Ny kur?

Skriv svar
Mineah

Ny kur?

Inlägg av Mineah »

Hej,

Tack för ett bra forum! Jag har en son som vi kurade då han var 7 månader (i april 2009). Efter det började han sova och jag minns ännu känslan av hur skönt det var.

Sedan tidig vinter har ramsan inte tagit som förr. Vid läggning fungerade den men på natten när han vaknade blev han hysterisk och ledsen då man ramsade. Han vaknade också oftare än förr. Jag har prövat att avvakta innan jag ramsar och jag har även prövat att ramsa genast. Samma dåliga resultat...

Sedan en månad tillbaka slutade vi med att ramsa (vet egentligen inte varför) och nu är vi i den situationen att vi sitter hos honom tills han somnar om kvällen. Med det resultatet att när han vaknar om natten så får gå in och sitta där tills han somnar...kan ta en timme ibland :( I tillägg till detta har han fått allt tidigare mornar så det börjar bli riktigt jobbigt nu. Han och storasyster är på dagis och vi jobbar. Han sovar mellan kl 12-14 (max) om dagarna och vi lägger honom ca 19.30 på kvällarna. Så han borde inte få för mycket sömn.

Så till min fråga: Jag har ju bara positiva erfarenheter från den förra kuren så hur skall jag göra nu? Skall jag kura honom på nytt? Finns det någon "omkurering"? Skall jag byta ut ramsan om jag kör en ny kur?

Hälsningar
Mineah
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej Mineah!

Om ni klarade av att kura gossen med ett så fint resultat i april, så klarar ni galant av att köra en minikur nu :wink:

Jag behöver väl inte gräla och tala om var ni gjort fel, för det tror jag du är medveten om själv... #-o

Sömnen är något man måste vara rädd om. Den sköter sig inte själv, lika lite som en bil kan köra sig själv. Ni måste hela tiden hålla i ratten, ha koll på trafiken och agera därefter. Likadant är det med små barn och deras sömn. Ibland ifrågasätter de mera och då gäller det att tydligt visa vem som kör - inte överlämna ratten till den lilla och tro att han ska klara av kurvorna, med er som passiva påhejare.

Så nu måste ni först och främst återta Attityden. Läs gärna följande tråd för inspiration:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252

Sedan kör ni en minikur. Första natten agerar ni precis som då ni kurade, men lägg mera tyngd på ramsan mot slutet av natten. Ni får INTE skippa bekräftelseramsan, vilket kan vara nog så frestande eftersom den ofta sparkar igång barnet igen. Men det är enda sättet för att barnet så småningom ska förknippa ramsan med att ligga ner lugnt och stilla. Och ni kan visst ha samma ramsa, för det är inte orden som är avgörande. Det är HUR ni säger ramsan, NÄR och VARFÖR som är viktigt.

Andra natten ska ni inte alls gå in i rummet utan bara ramsa. Bekräfta.

Tredje natten skippar ni den separata bekräftelsen och avvaktar lite om han vaknar. Han kanske fixar uppvaket själv.

Detta fixar ni - bara ni har ett mål för ögonen! :D
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Mineah

Inlägg av Mineah »

Hej,
Tack för svaret du skrev :) Jag är nog medveten om vad som gick fel när sömnen började strula igen...visste genast att jag var ute på hal is... ':oops:'. Tråden om attityd var bra för det är nog där problemet torde ligga till stor del... Om man själv börjar ifrågasätta så är det ju klart att barnet gör det.

Vi genomförde en minikur i helgen. I fredags skrek han i två timmar innan han lugnade ner sig och kunde somna. Jag fick gå in hela tiden och solfjädra (buffandet totalvägrade han), ramsa och gå ut. Sen skrik. Och så in igen. Bekräftade flera gånger men så började han skrika igen. Efter 2 h så tystnade han och då ville jag inte väcka honom med bekräftelseramsan så jag sa inget... Jag vet att jag borde ha gjort det. Lördag och söndag gick lite bättre och igår tog läggningen ca 15 min.

Han har inte vaknat på nätterna sedan fredag men imorse hade vi en tidig morgon, redan kl. 6 och även om vi ramsade då så bara grät han.

Det jag ännu funderar är om ramsan är ordentligt förankrad hos honom. Jag gav ju inte den sista bekräftelseramsan på fredagkväll och han vägrade ligga på mage och bli buffad. Så det känns lite som att minimikuren blev en light version. Men jag får väl se hur det artar sig...

Hälsningar M.
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej på dig!

Duktigt att ni tog tag i saken direkt och minikurade =D>

Inte är det så att ramsans förankring hänger upp sig på en utebliven bekräftelseramsa - eftersom ni ändå höll på i två :shock: timmar torde han nog ha fattat vad ramsan betyder. Så kör på nu bara med solklar attityd!

Och på morgnarna kan klassisk musik göra susen - har ni provat det?

Kram!
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"