Åh, vilken fin rubrik! Jag är med! Funderar på samma sak - vi hade mörkläggningsgardin (IKEAs) som funkade bra för just mörkläggning men däremot klantade jag mig när jag skruvade upp fästena så att de var några mm för långt isär, och därmed har gardinen dråsat i golvet ett antal ggr och ser numera tyvärr bättre begagnad ut.... Så nu är det nya mörkläggningstag som gäller även här!
Mamma till Storasyster f feb 07
och Lillebror f okt 08
Jag kör med mörkläggningsrullgardin, persienner samt att jag sydde gardiner av vanligt tyg ihopsydd med mörkläggningstyg (alltså dubbelt)...det är faktiskt NÄSTAN mörkt i småttingarnas rum nu
Nästa steg är nog att spika igen fönstret helt, men så upptäckte jag till min förvåninig att det GÅR att sova med lite ljus då maken hade glömt att dra för och ingen vaknade för tidigt
Här kommer mitt oslagbara tips:
köp mörkläggningstyg (SVART!!! Låt er inte luras av andra snygga färger! Gjorde jag första gången...)
Sy i fönstrets storlek (inkl. fönsterkarmarna)
Sy fast det mjuka kardborrebandet (honan)
Fäst det stela kardborrebandet (med klister på baksidan) runt hela fönstret på fönsterkarmarna. Häfta gärna med häftpistol eftersom klistret släpper efter ett tag.
Nu är det kolsvart oavsett tid på dygnet!
Kram, Tina
Vetgiriga semlan Dag
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008 Ingrid som kan själv! 090826 http://dahlin.bloggproffs.se
Jag har tjepat folie på mina fönster. Men efter förfrågningar från grannar vad jag egentligen odlar därinne.. . Så har jag nu limmat fast folie på basidan av en rullgardin med lite utstående på kanterna så det lixom täcker för kanterna. Funkar SUPER.
Mitt problem är att jag vill kunna ha fönstret öppet en aning och det går inåt...
Sedan vill jag gärna kunna dra upp/isär mörkläggningsanordningen på dagarna så rummet inte ser ut som en bunker.
Nu hänger (enligt mig, hiskeliga) mörkläggningsgardiner från IKEA på skena framför fönstret, plus mörkläggningsrullgardin.
Hjälper dock inte så värst bra när det är vår och sommar.
Mamma till finaste Harry
född 21 april 2009 (39+2)
klistra folie på baksidan av rullgardin, den tjocka sorten. och hänge dom en bit utan fönstret. kan man göra om man sätter två små klossar precis under taket och ovanpå dom fäster man rullgardinen. man behöver bara vanliga gardiner sen, om man vill för dekor då. Sen rullar man ledigt upp och ner rullisen, och man kan öppna fönstret bakom.
Någon som fattar något alls?
Men även om folien sticker ut på rullgardinen - kommer inte ljus in mellan väggen och folien ändå? :-k
Jag har fått för mig att det måste sluta tätt in till väggen..?
Mamma till finaste Harry
född 21 april 2009 (39+2)
Ja, vanlig ugnsfolie. Men det finns en som är lite tjockare tror jag. Men det spelar nog ingen roll. Håller bra, och det e ju bara att klistra på lite ny annars. Inte så dyrt lixom.
Ja, det är en bra lösning. Istället för hundra gardiner typ.