Kura om efter ett år???
Kura om efter ett år???
Hej!
Jag har en son på 19 mndr som har börjat vakna tidigt. Vi kurade honom vid ca 5 mån, och sen har det funkat hyfsat. Han sov 19.30 till 06.30, det var vi nöjda med. Men den senaste tiden har han börjat vakna tidigt.
Första gången runt 04.00: Då skriker han och ställer sig ofta upp i sängen, då är det bara att stoppa om honom och gå ut.
Andra gången mellan 05.00-05.30: Ställer sig upp och skriker "PAPPA!" och är ledsen. Då får jag inte lämna rummet igen.
Går jag ut, ställer han sig upp och skriker "PAPPA!"
Stannar jag kvar, söker han kontakt.
Problemet är att vi slutade med ramsan för länge sen. Han somnar ändå. Nu sjunger vi lite för honom i ca 5 min, sen sover han som en gris.
Han sover 1.5 timme på dagen. Vilket klockslag varierar med hur dags han vaknar.
Han är förstås väldigt trött på fm.
Nu är frågan: Hur introducerar man ramsan igen? Ska man ha en ny ramsa? Ska man buffa på morgonkvisten? (jag provade faktiskt en morgon. När jag trodde att jag var färdig, skrattade han bara. och sa: Igen!)
Det är mörkt i rummet! Rullgardin + filt.
Tacksam för tips och råd!
Jag har en son på 19 mndr som har börjat vakna tidigt. Vi kurade honom vid ca 5 mån, och sen har det funkat hyfsat. Han sov 19.30 till 06.30, det var vi nöjda med. Men den senaste tiden har han börjat vakna tidigt.
Första gången runt 04.00: Då skriker han och ställer sig ofta upp i sängen, då är det bara att stoppa om honom och gå ut.
Andra gången mellan 05.00-05.30: Ställer sig upp och skriker "PAPPA!" och är ledsen. Då får jag inte lämna rummet igen.
Går jag ut, ställer han sig upp och skriker "PAPPA!"
Stannar jag kvar, söker han kontakt.
Problemet är att vi slutade med ramsan för länge sen. Han somnar ändå. Nu sjunger vi lite för honom i ca 5 min, sen sover han som en gris.
Han sover 1.5 timme på dagen. Vilket klockslag varierar med hur dags han vaknar.
Han är förstås väldigt trött på fm.
Nu är frågan: Hur introducerar man ramsan igen? Ska man ha en ny ramsa? Ska man buffa på morgonkvisten? (jag provade faktiskt en morgon. När jag trodde att jag var färdig, skrattade han bara. och sa: Igen!)
Det är mörkt i rummet! Rullgardin + filt.
Tacksam för tips och råd!
Pappaledig 2-busungars-far!
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Härligt att lilla gossen har humor - "Igen
Men nej, han ska inte buffas på morgonen
Ge honom en liten minikur. Allra bäst förbereder du dig genom att införskaffa, läsa och ta till dig Internationella Sova hela natten. Då förstår du bl a Säkerhetens - den faktiska och fysiska - fundamentala betydelse. Det är den du ska lära dig förmedla med ramsan.
Om du läser och lever dig in i "Safarin", förstår du att man inte står inne i barnets "tält" och laddar bössan, eller än värre ställer den ifrån sig utom räckhåll - det är inte särskilt betryggande för den lille (eller store) safarideltagaren därute i djungeln
Ramsan är inga problem att (åter)införa. Inte heller spelar ordalydelsen någon roll. Det är övertygelsen bakom, den sant betryggande, som är avgörande. Kan också kallas Attityden av Självklarhet. Om detta kan du läsa i Verktygslådan.
Och sedan gäller det att öva, till fulländning - dock inte på barnet. När du kommer så långt som till barnet, måste du veta exakt vad du gör och varför!
O:)
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Nu kör vi!
I kväll började mini-kuren.
De senaste nätterna har han vaknat ca varannan timme hela natten, så nu var det verkligen dags!
Mitt i sommartidsomställning och lätt snorighet och hosta, startade vi.
Jag lade honom som vanligt, sade gonatt till lampan, och ner i sängen.
Först omstoppning, sedan ett solfjädertryck, och ramsan 4ggr när jag gick ut.
