Hjälp med att få bort nattmålet 04.00

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
EliasMama

Hjälp med att få bort nattmålet 04.00

Inlägg av EliasMama »

Hej,

vår lille Elias 5 månader gammal klarar inte att sova fram till nattmålet 04.00 och tanken är att vi snart skall ta bort detta mål :!:

Vi har kurat honom i ca 5-6 veckor nu. Elias sover på rygg och i eget rum och i egen säng, och ibland i sin vagn dit han flyttas om han behöver vagnas. Jag ammar honom och han har börjat få smakportioner.

Hans schema ser ut så här:

07.00 godmorgon + mat BM
09.00 sova 30 - 35 minuter
ca 10.30 smakportion + BM
12.00 sova 2 timmar till 14.00
14.00 mat BM
16.00 sova 30 - 35 minuter
ca 16.45 smakportion + BM
18.30 mat ersättning
ca 19.00 en slurk BM
22.00 Ammas i sömnen
04.00 nattslurk (är då jättehungrig och äter mycket)

Funderar över om han äter för ofta, men för lite vid varje tillfälle. Hur många gånger per dygn behöver en 5-månaders äta? Vilket mål på dagen är bäst att börja ersätta med bara mat för att han skall sova bättre på natten? Vore underbart att få lite synpunkter på vårt schema samt tips på vilken mat vi kan ge honom och när.

Vi vill så gärna att Elias skall vara nöjd och att vi skall få nattmålet att fungera så att vi sedan kan börja ta bort det succesivt.

EliasMama och EliasPappa (som vagnar på)
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Hej! Jag har svarat i din andra tråd! :D
EliasMama

Inlägg av EliasMama »

Här skall proppas :D

Funderar på att ge honom gröt vid 10.00, fruktpurè vid 14.00, potatispurè vid 17.00 och sedan ersättning vid 18.15 och fram till läggning ca 19.15
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Det är alls inget dumt förslag!
EliasMama

Inlägg av EliasMama »

Men hur mycket kan en 5-månaders äta? Vet inte hur mycket ourè/gröt jag skall ge honom? Klara hans lille mage av att bara mata på tills han inte vill ha mer?
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Japp. Det är bara att mata i. "Smakportioner" kan man hålla på med så många dagar de behöver för att fatta hur man gör, typ, men sedan är det bara att tratta i. Magen håller, men man kan ta det varligt med nya grejjer. Då kör man ett säkert kort och sätter till nån sked av det nya ett par dagar.
EliasMama

Inlägg av EliasMama »

Vad ger man dem att dricka när man slutar amma efter varje mål?
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, jag har serverat vatten, pumpad BM eller lite ersättning i en mugg eller litet glas. Många ger vatten i flaska och då främst mellan måltiderna.

Ger man "Köpe" mat så innehåller dessa burkar MASSOR med vatten jämfört med egen hemlagad mat, så oroa dig inte. Är barnet törstigt så dricker det när du erbjuder. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
EliasMama

Inlägg av EliasMama »

Tack! Än så länge får han hemmagjord mat, men jag kan tänka mig att ambitionsnivån kommer sjunka med tiden :wink:

Nu sover den lille efter att fått i sig ca 100 ml ersättning och sedan BM. Hoppas han håller fram till 04.00, igår natt vaknade han en hel del innan 04.00, men vi lyckades få honom att somna om utan att vagna.

Mera mat gäller de kommande dagarna.
Mamma till en go liten Elias, född september 2009
EliasMama

Mer om mat

Inlägg av EliasMama »

länkar till en tråd som jag har haft på mat, mage och barnakropp
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 248#239248

Maten har kommit igång och nappen och 22.00 målet har tagits bort. Att ta bort nappen var löjligt enkelt :!: Frågar mig själv vad vi har hållt på med då vi har proppat in denna napp gång på gång. Lillen har sovit på dagarna utan att ens fråga efter nappen. På kvällen har han somnat utan och som vanligt vaknat upp och frågat efter den. Men istället för att ge honom den igen har vi skakt lite på hans säng och sedan gått ut. Igår kväll var första natten sedan vi slutade med napp som han inte vaknade. Det tog tre dygn :D

Elias får nu bröstmjölk när han vaknar på morgonen vid 07.00. Vid ca 10.00, efter fm vilan, får han gröt med päronmos. Efter lunchvilan på två timmar får han enbart BM för att sedan vid 16.30 efter sista vilan få ngn grönsakspurè och sedan något fruktmos. Tidigare väntade vi till ca 18.15 med att ge honom hans välling och sedan ammade jag direkt. Problemet var bara att han då inte drack så mycket och mina bröst behövde tömmas. Kan tillägga igen att jag haft ganska mycket problem med mjölkstockning under min amning och måste passa mig lite extra så att inte brösten blir överfulla. Med anledning av detta började vi ge honom vällingen direkt efter maten vid 16.30 och sedan ammar jag honom vid sängdags 19.00. Känner redan nu att det tyvärr kommer få ta ett tag att få bort amningen. Mina bröst är så känsliga. Istället för att amma Elias vid 22.00 får jag nu pumpa lite så att de klarar sig till 04.00. Tanken var egentligen att ta bort båda nattmålen på en och samma gång, men vi får ta ett i taget.

