Hej alla kloka!
Vi har en tös som är kurad när hon var 4 månader. Sover kanon. Har inte vaknat alls på nätterna efter det hon var ca 6 månader.
För två veckor sedan blev hon sjuk med jättehög feber och halsfluss så vi var tvungna att gå in på natten och ge ipren/alvedon och se så att hon inte hade för hög feber. Hon är nämligen så snäll att hon inte blir ledsen eller ber om hjälp förren febern är på 40 grader...
Efter att febern försvann började problemen. Läggningarna går fortfarande kanon. Vi bara lägger och går ut med ramsan. Inget gnäll alls.
Men på natten kan hon vakna (vilken tid som, inget mönster) och skrika i ren panik. Riktigt hjärtskärande. Om vi då ramsar hinner vi inte ens börja innan hon har totalt panik och låter fruktansvärt ledsen. Då står hon upp. Om vi då lägger henne ner somnar hon oftast direkt, utan buffning. Vi ramsar ut oss snabbt. Ibland gråter hon till lite efter men i max en halv minut. Precis som att hon bara behöver hjälp att lägga sig.
Sen kan detta upprepa sig. Likaså om hon hör att vi är uppe eller vakna på morgonen. Hon kan ligga tyst och fixa själv men om hon hör att vi är vakna bli hon ledsen, inte panik men ändå.
Har tills hon blev sjuk sovit 19-0730, ibland 0815. Men nu vaknar hon vid 6, 7.
Vad göra? Bara vänta ut? Varför gör hon så här? Någon som känner igen sig? Hon låter riktigt ledsen och panikslagen. Hon är annars en trygg tjej som är jättetrygg i sin säng och vagn. Kallar ALDRIG på hjälp om det inte är ngt. Är nästan FÖR snäll på det sättet.
Dessutom har hon i samband med detta börjat bajsa på morgonen, ca 6...
Tack för alla råd! Vill att hon ska fortsätta känna sig trygg...
Panikskrik på natten
Panikskrik på natten
Världens goaste Alma
född 090322 (akut snitt)
Barnmorska som är så glad över att ha hittat barnaboken!
I natt vaknade hon inte förrän kl 0540 och skrek. Jag lade henne tillrätta och gick ut med ramsa. Hon blev hysterisk men lugnade sig själv bara efter en halv min ca. Inga snyftningar, ingen gråt. Bara skrik liksom. I falsett...
Efter detta var det tyst ca 30 min men sedan börjades det låta där inne. Som att hon var vaken och hade tråkigt. Man hör hur hon nästan ska börja gråta men sen slutar det för att börja om efter ca 5 min. Så höll hon på fram till kl 7 när vi tog upp henne.
Känns som att hon nog har börjat vakna vid 5, halv sex och sen inte kan somna om. Är så "lydig" så hon finner sig i att ligga/sitta/stå kvar, men gör sig hörd och visar att "jag vill komma upp". Tom blöja idag...
Det känns inte som att vi behöver verktyga alls eller gå in. (Mer än när hon är hysterisk). Men varken vi eller hon sover!
Vad kan vi göra?! Bara vänta ut? Kan tillägga att hon är på strålande humör och är mkt gladare än innan sjukdomen. Även om hon är jättetrött! Hon har börjat peka på allt och säga där och titta...
Tack igen från en trött mamma...
Efter detta var det tyst ca 30 min men sedan börjades det låta där inne. Som att hon var vaken och hade tråkigt. Man hör hur hon nästan ska börja gråta men sen slutar det för att börja om efter ca 5 min. Så höll hon på fram till kl 7 när vi tog upp henne.
Känns som att hon nog har börjat vakna vid 5, halv sex och sen inte kan somna om. Är så "lydig" så hon finner sig i att ligga/sitta/stå kvar, men gör sig hörd och visar att "jag vill komma upp". Tom blöja idag...
Det känns inte som att vi behöver verktyga alls eller gå in. (Mer än när hon är hysterisk). Men varken vi eller hon sover!
Vad kan vi göra?! Bara vänta ut? Kan tillägga att hon är på strålande humör och är mkt gladare än innan sjukdomen. Även om hon är jättetrött! Hon har börjat peka på allt och säga där och titta...
Tack igen från en trött mamma...
Världens goaste Alma
född 090322 (akut snitt)
Hon har sovit rejält långa nätter tidigare. Att ha MER än 12 timmar för upptäckarlystna barn är nog inte att tro på. Och vaknar man för tidigt kan man ju börja misstänka att det är den totala sömnen över dygnet som behöver ses över. 12 tim natt och en lur mitt på dagen på 1,5 eller 2 timmar, räcker för en 1-öring. Har ni mer än så, skulle jag börja med att justera det, så kan det mycket väl vara så att det andra ger sig alldeles av sig självt.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04
& Lilltufsan född feb -06 
Hej och tack för ditt svar!
Tyvärr är det nog inte så enkelt
Hon har sovit ca 19-07/0730 och sedan legat och fixat nöjd till 8 ca. På dagen har hon oftast sovit bara 2x35min ca. Har alltid haft svårt att sova längre/pass. Funkar bara om man går med vagnen, då kan hon somna om ibland. Därför att har jag låtit henne ha långa nätter så att det totala antalet timmar skulle bli bra. Hon är väldigt känslig för att förlora sömn...
Idag sov hon 1,5h på fm och ca 40min på em. Får se hur det blir i natt.
Tyvärr är det nog inte så enkelt
Idag sov hon 1,5h på fm och ca 40min på em. Får se hur det blir i natt.
Världens goaste Alma
född 090322 (akut snitt)