Han låg stilla i cirka 2 min. sen började han bli ledsen, och ropade: "Pappa"!
Direkt körde jag ramsan 4 ggr,som han inte brydde sig särskilt mycket om, utom att han blev ännu mer ledsen.(Såklart. Första natten?)
Jag gick in, stoppade om, solfjädern, ut igen och ramsan 1 gång.
Denna gång var han lugn ca 5 min innan det började igen.
Jag fick upprepa proceduren 4 ggr innan han somnade ( ok, en gång hade han fastnat med ena foten mellan spjälorna, så det kan jag inte klandra honom för).
Frågan är hur jag gör inatt?
Om han ställer sig upp kl 01, ska jag ramsa honom först, eller ska jag gå in direkt och lägga ner honom?
Jag vet att jag inte borde storma in, men jag anar att ramsan inte kommer ha nån verkan.
Jag kommer att börja med ramsan, men skriker han upp sig går jag in.
Är jag på rätt spår??
De senaste nätterna har han vaknat ca varannan timme hela natten, så nu var det verkligen dags!
Mitt i sommartidsomställning och lätt snorighet och hosta, startade vi.
Jag lade honom som vanligt, sade gonatt till lampan, och ner i sängen.
Först omstoppning, sedan ett solfjädertryck, och ramsan 4ggr när jag gick ut.
Han låg stilla i cirka 2 min. sen började han bli ledsen, och ropade: "Pappa"!
Direkt körde jag ramsan 4 ggr,som han inte brydde sig särskilt mycket om, utom att han blev ännu mer ledsen.(Såklart. Första natten?)
Jag gick in, stoppade om, solfjädern, ut igen och ramsan 1 gång.
Denna gång var han lugn ca 5 min innan det började igen.
Jag fick upprepa proceduren 4 ggr innan han somnade ( ok, en gång hade han fastnat med ena foten mellan spjälorna, så det kan jag inte klandra honom för).
Frågan är hur jag gör inatt?
Om han ställer sig upp kl 01, ska jag ramsa honom först, eller ska jag gå in direkt och lägga ner honom?
Jag vet att jag inte borde storma in, men jag anar att ramsan inte kommer ha nån verkan.
Jag kommer att börja med ramsan, men skriker han upp sig går jag in.
Är jag på rätt spår??
Hej!
Eftersom ni inte har använt ramsan så måste ni börja från början med kuren och etablera ramsan igen. Alltså sätta ramsan första natten. Det gör man genom att lugna med buffning eller solfjäder i ert fall och sedan ramsa sig ut. När han tystnar så måste ni bekräftelseramsa. Ramsan ska alltid ha sista ordet. (Alltså lite lugnt prat är ok)
Ni ska inte ramsa först och sedan direkt gå in och solfjädra. Ramsan förlorar då sin verkan. Om ni märker att han kommer skrika upp sig så gå hellre in först och sen ramsa. Byt ordning helt enkelt. Förstår du?
Vid 01 ska du gå in lägga honom med en solfjäder och sen ramsa dig ut. Bekräftelseramsa honom när han är lugn och nöjd.
Jag tycker du ska köra om första natten så att ni får in ramsan ordentligt. Om ni bara ramsar nu vid uppvak så begriper han ju inte vad det är frågan om. Han är ju inte "betingad " på den än. Förstår du? Andra natten tar ramsan över mer.
Läs på lite mer så att du vet exakt vad du ska göra.
Lycka till!
Eftersom ni inte har använt ramsan så måste ni börja från början med kuren och etablera ramsan igen. Alltså sätta ramsan första natten. Det gör man genom att lugna med buffning eller solfjäder i ert fall och sedan ramsa sig ut. När han tystnar så måste ni bekräftelseramsa. Ramsan ska alltid ha sista ordet. (Alltså lite lugnt prat är ok)
Ni ska inte ramsa först och sedan direkt gå in och solfjädra. Ramsan förlorar då sin verkan. Om ni märker att han kommer skrika upp sig så gå hellre in först och sen ramsa. Byt ordning helt enkelt. Förstår du?
Vid 01 ska du gå in lägga honom med en solfjäder och sen ramsa dig ut. Bekräftelseramsa honom när han är lugn och nöjd.
