Välkommen är du
Jag är så ledsen att du fått vänta så länge på svar

Förlåt

På något vis föll du mellan stolarna. Här sätter vi annars en ära i att inte låta någon fråga stå obesvarad mer än tre dagar. Jag ber om ursäkt!
Mineah skrev: Sedan senhösten har vi märkt att ramsan tagit mindre och mindre.
Det är ju inte så att ramsan tar av sig själv, bara för att man säger orden (och gärna hemfaller åt att invänta barnets bekräftelser på att den "tar", medan BARNET är den som väntar på bekräftelse att han kan sova lugnt). Man måste öva upp ramsan, man måste ha både övertygelse och magstöd bakom den, man måste veta vad det är man vill förmedla - ett betryggande besked, inte en skur av prövande frågor

och man måste envisas, tills budskapet gått in. Ni ramlade i den välkända gamla otålighetsfällan
Mineah skrev:Sedan en månad tillbaka slutade vi med ramsan och sitter hos honom på kvällen tills han somnar.
Du förutsåg problemen och de kom

Genom att sitta där lär ni honom att vargen mycket riktigt har kommit (vilket inte är sant) och att han måste skyddas med er fysiska närvaro om inte vargen ska komma åt att ta honom (vilket inte heller är sant), och i slutänden lär ni honom följaktligen att det är livsfarligt när ingen av er är där till hans beskydd - något han kommer att skrika efter så fort han vaknar till och märker att han är ensam = livsfarligt (vilket inte heller är sant). Tills ni sitter där hela natten

och får konstatera att han inte blir lugnare för det.
Ni bekräftar alltså hela tiden faran i stället för att ta bort den från honom. Och det är inte snällt mot honom

Förutom att hela cirkusen bygger på lögner, sanningen att säga (se pojken och vargen nedan).
Mineah skrev:Skall jag köra hela kuren på nytt på samma sätt?
Du bör införskaffa Internationella Sova hela natten först och främst och lusläsa den från pärm till pärm (och om igen). När du förstått alltsammans - verkligen förstått på djupet, så att du vet exakt vad du gör och varför - kan du börja från natt 2 enligt Lathunden.
Mineah skrev:Skall jag byta ut ramsan? Jag är rädd att han förknippar den med något negativt men vet inte...
Som sagt, det är inte ordalydelsen som betyder något utan övertygelsen, glädjen, säkerheten i den, rytmen som går att stampa takten till och den betryggande Attityden av Självklarhet i x antal HÖGA verser i ett svep. Och det receptet vågar jag svära på att ni inte följt alls
Öva, öva, öva! På varandra först, inte på barnet

När man kommer så långt som till barnet måste man veta exakt vad det är man bestämt sig för att förmedla och kunna det. Ramsan ska ha sista ordet. Det är ramsan som är det magiska i Sova hela natten-kuren.
Här har du den, kan man säga. Ur Internationella Sova hela natten (kap. Säkerheten):

*Minns du sagan om pojken som varnade byborna för vargen? Han ropade: ”Vargen kommer! Vargen kommer!”
Alla rustade sig genast för krisläge. Hela byn försatte sig i krisberedskap. Men det kom ingen varg.
Pojken ropade igen: ”Vargen kommer! Vargen kommer!”
Åter gick byborna i krisberedskap. Med alla sinnen skärpta gick de man ur huse för att avvärja hotet. Men det kom ingen varg den här gången heller.
Pojken fortsatte ropa. ”Vargen kommer! Vargen kommer!”
Nu började folk misstro hans varningar. Vargen kom ju aldrig. Det var säkert bara som han hittade på, sa folk. Han tyckte väl det var roligt att få hela byn på benen i full krisberedskap. Då hände det saker, och pojken fick känna sig viktig.
Men nej, nu tänkte byborna inte låta sig luras längre. De ville lunka på som vanligt i vardagen och fortsätta sova gott på nätterna.
Och så kom då till slut vargen, på riktigt, och hann ställa till en väldig förödelse, sedan pojkens varningsrop klingat ohörda … Men det är en annan historia!

I städerna på Gullivers tid, för att nu fortsätta botanisera bland sagorna, gick en man med lykta kullerstensgata upp och kullerstensgata ner i natten och sjöng med jämna mellanrum: ”All is well! All is well!”
Allt var väl i staden. Medborgarna kunde sova lugnt, var budskapet.
Och medborgarna i staden ville inget hellre, byborna ville inget hellre, du där ute i bushen på safarin ville inget hellre - och små barn vill inget hellre.
Gud la mörker över jorden om natten och både människor och djur gick till vila; sådan var tanken, och sådan är praktiken. Att sova på nätterna är det naturliga för människan.
Och barn är gjorda av exakt detsamma som vi vuxna.*
O:)