13 timmars sömn för en 3-åring?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Sus

13 timmars sömn för en 3-åring?

Inlägg av Sus »

Hej! Min äldste son är 2 år och åtta månader. Har sover 11 timmar per natt och 1,5 timme per dag. Till nittio procent är han trött när jag tar upp honom efter 1,5 timmes middagslur och ligger gärna tillsammans med mig på sängen eller i soffan och myser och småslumrar i ytterligare en halvtimme innan man nästan får muta honom med nåt gott att äta (nej, inte godis och kakor :wink: ) för att få igång honom.
Ibland märker vi att han har svårt att somna på kvällen, men oftast inte - åtminstone hör vi oftast (se min nästa fråga) inget från hans rum, så om han är vaken en stund så ligger han väl och filosoferer för sig själv.
Alltså har jag egentligen inget problem, jag undrar bara om det är bra och normalt att sova såpass mycket i hans ålder?
Mamma till Julius september 2002 och Matteus januari 2005.
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D

Jag tycker inte det verkar konstigt alls!
Mina flickor har alltid varit "tröttare än normalt". :wink:

Ida, nyss fyllda 2 år, sover 11,5 tim natt, och 2,5 timme dag.
Clara, som är 4 år sover 11,5 tim natt och 1,5 tim middag, men det ska jag dra ner till 45 minuter nu, för hon krånglar vid läggdax på kvällen nu.

Märker du att han är så trött när han ska upp efter middags-sömnen, så varför då inte låta honom sova 2 timmar middag istället?

Och du...det där mysandet i soffan, vem är det som lärt honom det?? 8) :wink:

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Sus

Det har jag!

Inlägg av Sus »

Ja, det är förstås jag som lärt honom det där med mys på soffan eller i vår säng efter luren! Och det är SÅ mysigt och ingenting jag vill sluta med :D
Övrig tid är han inte mycket för att sitta i knät och gosa - har ju annat att göra, bevars! - så jag tar gärna den här lilla chansen att ligga och hålla om honom och tänka på vilken underbar liten kille han är!
Tack för dina sömnsvar! Jag låter förstås honom ha kvar sina tider ett tag till, tills jag som du märker att det blir svårare på kvällen.
Mamma till Julius september 2002 och Matteus januari 2005.
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej!

Min kompis har en son (3 år) som sover natt ca 21-06/07 (vad mamman har berättat kan han sova längre också på morgonen)och middag ca 2-2,5 h. Han går på dagis mellan 11.15-15.15 3 dgr i veckan och då sover han middag när han kommer hem. De övriga dagarna sover han middag omkring 13. Han är inget "kurat" barn och familjen har inga direkta fasta mat och sovtider (det heter "oftast äter han, oftast sover han").

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Ja, gillar du myset själv, är det ju bara bra! :D
Vet vad du pratar om, för enda gången jag får mysa med Ida är när hon dricker välling på morgonen, så då passar jag på :D

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Gunzan
Kontakt:

Inlägg av Gunzan »

Oh ja!
Vi har 11,5 timmes natt här och sedan en middagslur på 1,5 timme för 3 åringen. Detta är för att under "trotsen" så klarar hon inte av sig själv och omgivningen speciellt bra om hon inte sovit tillräckligt. Vi kommer antagligen att sänka tiden på dagen för henne för nu har hon kommit till "fönstret" i "trotset" och hon verkar inte behöva så mycket sömn mera.

Visst är den gosstunden guld värd! Mina barn sover under samma tid så vi har en trevlig gosstund i soffan innan utgång och mellanmålet.

/Gun
Mamma till Moa -020405 och Leo -040514. Lever efter AW-principen eller borde man s?ga sunt f?rnuft ;-).
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"