Jag tycker du ska köra om första natten så att ni får in ramsan ordentligt. Om ni bara ramsar nu vid uppvak så begriper han ju inte vad det är frågan om. Han är ju inte "betingad " på den än. Förstår du? Andra natten tar ramsan över mer.
Läs på lite mer så att du vet exakt vad du ska göra.
Lycka till!
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Hej igen och tack för stödet!
Det går inte riktigt som jag har tänkt mig.
Den lille busen ställer sig alltid upp i sängen, när han vaknar på nätterna. Och han vägrar att lägga sig igen om inte jag kommer in.
När jag ramsar honom utanför dörren, kan han säga saker som: -Sova mer! Som om han inte kan sova om inte jag kommer in. Och -Nana!, när han har tappat bort sin snuttefilt.
Det verkar som om inte ramsan betyder något för honom. Har han väl ställt sig upp så lägger han sig inte förran jag kommer in.
Jag behöver mer stöd från er
Det går inte riktigt som jag har tänkt mig.
Den lille busen ställer sig alltid upp i sängen, när han vaknar på nätterna. Och han vägrar att lägga sig igen om inte jag kommer in.
När jag ramsar honom utanför dörren, kan han säga saker som: -Sova mer! Som om han inte kan sova om inte jag kommer in. Och -Nana!, när han har tappat bort sin snuttefilt.
Det verkar som om inte ramsan betyder något för honom. Har han väl ställt sig upp så lägger han sig inte förran jag kommer in.
Jag behöver mer stöd från er
Hej!
Här kommer ett citat:
• Om barnet ska kunna fortsätta göra framsteg, krävs att du gör "baksteg" - först, och kontinuerligt. Lär dig backa alltmer i allt större förtroende för barnet.
• Vargtimmen kan spöka i flera veckor. Barnet vaknar en eller flera gånger mellan 4 och 6 eller somnar inte om alls, i början. Ha tålamod! Gå inte in, annat än möjligen en enda gång vid totalkris. Mota Olle (vargen) i grind redan när lilla ungen vaknar, glad, med en ramsa x4 i ljus och vänlig och betryggande ton, som säger att dagen inte har börjat än (för barnet). Undvik senare i det absolut längsta att göra något. Gör andra ljud i huset, eller låt det vara tyst. Om och när du känner att du verkligen inte orkar höra mer - en utgångspunkt som är psykologiskt nyttig därför att den avhåller dig från att tycka synd om barnet, som det inte synd om ett dugg (det är bara att lägga sig ner och sova, och det kommer den lilla älsklingen snart på också, om inte annat så av rena tristessen), kan du ge en mycket bestämd, hög, småarg ramsa, som talar om att du och resten av världen fått nog. Vid komplett desperation, lägg tillrätta, men i så fall bara en enda gång under morgonen och under tystnad. Ut genast. Ramsa, sätt punkt och gå.
• Lilla ungen som hoppar upp till stående innan du ens hinner ut ur rummet - låt henne/honom stå! Avlyssna utanför, osedd. Den lilla är arg, sur, glad, allmänt förvirrad eller svär som en borstbindare. Tyvärr, inte mycket att göra åt! Budskapet är: på natten händer ingenting, och nu är barnet lagt för natten. (Det budskapet tränger in så småningom, om än inte just i kväll.) Det är inte förbjudet att stå upp, och det är inte förbjudet att reagera. Det som är förbjudet är att bli riktigt, riktigt ledsen. Och trött, vilket brukar hänga samman. Då hör du hur barnet ber om hjälp. Det är också först då hon eller han är mottaglig för hjälp. Så vänta till dess! Lägg tillrätta (då ligger också barnet kvar), tryck till, gå ut, ramsa och bekräfta.
Här kommer hela länken som heter "tips på vägen"
Läs den.
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... s-pa-vagen
Tänk på att ramsan betyder något för honom om den gör det för dig.
Du måste backa och lita på att ramsan "tar" nu.
Han är förmodligen i förtrosen. Sömnen kan då strula en del. Då gäller det att man står stadig som en klippa och visar vad som gäller.
Susanne
Här kommer ett citat:
• Om barnet ska kunna fortsätta göra framsteg, krävs att du gör "baksteg" - först, och kontinuerligt. Lär dig backa alltmer i allt större förtroende för barnet.
