Vad göra med trotsig ett-åring?

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Love

Vad göra med trotsig ett-åring?

Inlägg av Love »

Dottern är ett sant barnaboksbarn men den senaste veckan har varit jobbig både för henne och oss. Hon protesterar mot allt. Är vi ute i trädgården blir hon GALEN när hon inte får dra sönder alla blommor. Innan har hon varit så duktig på att klappa alla blommor och jag trodde verkligen att hon numera "visste" hur man gjorde. Vi kämpar naturligtvis på och visar att man ska klappa istället och distraherar med andra saker men inget biter i nuläget.

Att ta på ytterkläder, byta blöjor etc. är en sann utmaning! Jag kör på med "frågor" (var ska blöjan vara? etc), men upplever att jag inte når fram.

Tilläggas kan att vi kör med social delaktighet cirka 2x20 min. per dag då hon "hjälper" till och sedan efter behov utöver det. Problemen uppstår sällan då utan det är övriga stunder på dagen då vi ska byta blöja m.m.

Hon går ännu inte så bra (hon kan gå men vågar inte riktigt) och jag upplever det som att hon är väldigt frustrerad över att hon inte kan göra allt som hon vill.

Tips på hur vi kan hjälpa henne att komma vidare? :?:
Solstråle född i april 2004.
Började använda verktygen vid 2 månaders ålder och behövde därför inte köra ngn kur.
Ny liten Aftonstjärna född april 2012
Standardmodell nästan från början. Nu dags att ta sig ur vagningsträsket (start 16:e augusti 2012)
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D

"Hon går ännu inte så bra (hon kan gå men vågar inte riktigt) och jag upplever det som att hon är väldigt frustrerad över att hon inte kan göra allt som hon vill." skriver du.

Jag tror faktiskt "lösningen" kan vara så enkel! :D
Hon vill helt enkelt mer än hon kan!
Och då tycker hon hela världen går emot henne. Jag har haft det så med båda flickorna inför varje nytt stadie. Sitta, krypa, gå.
Det varade någon vecka, sedan, när det släppte och dom kunde, var dom i toppform igen! :wink:

Kämpa på med att visa, odla ditt tålamod, social delaktiget m.m, precis som du gör, jag tror detta försvinner snart! :D

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

Hej :D

En liten tanke bara... Hon är ett år bara, det här du upplever är INTE trots. Den tidiga förtrotsen dyker upp omkring 18 mån och den första riktiga trotsåldern börjar när barnet är omrking 2,5 år.

Du kör på med frågor när ngt inte fungerar (typ påklädning och blöjbyten) skriver du... Hon är för liten för så mkt ord. Sjung en rolig sång och tramsa dig en stund istället så ska du se att blöjan snabbt kommer på plats. Anna tipsade även ngn stans om att sätta upp barnet på en hög byrå eller liknande medans man klär på, nya vyer kan göra susen :wink:

Lösningen på denna tillfälliga lilla kris kan mkt väl ligga i gåendet. Mkt kommer säkerligen att släppa när gåendet gör det. Precis som "anna" skriver så har även jag upplevt frustration från mina små innan varje utvecklingssteg. Tills det löser sig försök att undvika de där riktiga krissittuationerna när det blir som jobbigast. Om det är krukväxterna hon ger sig på just nu så flytta på dem ett tag, om det är växterna i rabatten så tillbringa den mesta delen av er gemensamma utomhustid längre bort från rabatterna :wink: Kort sagt, ge henne bättre förutsättningar för att göra "rätt" (vad nu det är :lol: )
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Love

Inlägg av Love »

Jag håller tummarna för att det bara är frustration över att motoriken inte riktigt räcker till ännu. Skulle dock vilja veta om jag kan göra ngt speciellt för att hjälpa henne på traven. Hon har kunnat gå i en drygt månad nu men vågar inte. Hon är hur stabil som helst men modet sviker.

Känns ju som att mycket hade avhjälpts med just att kunna gå!
Började använda verktygen vid 2 månaders ålder och behövde därför inte köra ngn kur.
Standardmodell nästan från början. Nu dags att ta sig ur vagningsträsket (start 16:e augusti 2012)
kokos

Inlägg av kokos »

Humor, är mitt enda tips. Det gäller att vara påhittig så att man är riktigt rolig. Jag upplever att allt kink och gnäll försvinner om man tokar sig ordentligt med så små barn. Nu är väl barn olika vad gäller hur lätt det är att få dem att skratta men det gäller att byta bus och tok: det som var kul igår är kanske inte lika kul idag...

För vår del så handlar det mest om blöjbyten då vi har en riktig kamp ibland. För blöja måste man ju byta. En rolig sak i handen när man lägger upp barnet på skötbordet och sen ha skoj när man är där fungerar bäst.
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Johanna G

Inlägg av Johanna G »

Jag håller med föregående talare - busa bort det!

Jag vet inte hur man på ett pedagogiskt sätt får henne att klara denna kris bäst, men jag vet att ett gott skratt avleder vilken unge som helst!

Jag har alltid använt mig av det knepet när mina ungar tjorvar, av vilken anledning som helst! Det funkar när lilllkillen inte vill byta blöja och det funkar när storebror trotsar och bara inte ska någonting. Att kittla är mitt bästa knep när det gäller små barn och ljumskarna är mitt bästa "kittelställe".

Vänta ut det lite, det ger sig nog snart!

Kram J
Stolt mamma till 2 s?ner:
Eskil 021001 och Alvin 040519.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Underbart goda råd har du fått här :D Ta vara på dem :lol:

Du kan göra det klassiska: sätta dig på huk ett litet stycke framför henne, bre ut armarna och le med lysande ögon: "Ja, kom då! Kom då!" Och vänta. Vänta. Stilla så.

Vågar hon inte, res dig leende och leta med blicken efter en stol eller pall eller vad du har och sätt fram den inom räckhåll snett framför henne, så hon kan ta stöd med ena handen, men vänta inte på det utan gå bara därifrån till ditt och lämna henne i fred.

Upprepa någon enstaka gång per dag och jubla när hon kommer :lol:

Varning för prestationsångest - som du riskerar att överföra till henne med din lilla orosvarg :idea:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Love

Inlägg av Love »

Nu busas det och skojas och livet är betydligt lättare redan!

Tack för alla tips! Vad vore livet utan forumet.... :D
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"