Finjustering av dagssömn- Har slutat sova på dagen

Skriv svar
hanna-raori

Finjustering av dagssömn- Har slutat sova på dagen

Inlägg av hanna-raori »

Min 20 mån gamla dotter har sovit som en prinsessa sen hon var 6 mån, 12 timmar på natten och 1,5-2 timmar på dagen. Hon började på ett litet privat dagis bara 9 timmar i veckan efter jul och har sovit sin tupplur där varje tisdag. Det gick bra fram tills en månad sen, då hon slutade sova där- bara huxflux. Sen spred det sig till hemmet och efter ett par dagar slutade hon sova här hemma också. Jag har gjort allt precis som vanligt; hon lägger sig utan ett pip, sjunger i sängen och pratar med sina djur. Eftersom hon inte gråter eller skriker innan hon somnar så lägger jag mig inte i vad hon gör. Normalt sover hon efter 5 min. Men som det är nu, efter ca 40 min börjar hon tröttna och frågar-ropar-skriker. Jag ramsar, bekräftar, men hon tar inte till sig ramsan alls utan börjar gråta istället.

För det mesta har hon bajsat och inte kunnat sova pga det, då har jag ju varit tvungen att gå in för att byta blöja, men sen är det hopplöst att lägga henne ner igen eftersom hon sett mig och vill komma upp.

Andra gånger har hon börjat gråta efter ca 40 min, efter ramsande utan verkan har jag gått in för att solfädra, men jag har inte kunnat solfjädra henne på ett halvår, jag fortsätter försöka, men hon är alldeles för stark för mig och börjar gråta och protestera och spjärnar emot så starkt att det känns som om jag misshandlar henne. Det slutar ALLTID med att jag tar upp henne- jag väntar tills hon är lugn- men det är så skumt, för det har ALLTID funkat med solfjädern tidigare.

Rent allmänt med Elsa, så snart vi går in till henne är det kört- vi har provat att solfjädra, krama, lugna i sängen på olika sätt, och jag minns hur enkelt och effektivt det brukade vara med solfjädern, men det funkar bara inte längre. Därför så håller vi oss till ramsan utanför dörren som funkar utmärkt de få gånger den behövs på natten, men på dagen har den ingen verkan alls.

Vi har försökt lösa detta på olika sätt, och ibland funkar det, ibland funkar det inte, dessutom är det ju bara dagarna som strular, men nu måste jag be om hjälp på forumet. Jag jobbar hemma och behöver dessa få timmar för att funka. Jag är dessutom rädd att det sprider sig till nätterna snart.

Jag är gravid och en del mammor säger till mig att barn ofta känner sig utanför med den nya bebisen i magen, men jag är social samvaro expert och drar med Elsa in i allt jag gör och jag har svårt att tro att hon skulle känna sig utanför. Ligger det något det tror ni?

Om jag försöker se tillbaka i tiden så sover hon åtminstone som hon ska 2-3 dagar i veckan, och resten strular och nätterna är perfekta, så spontant undrar jag om hon sover för mycket? Men 13,5-14 timmar/dag för en 20 mån tjej är väl inte för mycket? Jag provade till och med för ett par veckor sen att dra ner på nätterna för att få henne att sova bättre på dagen, men det gav ingen effekt så efter 1,5 vecka gick jag tillbaka till det normala.

Jättetacksam för tips.

/Hanna
mamma till tre små BB troll (flicka) 2008-06-24, (pojke) född hemma 2010-06-26 och (bebis-tjej) född hemma 2014-07-12.

http://www.raori.be
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Hej!! :D

Det kommer och går lite sådär framåt slutet av daglursperioden för många, och inte minst i förtrotstider kan det trassla. Ge du förutsättningarna varje dag och sovs det inte kan du ju plocka upp henne efter 45 minuter. Vila har hon ju gjort, och snart nog kommer hon nog att sova sin lur igen. Natta 30 minuter tidigare på kvällen om hon behöver det på kvällen någon enstaka gång.

Du kan alltid bjuda på nått trevligt att lyssna på, fin musik eller sagoskiva, så blir det ju inte så långtråkigt de dagar man inte somnar. :D Det är en bra vana sedan när sömnen faller bort för gott, för då kan man ändå ha vilan kvar länge till!
hanna-raori

Inlägg av hanna-raori »

Tack Sara, idag sov hon superbra på hennes dagis sa dom- jag har upptäckt att sambandet verkar vara om hon bajsar under ensamleken på morgonen eller inte. När hon bajsar under ensamleken på morgonen sover hon som vanligt, men om hon bajsar på eftermiddagen när det är dags att sova, så kan man ju inte sova särskilt gott, och så snart vi bytt så är "the moment" att sova borta liksom...

Jag ska prova ditt tips med musik, hon gillar det mycket och jag vet att hon gilar mysstuden i sängen mitt på dan, men ingen vill ju sova med rumpan full av bajs...

Tack för hjälpen (återigen :)
mamma till tre små BB troll (flicka) 2008-06-24, (pojke) född hemma 2010-06-26 och (bebis-tjej) född hemma 2014-07-12.

http://www.raori.be
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Nej, vem vill det! :shock: Byt och lägg tillbaka henne med nått trevligt att lyssna på så kommer the moment kanske tillbaka. Om inte annat så blir det ju en skön och mysig vila.
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"