• Vargtimmen kan spöka i flera veckor. Barnet vaknar en eller flera gånger mellan 4 och 6 eller somnar inte om alls, i början. Ha tålamod! Gå inte in, annat än möjligen en enda gång vid totalkris. Mota Olle (vargen) i grind redan när lilla ungen vaknar, glad, med en ramsa x4 i ljus och vänlig och betryggande ton, som säger att dagen inte har börjat än (för barnet). Undvik senare i det absolut längsta att göra något. Gör andra ljud i huset, eller låt det vara tyst. Om och när du känner att du verkligen inte orkar höra mer - en utgångspunkt som är psykologiskt nyttig därför att den avhåller dig från att tycka synd om barnet, som det inte synd om ett dugg (det är bara att lägga sig ner och sova, och det kommer den lilla älsklingen snart på också, om inte annat så av rena tristessen), kan du ge en mycket bestämd, hög, småarg ramsa, som talar om att du och resten av världen fått nog. Vid komplett desperation, lägg tillrätta, men i så fall bara en enda gång under morgonen och under tystnad. Ut genast. Ramsa, sätt punkt och gå.
• Lilla ungen som hoppar upp till stående innan du ens hinner ut ur rummet - låt henne/honom stå! Avlyssna utanför, osedd. Den lilla är arg, sur, glad, allmänt förvirrad eller svär som en borstbindare. Tyvärr, inte mycket att göra åt! Budskapet är: på natten händer ingenting, och nu är barnet lagt för natten. (Det budskapet tränger in så småningom, om än inte just i kväll.) Det är inte förbjudet att stå upp, och det är inte förbjudet att reagera. Det som är förbjudet är att bli riktigt, riktigt ledsen. Och trött, vilket brukar hänga samman. Då hör du hur barnet ber om hjälp. Det är också först då hon eller han är mottaglig för hjälp. Så vänta till dess! Lägg tillrätta (då ligger också barnet kvar), tryck till, gå ut, ramsa och bekräfta.
Här kommer hela länken som heter "tips på vägen"
Läs den.
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... s-pa-vagen
Tänk på att ramsan betyder något för honom om den gör det för dig.
Du måste backa och lita på att ramsan "tar" nu.
Han är förmodligen i förtrosen. Sömnen kan då strula en del. Då gäller det att man står stadig som en klippa och visar vad som gäller.
Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Hej och tack!
Han är nog i förtrotsen, som du skriver. Han är så bestämd och har ett hemskt humör.
Problemet kan vara att jag inte tror att ramsan verkligen kan få honom att krypa ner igen. Jag hoppades nog att ramsan skulle "ta" bättre, men jag borde vetat att han inte skulle ge sig så lätt. Inte han inte.
Samtidigt är jag rädd att jag/han väcker resten av familjen, och därför går jag nog in för tidigt.
Tack för citaten! Även om man har läst dom hundra gånger, minst, så är det alltid bra att hamra in det i skallen igen.
Nu är han sjuk i feber och snor. Föregående natt var nog den värsta i hans, och mitt liv.
Jag skojar inte: Han vaknade var 20:e minut, Hela Natten!
Det ordnar sig nog när han blir frisk igen, och då ska jag inte vika en tum!
Han är nog i förtrotsen, som du skriver. Han är så bestämd och har ett hemskt humör.
Problemet kan vara att jag inte tror att ramsan verkligen kan få honom att krypa ner igen. Jag hoppades nog att ramsan skulle "ta" bättre, men jag borde vetat att han inte skulle ge sig så lätt. Inte han inte.
Samtidigt är jag rädd att jag/han väcker resten av familjen, och därför går jag nog in för tidigt.
Tack för citaten! Även om man har läst dom hundra gånger, minst, så är det alltid bra att hamra in det i skallen igen.
Nu är han sjuk i feber och snor. Föregående natt var nog den värsta i hans, och mitt liv.
Jag skojar inte: Han vaknade var 20:e minut, Hela Natten!
Det ordnar sig nog när han blir frisk igen, och då ska jag inte vika en tum!
-
annawahlgren
Stora S skrev:Han är så bestämd och har ett hemskt humör.
Nu är vi där igen. Skäms på digStora S skrev:Jag hoppades nog att ramsan skulle "ta" bättre, men jag borde vetat att han inte skulle ge sig så lätt. Inte han inte.
