Syskonvagn eller ej?

Utrustning, inredning, kläder och prylar
Rosine

Syskonvagn eller ej?

Inlägg av Rosine »

Hej,
vår son ska få en syskon i maj och blir då 21 månader. Nu undrar vi om vi behöver ett syskonvagn eller om det räcker med ett "kiddyboard" eller liknande. Eller finns det kanske även något man kan montera vid vagnen där det äldre barnet kan sitta på?
Vill gärna höra vad ni tycker.
Tacksam för tipps!
Rosine
Storebror Augusti 2008, sömnkur mars 2009
Lillasyster Maj 2010, standardmodell
father of sons

Inlägg av father of sons »

:D

Vad har ni för behov? Hur bor/lever ni?

Vi bor i stan.

Vi hade en syskonvagn (och en ståbräda) i början. Sen köpte vi en liten sittvagn med ståbräda till. Köpte en tvillingsulky till utflykter.

:D
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Och vi som bor på landet använder ju knappt vagn alls när de blivit mobila. Så det är ju precis som Father of Sons säger. Behoven styr!
Rosine

Inlägg av Rosine »

Tack för era svar.
Vi bor i en förort, där vi har direkt tillgång till gröna ytor. Vagnen behöver vi när vi tar bussen intill stan och utreder affärer eller går till vårdcentralen (30 min) eller liknande. Det finns alltså vissa halvdagar där vi ska vara ute med vagnen och två barn. Frågan är om det äldre barnet som då blir knappt två år orkar det på ståbrädan. Kommer man egentligen säkert in i bussen på det sätt? Jag tror nästan att han ska vara för liten för det.
Vet ni om det finns en enkel sitsmöjlighet för det äldre barnet man kan montera vid vagnen?
Det händer ju ibland att även det äldre barnet fortfarande behöver en liten vilo- eller sömnstund i vagnen. När man reser, till exempel, eller har någon större/längre affär att utreda. Då är det säkert bra att ha en syskonvagn… Jag tror nog att vi satsar på det.
Rosine
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Rosine!

Jag har haft syskonvagn till mina barn, och den har använts flitigt. Nu bor vi på landet och åker aldrig buss, men jag tycker absolut att fördelarna med syskonvagn övervägt att de är lite klumpiga :wink: .
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Jag tycker tvärtom! :lol: Det är 20 mån mellan mina barn, och jag tycker man kommer undan bra med liggvagn till lilla barnet + ståbräda till det större (för att gå på bussen tar man av ståbrädan, förstås - stora barnet kan ju gå på bussen för egen maskin och sitta på ett säte! :wink:). I början använde jag dessutom rätt flitigt sjal till det lilla barnet och sittvagn till det större, och det stora barnet blir ju snabbt större också. :D Jag tycker att det verkar rent mardrömslikt att försöka ha en syskonvagn på bussen. Eller på trottoaren.... :roll:

Grattis till graviditeten, vad roligt! :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Rosine

Inlägg av Rosine »

Jag tror också att det blir svårt att ta sig fram med en syskonvagn. Ibland kan man ju inte ens röra sig med en vanlig vagn i affärer för att det är så trångt. Men kan man släppa ett knappt tvåårigt barn så att den går in bussen och sitter på ett säte själv? Busförarna väntar ju oftast inte och några kör ganska galen, tycker jag. Och måste man inte hålla barnet vid handen åtminstone tills dörren är stängd? Just nu skulle jag inte våga det och det är svårt att veta hur det ser ut när barnet har blivit fyra månader äldre.
Vad tycker ni om sådana syskonvagnar där barnen sitter ”ovanför” varandra? Det verkar inte särskilt skönt för att det äldre barnet inte ser föräldrarna och får inget ljus osv. Det verkar vara gömt där nere.
Rosine
wifsta
Kontakt:

Inlägg av wifsta »

Har precis införskaffat en sådan "på varandra-vagn" av märket Phil&teds, inför anländandet av syskon. Begagnad - något annat finns inte ;)
Då vi bor på landet och har hundar så är det ett måste med en vagn för hundpromenaderna - inte ens en tvååring orkar stå på ståbräda i två timmar. Har tittat på "vanliga" syskonvagnar, men de är väl breda för att köra på stig och när jag hittade en P&T så blev det toppen! Det enda jag har emot den är att barnen är vända framåt - men det stora barnet klarar ju den stimulansen och när den lilla är så stor att kommunikationen startar på riktigt så har jag en vanlig duo-vagn att använda (som även kommer att vara sovvagn). Då räknar jag med att Vera skall orka gå själv även lite längre sträckor.
P&Ts vagn är i vilket fall mycket smidig och lättkörd - har provkört den med såväl ett som två barn och tyngdpunkten är väl anpassad (syskonsitsen flyttas framför eller bakom beroende på barnens storlek). Smarta lösningar för regnskydd och bra babylift är det också till (antar att det är tillbehör från början, fördelen med att köpa beg).
Mamma till vackra VERA f 080424 (v 40+6)
och allvarlige ARON f 100725 (v 39)
Ummusab

Inlägg av Ummusab »

Hej!
Mellan mina stora små barn är det 19 mån.
Jag skaffade syskonvagn som jag knappt använde alls. Jo förresten, de första 3 månaderna kanske, lillebror är född i nov och det var lite klumpigt för storebror att promenera i snö och halka.
Min syskonvagn var så enormt bred att jag snabbt slutade med den och använde mjukliften i sittvagnen till lillebror och storebror fick sitta framför liften, på fotstödet till sittvagnen. Sen blev ha ju så stor att han kunde lätt gå själv.
Och det är inte så svårt att ta upp lilla storebror på bussen. Självklart måste man hålla i handen! Och sen bromsar man vagnen och sätter storebror på lämpligt säte och sedan går man fram och betalar. I värsta fall kan man ta storebror på armen. Han lär sig snabbt att gå på bussen, oroa dig inte.