Skulle vilja höra om det är bäst att ge gröt på mogon eller kväll sett till hans nattsömn. Har flyttat grötmålet fram och tillbaka mellan fm och em, nu senast till fm då han blev så full av all mat på kvällen att han låg och kräktes mycket i sin säng på natten. Någon som har ett bra förslag på matupplägg för att den lille skall sova så tungt som möjligt. Jag vet att det gäller att mata på hela dagen, men vill ändå att han skall vara maximalt mätt när han lägger sig.

EliasMama
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Fint namn ni valt :wink: ! Kul att det går så bra för er. Jag tror du gör rätt precis som du gör att testa lite olika upplägg och se vad som passar bäst för just er. Jag hade lagt gröten sent på dagen för att det ger bra mättnadskänsla. Fler förslag?

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
EliasMama

Nattmålen borta - vargtimmen spökar

Inlägg av EliasMama »

Detsamma Emma :!:

Vi har nu tagit bort båda nattmålen och Elias lyckas sova fram till 05.30/06.00. Innan vi tog bort fyra målet så sov han sju till sju, men sedan vi tog bort 04.00 målet så lyckas han inte riktigt sova ända till 07.00. Vi får således gå in och "gunga" sängen flera gånger så att han somnar om igen. Det brukar fungera utan skrik, ibland somnar han om 15 minuter ibland 30. Förhoppningen är att han snart skall falla tillbaka i gamla vanor :)

Själv så får jag nu pumpa lite klockan 04.00, men jag hoppas att det snart skall vara slut med det.

Denna gröt :? Jag tror att vi behåller den som fm mål i och med att det är där den skall ligga sen när amningen försvinner helt. Vi kör helt enkelt på med så mkt mat det bara går hela dagen. Han får dessutom både 90 ml ersättning + BM vid läggning. Har inte bytt ut ersättningen mot välling ännu då jag behöver en sista amning innan natten för att klara brösten.

EliasMama
EliasMama

SUCK!!! Sova, inte sova, sova...

Inlägg av EliasMama »

Suck vad jag blir frustrerad :!:

Lillemannen sov inatt sin första natt från 19.00 till 07.00. :D Han vaknade vid 05.30 och låg och jollrade, men vi gjorde ingenting utan somnade om. Vid 07.00 tog vi upp en glad Elias. Vet inte hur länge han låg vaken på morgonkvisten, han var lite tröttare på fm än normalt, men vi kör på taktiken att inte göra någonting så länge han inte skriker. Förutsättningarna för att sova gott finns ju.

Så ett jättekul framsteg :!: :!:

Däremot har han börjat krångla på dagsvilorna, vilken han inte gjort på länge. Han skriker vid läggning eller vaknar efter ca en haltimme och skriker och vi honom inte att somnar om. Som idag när vi var ute och gick sp vaknade han och grät. Vi stannade och vagnade tills han blev tyst, men var vaken, han började skrika igen och vi stannade och vagnade. Så här höll vi på i en timma :( Då gjorde jag det stora misstaget att ta upp honom ur vagnen :oops: Därefter gick det inte att lägg ner honom igen. Han blev hysterisk. Så 2 timamrsvilan blev bara en halvtimma. Kan n :x ågon h :x älpa mig och svara på varför han börjat hålla på så här???? Han har gjort det några gånger den sista tiden och vi känner att vi inte vet vad vi skall göra? Behöver nya uppslag. SNÄLLA HJÄLP OSS :!: Vi vill inte ge upp nu när det går så bra med nätterna.

Kramar en nedstämd mammma
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej! :D

När de små liven börjar sova bra på nätterna så tror de ibland att de är utsövda nog, trots att de inte är det. Då kan dagslurarna strula en del. Om ni bara har rätt antal sömntimmar och matar på bra under dagen så är det bara att köra på. Använd verktygen för att lugna och vara den trygga klippa i tillvaron som ni är så sitter det snart. :wink:

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
EliasMama

Verktyg under promenaden

Inlägg av EliasMama »

Tack för ditt svar :!:

Alltid är det något :) När man lyckats få de små liven att sova hela natten, du strular de på dagen.

Elias blir 6 månader nästa vecka och sover 12 timmar natt, 30-35 minuter fm vila, 2 h lunchvila, 30-35 minuter em vila = 15 h.

Som jag skrev så vet jag inte riktigt hur jag skall agera när han blir så upprörd i vagnen under vår långpromenad mitt på dagen. Att stå still och vagna hjälper inte då han börjar "klaga" så fort jag börjar gå igen. Många av de verktyg som finns känns inte användbara i en sådan här situation. Förutom att man inte skall ta upp barnet samt vagna. Har försökt att bara ignorera honom, men han har ork att håll på ett bra tag, så det fungerar inte heller. Tips, snälla?
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"