Ramsan måste övas upp, nogsamt och ordentligt, innan man ens överväger att börja kura. Fungerar din ramsa på den ömme fadern
Resten av familjen sover lugnt vidare, så fort de bara vet att DU tar hand om saker och ting - lyckosamtStora S skrev:Samtidigt är jag rädd att jag/han väcker resten av familjen, och därför går jag nog in för tidigt.
Helt åt skogen, ursäktaStora S skrev:Jag skojar inte: Han vaknade var 20:e minut, Hela Natten!
Tänk inte så. "Inte vika en tum" indikerar maktkamp, och det är det inte fråga om alls, enligt Sova hela natten-kuren. Det handlar om att hjälpa ett litet barn i ro som inte kan själv.Stora S skrev:Det ordnar sig nog när han blir frisk igen, och då ska jag inte vika en tum!
Hej Anna, och tack för att du svarar!
Det var mycket bakläxa denna gången, och när jag själv läser vad jag skrev, förstår jag hur du reagerar.
Senaste inlägget är skrivet med en humoristisk underton, men jag inser nu att det inte riktigt framgår. Du/Ni kan ju inte läsa vad jag tänker.
Fortsättningsvis ska jag använda mer smilies
och mindre ironi, jag lovar! Jag vill ju inte framstå som en känslokall tyrann
bara för att jag är man i detta "kvinnoforum"
Tillbaka till min lille son.
Jag måste erkänna att jag har problem.
Tyckte att jag var på rätt spår när sänggåendet gick galant. Bara ramsan utanför dörren, och han låg lugnt och stilla ett tag för att sedan somna.
Men under dom nattliga uppvaknandena lyckades jag aldrig få honom att lägga sig ner och somna om med bara ramsan.
Jag vet att man inte ska storma in i rummet för att "rädda " honom, men han skrek upp sig till nästan hysteriska nivåer, och jag kände att jag måste lugna honom på annat sätt. Det är ju inte tillåtet att bli ledsen, att bli hysterisk tillåter jag inte heller!
De senaste 2 nätterna har jag tagit in honom i min säng för att vi ska få lite sömn
Nu backar jag lite och jobbar på ramsan och attityden! Denna gången ska det bli rätt!

Det var mycket bakläxa denna gången, och när jag själv läser vad jag skrev, förstår jag hur du reagerar.
Senaste inlägget är skrivet med en humoristisk underton, men jag inser nu att det inte riktigt framgår. Du/Ni kan ju inte läsa vad jag tänker.
Fortsättningsvis ska jag använda mer smilies
Tillbaka till min lille son.
Jag måste erkänna att jag har problem.
Tyckte att jag var på rätt spår när sänggåendet gick galant. Bara ramsan utanför dörren, och han låg lugnt och stilla ett tag för att sedan somna.
Men under dom nattliga uppvaknandena lyckades jag aldrig få honom att lägga sig ner och somna om med bara ramsan.
Jag vet att man inte ska storma in i rummet för att "rädda " honom, men han skrek upp sig till nästan hysteriska nivåer, och jag kände att jag måste lugna honom på annat sätt. Det är ju inte tillåtet att bli ledsen, att bli hysterisk tillåter jag inte heller!
De senaste 2 nätterna har jag tagit in honom i min säng för att vi ska få lite sömn
Nu backar jag lite och jobbar på ramsan och attityden! Denna gången ska det bli rätt!
-
annawahlgren
Stora S skrev:Jag vill ju inte framstå som en känslokall tyrannbara för att jag är man i detta "kvinnoforum"
![]()
"Kvinnoforum", hm... Vi hade länge ett Fädernas Forum, med en särskild hjärtebarnskontrollant (och diplomerad SHN-kurare) Father A, men Fäderna lyste med sin frånvaro så till den milda grad att den forumavdelningen till slut fick läggas ner
Strålande jobbat =D> Kändes bra, inte santStora S skrev:Tyckte att jag var på rätt spår när sänggåendet gick galant. Bara ramsan utanför dörren, och han låg lugnt och stilla ett tag för att sedan somna.![]()
Ramsan måste bäras av övertygelse om just Säkerheten med stort S. Fixar man inte det kan man verktyga sig grön utan att det hjälperStora S skrev:Men under dom nattliga uppvaknandena lyckades jag aldrig få honom att lägga sig ner och somna om med bara ramsan.![]()
Håller helt med. Frågan är hur man hanterar barnets oro, den som är allas vår gemensamma när vi inte känner oss säkra för liv och lem.Stora S skrev:Jag vet att man inte ska storma in i rummet för att "rädda " honom, men han skrek upp sig till nästan hysteriska nivåer, och jag kände att jag måste lugna honom på annat sätt. Det är ju inte tillåtet att bli ledsen, att bli hysterisk tillåter jag inte heller!