Jag funderade först på en P&T, men eftersom jag ganska ofta åker buss ratade jag snabbt det förslaget. Jag tycket inte att det verkade bra att ha bebisen nere vid andras fötter. Har de inte koll på att det ligger en liten i "varukorgen" :roll: så vet man aldrig vad som kan hända.

Ståbräda skulle jag välja..

Nu har alla sagt olika... :wink: gå på din magkänsla!
(eller köp en beg syskonvagn och sälj den om du inte behöver den!)

Lycka till!!

/Umm Musab
:heart: Storebror :heart: 060410 kurad jan 2009
:heart: Lillebror :heart: 071112 kurad okt 2008
:heart: Lillasyster :heart: 100129 kurad aug 2010
:heart: Bebis Liten :heart: 110713
Rosine

Inlägg av Rosine »

Tack för era svar och idéer!
Rosine
MammaNina

Inlägg av MammaNina »

Hej Rosine!

Jag är i samma läge som du var i våras - det kommer en liten tvåa i nov/dec och jag funderar på hur man ska lösa transporterna...storasyster blir då drygt 19 månader.

Hur gjorde du till slut? Hur gick det/går det?

Hälsn nyfiken Nina
:heart: lilla N född 19 april 2009
:heart: lille S född 17 december 2010
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Hej,
ville bara säga att jag funderade både länge och väl kring syskonvagn innan vi skaffade vår. Vi har hund så jag visste att vi behövde en men vad det skulle vara för en det var en bra fråga...
Ville ju helst ha en där barnen satt mot mig och inte frammåt men DET är en smärre omöjlighet. Hittade dock en från Holland men den tog lite för stor plats i bakluckan :roll:
Vi köpte i alla fall en babytravel från babyproffsen och den är väldigt smidig! Kan varmt rekomendera. Den är ju inte alltför dyr heller. Tycker absolut att det är en bra idé när storasyskon inte är så stora. Dessutom är den bra att ha när man varit i affären med lilla nya för då får man plats med lite mat där :wink: Sen kan man alltid sälja av den på blocket när det är dags för ståbräda.
Kram, Tina
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
MammaNina

Inlägg av MammaNina »

Tack föt tipset, Tina! Vi lutar åt att köpa en City Select från Baby Jogger, en vagn där både sittdel och liggdel kan vändas åt vilket håll som helst. Då kan jag ha min "stora" flicka längst bort från mig, bakom/under liggdelen med lilla bebisen. När vi har testat vagnen i affären har vi märkt att man mycket väl får ögonkontakt med den stora trots att hon sitter bakom suffletten. Det är alltså en "på längden"-vagn istället för "på-bredden". TROR att den funkar att få in i bussen också, är lite nervös för den saken eftersom jag bor mitt i stan och åker mycket buss...

Jag har också funderat mycket på om vi skulle klara oss med ståbräda...men jag tror att min lättja segrar den här gången! Ståbräda funkar väl inget vidare i snö, eller hur?

Till första bebisen körde vi gamla begagnade vagnar (3 st på raken) men nu är jag sååå sugen på att ratta en modern, bekväm vagn som jag inte får ont i handlederna av. Överhuvudtaget är jag sugen på att underlätta tillvaron rent praktiskt. Gissar att det ändå blir intensivt med två små älsklingar! Men fantastiskt roligt ska det bli!

kram
Nina
Rosine

Inlägg av Rosine »

Hej Nina,

vi köpte en kombinerad sits- och ståbräda -- men storebror har aldrig velat använda den (jo, en gång kanske). Han vill gå. Ibland sitter han i sulkyn, men då har man ju inte barnvagnen samtidigt.
Å ena sida är jag glad att han tycker om att gå. Å andra sidan kan det vara lite besvärligt ibland. Jag undviker helt enkelt långa vägar för att han går ju på sitt sätt och vill stanna här och titta där, och lillasyster orkar inte så pass länge att sitta i vagn och sover bäst hemma .... Men nu har jag ibland lagt henne på mage (utan lift) vänt mot mig. Det verkar hon gilla.
Handla gör vi med bara ett barn, eller så har min man bebisen i cykelkärran där hon sitter i bilbarnstolen och storebror sitter i en "stol" som min man bär på rygg (vet inte vad det heter). Men då cyklar min man inte, utan han går. I affären är storebror på fötterna.
Rosine
MammaNina

Inlägg av MammaNina »

Tack, vad bra att få höra hur ni har gjort! Vi funderar vidare och får ta hänsyn till dotterns promenadvilja, som är på stark frammarsch.

Började läsa en annan av dina trådar igår, om hur du upplevde tiden som nybliven tvåbarnsmamma. Det är något jag väntar på med skräckblandad förtjusning - hur ska det gå??? Ska fortsätta läsa din tråd ikväll.

Hälsn Nina

få höra hur det går.
Skriv svar

Återgå till "Barnasaker"