtiderna. Sigrid är inte alls känslig, jag kan lägga henne klockan 12.30 eller 13.30 utan att det stör natten. En timme hit eller dit med andra ord, och det märks inte. Det där vet du bäst själv med dina egna gossar. Du kan ju alltid köra fem dagar med att flytta fram sovtiden på dagen för den äldre, och så utvärderar du sedan. Det är ju utan tvekan skönast om de sover på samma gång :wink:

Ja låt du de andra ifrågasätta dagsluren! Det är bara för att de själva inte lyckas få sina barn att sova trots att de säkert skulle vilja.

Kram!
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"