Lite (men inte mycket) OT tänker jag på Gerard Bonnier, min avdöde förläggare, som sa till mig en gång: "Det kommer författare här och förklarar varför de inte har kunnat skriva, och allt går att förstå mycket bra. Det är bara det att DET BLIR INGEN BOK, och det är vad som intresserar MIG."
Skåda din navel 8-[ I vems intresse tog du in honom i din sängStora S skrev:De senaste 2 nätterna har jag tagit in honom i min säng för att vi ska få lite sömn![]()
Går det så går det; så är det ju. Sover lilla barnet gott i din säng är inte jag den som gnäller. Jag säger inte att små barn SKA sova i egen säng, till varje pris - jag säger att små barn ska SOVA
Om och när du tänker återta kurandet / ordningen och redan om man säger, glöm för guds (och lilla barnets) skull inte att verkligen läsa in dig på SÄKERHETEN
Jodå, nog sov han alltid. Och bra dessutom!
Det där med kvinnoforum skrev jag mest för att retas lite
, nu när jag hade fått igång dig.
Hursomhelst: Tack för att du stöttar mig!!!
Jag har börjat kura om honom igen. 1:a kvällen (denna kväll) fick jag säga ramsan inne i rummet, ståendes i dörröppningen. Om jag hade gått ut hade han stått upp i sängen på 1 sekund, skrikit efter 5, varit hysterisk efter 10!
Många frågor blev det. Han ville både att jag skulle sjunga för honom och bära honom och klappa honom.
Det blev ett par låååånga solfjädrar och sedan ramsan igen, säker som berget!
(Säger man så?)
Det tog ett bra tag men till slut somnade han iallafall, och sov bra fram till halv 5. Vaknade med ett förtvivlat rop på pappa
som sömndrucken stoppade om och ramsade, inne i rummet.(Ett steg tillbaka...)
Vaknade igen vid 5 och halv sex.
Vid halv 6 var det stopp
Skulle inte sova mer. Jag försökte att lägga ner honom för en lugnande solfjäder, men han höll benhårt fast i spjälorna och skrek: Släpp
Sluta
Färdig
I detta läge kändes det meningslöst att fortsätta så jag tog upp honom.
Jag vet att detta sänder dubbla budskap till honom, men jag vet att han inte var redo för att lägga sig på ramsan, och jag var inte sugen på en brottningsmatch.
Imorgon tänker jag låta ramsan ta över mer, men jag är beredd på att gå varligt fram.
Det där med kvinnoforum skrev jag mest för att retas lite
Hursomhelst: Tack för att du stöttar mig!!!
Jag har börjat kura om honom igen. 1:a kvällen (denna kväll) fick jag säga ramsan inne i rummet, ståendes i dörröppningen. Om jag hade gått ut hade han stått upp i sängen på 1 sekund, skrikit efter 5, varit hysterisk efter 10!
Många frågor blev det. Han ville både att jag skulle sjunga för honom och bära honom och klappa honom.
Det blev ett par låååånga solfjädrar och sedan ramsan igen, säker som berget!
Det tog ett bra tag men till slut somnade han iallafall, och sov bra fram till halv 5. Vaknade med ett förtvivlat rop på pappa
Vaknade igen vid 5 och halv sex.
Vid halv 6 var det stopp
Skulle inte sova mer. Jag försökte att lägga ner honom för en lugnande solfjäder, men han höll benhårt fast i spjälorna och skrek: Släpp
Jag vet att detta sänder dubbla budskap till honom, men jag vet att han inte var redo för att lägga sig på ramsan, och jag var inte sugen på en brottningsmatch.
