Hej!
Vi har en pojke på 20 månader som till för några veckor sedan sov lugnt och tryggt i sin egen säng. Ungefär var tredje natt ropade han och en av oss gick in till honom. Stoppade om honom, sa godnatt och gick ut igen varpå han somnade om.
Nu är allt förändrat. Först vägrade han sin spjälsäng och vi lät honom sova i den stora säng vi haft i hans rum länge. För att han inte skulle bli förvirrad monterade vi ner spjälsängen och ställde den i källaren. Allt var frid och fröjd i några nätter. Han somnade dock inte längre själv, som han gjort i spjälsängen utan nån av oss fick ligga bredvid honom i stora sängen tills han somnade (10 minuter).
Sedan vaknade han på natten och ropade. Då hjälpte det om nån kom och låg bredvid honom en stund.
Sedan började han gå över till vårt rum. Han protesterade vilt om vi försökte bära tillbaka honom så vi lät honom somna mellan oss och sedan bar vi tillbaka honom till hans säng.
Nu har vi kommit fram till dags dato. Igår kväll totalvägrade han att somna i sin säng trots att någon låg bredvid honom. Han blev inte lugn förrän han fick sitta i knät och somna framför tv:n (har aldrig hänt tidigare).
Han kommer till oss på natten och sedan två nätter struntar vi i att bära tillbaka honom eftersom han vaknar igen efter nån timme.
Vi inser att vi inte kan fortsätta så här. Hittills har våra "eftergifter" varit för att få det lugnt, vilket vi tycker är viktigt vi vill verkligen inte ha en massa skrik och gråt när man ska sova. Och genom att ha honom hos oss får vi sova ganska bra hela nätterna. Men situationen är ohållbar. Särskillt som han ska få ett syskon till sommaren.
Nu måste vi få tips på hur vi ska få honom att känna sig trygg i sin säng i sitt rum igen. Helt utan alltför mycket skrik och gråt! Tack på förhand.
Vill inte längre sova i egen säng
Hej! Jag har ingen direkt erfarenhet av det du talar om, men har tidigare läst lite tips på vad man kan göra. Jag tror att ni vinner på att ställa tillbaka spjälsängen, den lär vara mycket tryggare för ett litet barn än en öppen säng.
Såg också att du är ny på forumet (välkommen!), men har du koll på vad ramsandet innebär? Om jag var du skulle jag börja med det också. De lär sig snabbt vad det betyder.
Såg också att du är ny på forumet (välkommen!), men har du koll på vad ramsandet innebär? Om jag var du skulle jag börja med det också. De lär sig snabbt vad det betyder.
mamma till edith, född den 25 september 2007,
astrid, född den 23 juni 2009 och
inga, född den 12 november 2010.
astrid, född den 23 juni 2009 och
inga, född den 12 november 2010.
-
TorpSara
Jo. Håller med. Du ser ju rätt tydligt i ditt inlägg var och när problemen började. Spjälsängsvägran är ju också en sorts fråga: Ska jag ligga här, eller någon annanstans? Är allt bra och tryggt som vanligt i mitt liv?titti_lie skrev:Hej! Jag har ingen direkt erfarenhet av det du talar om, men har tidigare läst lite tips på vad man kan göra. Jag tror att ni vinner på att ställa tillbaka spjälsängen, den lär vara mycket tryggare för ett litet barn än en öppen säng.
Och vad har ni svarat?
Hej och välkommen hit!
Här kommer ett till hàlla med inlägg.
Spjälsängen är bra och trygg att ha till trotsàldern är över.
Tänk pà att barn fràgar med pàstànden.
Sà när han vägrar sova eller vad han nu kan tänkas vägra, se pà det som fràgor i stället.
Ska jag sova i spjälsängen?
Och ni svarar med attityden av självklarhet
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... alvklarhet
att, jo du ska sova i spjälsängen och det är skönt och tryggt och gott att sova och somna själv i egen säng och sova där hela natten.
Utan alla dessa ord, men med en ramsa som ni ocksa kan använda pà natten vid eventuella uppvak.
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... dan-ramsan
Läs gäna runt under Sova hela natten-fliken här uppe pà sidan.
Nu vaknar bebben och vill ha mat.
Kram
Här kommer ett till hàlla med inlägg.
Tänk pà att barn fràgar med pàstànden.
Sà när han vägrar sova eller vad han nu kan tänkas vägra, se pà det som fràgor i stället.
Ska jag sova i spjälsängen?
Och ni svarar med attityden av självklarhet
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... alvklarhet
att, jo du ska sova i spjälsängen och det är skönt och tryggt och gott att sova och somna själv i egen säng och sova där hela natten.
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... dan-ramsan
Läs gäna runt under Sova hela natten-fliken här uppe pà sidan.
Nu vaknar bebben och vill ha mat.
Kram
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.