Imorgon tänker jag låta ramsan ta över mer, men jag är beredd på att gå varligt fram.
Det går inget vidare
, men tack för att ni bryr er!!
Kurningen ligger f.n. nere, men vi kraftsamlar inför den STORA DAGEN som kommer inom kort.
Vi känner bara att vi har några frågeställningar
innan vi är redo att sjösätta skutan.
För det första:
Vår lille kille vaknar alltid med ett förtvivlans skrik och ställer sig genast upp i sängen och står där tills någon kommer in.
Ska man då, första natten på kuren, gå in och lugna honom vid varje nytt uppvak, för att sedan hålla sig till ramsan utanför rummet
Kan man gå in 2 eller t.o.m. 3 ggr om han inte lugnar sig på ramsan efter en halv - en timme
För det andra:
Morgonen är ett stort problem. Han vaknar nästan alltid mellan 05.30-06.00 och ska upp. Han står i sängen och skriker: -Upp! -Färdig! -Bär mig!
Går man in då och ska lägga ner honom i sängen, håller han fast i spjälorna och kämpar emot.
Ska man då enbart ramsa honom tills klockan blir 06.30, och sedan gå in och göra glad morgon
Trots att han inte har lugnat sig, och kanske fortfarande är ledsen
Och hur länge skall det, isåfall, gå mellan sista ramsan och "glad morgon"
Kan någon ge oss vägledning i dessa spörsmål, skulle vi känna oss redo :thumbsup: 8)
P.S. Finns det någon dipl. kurare i blekinge? D.S.
Kurningen ligger f.n. nere, men vi kraftsamlar inför den STORA DAGEN som kommer inom kort.
Vi känner bara att vi har några frågeställningar
För det första:
Vår lille kille vaknar alltid med ett förtvivlans skrik och ställer sig genast upp i sängen och står där tills någon kommer in.
Ska man då, första natten på kuren, gå in och lugna honom vid varje nytt uppvak, för att sedan hålla sig till ramsan utanför rummet
Kan man gå in 2 eller t.o.m. 3 ggr om han inte lugnar sig på ramsan efter en halv - en timme
För det andra:
Morgonen är ett stort problem. Han vaknar nästan alltid mellan 05.30-06.00 och ska upp. Han står i sängen och skriker: -Upp! -Färdig! -Bär mig!
Går man in då och ska lägga ner honom i sängen, håller han fast i spjälorna och kämpar emot.
Ska man då enbart ramsa honom tills klockan blir 06.30, och sedan gå in och göra glad morgon
Kan någon ge oss vägledning i dessa spörsmål, skulle vi känna oss redo :thumbsup: 8)
P.S. Finns det någon dipl. kurare i blekinge? D.S.
Hej igen!
Vad bra att ni förbereder er och läser på lite mer, känner man sig säker och trygg lyckas man också förmedla det till barnet, står man däremot med en massa frågor och tvekan är det tveklöst det som når fram
.
Tänk på att när man kurar ett äldre barn kan man få skynda lite långsammare, tryggheten och säkerheten är a och o och här gäller det att ni som föräldrar lyssnar av ordentligt och inte tänker "nu har det gått tre minuter, då kanske jag kan gå in" eller "varför somnar han inte, jag har buffat i 37 minuter nu...". Med tanke på att ni "testat" och brutit kan det bli lite större och enträgnare frågor från lillen, förvirringen är förmodligen rätt stor när ni kör igång. SÅ: läs på, planera och genomför
Nu till dina funderingar, ska se om jag kan hjälpa dig med dem:
Första natten, eller t o m de två första för er skulle jag kunna tänka mig, ska ni gå in direkt och lugna! Det jätteviktiga här är att ni inte en enda gång slarvar med bekräftelsen, det är den och inget annat som ska följa lillen in i sömnen, även om det i början stör honom. Frestas inte med att slarva med den!
Han kommer inte att lugna sig av bara ramsan första nätterna. Med bekräftelsen lär ni honom att förstå ramsan, men innan dess måste ni gå in och lugna honom med buff/solfjäder. Och ännu en viktig sak: gå inte in direkt efter en ramsa, för då lär ni honom att ramsa betyder trafik. Precis det vi inte vill
.
Vi vill inte ha nån brottningsmach på morgonen, men snabbt gå in, lägga ner och solfjädra honom kort och gå ut med en hög, punktsättande ramsa. Det här gäller de första nätterna, sen ska trafiken på morgonen vara minimal - då är det bättre att OM man går in så solfjädra tills han är helt lugn och t o m kanske somnat om. Ett hett tips är att införskaffa en väckarklocka som får ringa in morgonen, det funkar jättebra för många! Och se över mörkläggningen, det är lätt att glömma hur viktig den är.
Ni har alltid marginalkvarten att ta till, jag brukar t o m använda mig av marginalhalvtimme ibland
och hör ni att han är på gång att vaknar inom kvarten (halvtimmen...) så skynda in och väck med jubel och klang - precis som om det var ni som faktiskt väckte honom
Man FÅR luras lite
. Vaknar han tidigare än så så agerar ni helt enkelt som om det är ett "vanligt" nattligt uppvak - låtsas att klockan är två på natten! Och gå in när han är någorlunda lugn, ni ska inte "rädda" honom från sängen.
Här är listan över diplomerade kurare:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=7921
Hoppas påläsningen gått bra och att jag kunnat hjälpa er med era funderingar, bara att hojta till om det är nåt oklart så spånar vi lite till
Kram Mia
Vad bra att ni förbereder er och läser på lite mer, känner man sig säker och trygg lyckas man också förmedla det till barnet, står man däremot med en massa frågor och tvekan är det tveklöst det som når fram
Tänk på att när man kurar ett äldre barn kan man få skynda lite långsammare, tryggheten och säkerheten är a och o och här gäller det att ni som föräldrar lyssnar av ordentligt och inte tänker "nu har det gått tre minuter, då kanske jag kan gå in" eller "varför somnar han inte, jag har buffat i 37 minuter nu...". Med tanke på att ni "testat" och brutit kan det bli lite större och enträgnare frågor från lillen, förvirringen är förmodligen rätt stor när ni kör igång. SÅ: läs på, planera och genomför
Nu till dina funderingar, ska se om jag kan hjälpa dig med dem:
Ska man då enbart ramsa honom tills klockan blir 06.30, och sedan gå in och göra glad morgon Trots att han inte har lugnat sig, och kanske fortfarande är ledsen Och hur länge skall det, isåfall, gå mellan sista ramsan och "glad morgon"
Här är listan över diplomerade kurare:
Hoppas påläsningen gått bra och att jag kunnat hjälpa er med era funderingar, bara att hojta till om det är nåt oklart så spånar vi lite till
Kram Mia
Hej Mia!
Vi har allt klart för oss nu
! Utom en sak...
Morgonen
Imorse vaknade han vid 05.35 och skrek: -Bär mig!
Jag gick in och lade ner honom, under vilda protester, och försökte lugna honom med sång och ramsa.
Vi använder sång istället för ex.vis buffning under natten, då vi har sjungit för honom sen han var bäbis. Han slappnar av och somnar nästan direkt, men vi avslutar alltid med ramsan.
Hursomhelst, vilda protester och skrek upp sig till närmast hysteri. Varje försök att lägga ner honom igen besvarades med: -Sluta!, -Släpp! och mera skrik.
Att gå ut ur rummet med en glad ramsa hade bara resulterat i mera hysteri.
Hur fan gör man i detta läget
Ska man ta upp honom tidigare för att slippa tråkiga mornar och vänta tills ramsan har "satt" sig
Vi har allt klart för oss nu
Morgonen
Imorse vaknade han vid 05.35 och skrek: -Bär mig!
Jag gick in och lade ner honom, under vilda protester, och försökte lugna honom med sång och ramsa.
Vi använder sång istället för ex.vis buffning under natten, då vi har sjungit för honom sen han var bäbis. Han slappnar av och somnar nästan direkt, men vi avslutar alltid med ramsan.
Hursomhelst, vilda protester och skrek upp sig till närmast hysteri. Varje försök att lägga ner honom igen besvarades med: -Sluta!, -Släpp! och mera skrik.
Att gå ut ur rummet med en glad ramsa hade bara resulterat i mera hysteri.
Hur fan gör man i detta läget
Ska man ta upp honom tidigare för att slippa tråkiga mornar och vänta tills ramsan har "satt" sig