Vill inte äta utan tv

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Helenius

Vill inte äta utan tv

Inlägg av Helenius »

Hej!
Jag sitter här och behöver råd och hjälp!
Vår dotter 1,5 år har alltid varit krånglig med maten. Att få i henne gröt på morgon och kväll sker inför något barnprogram annars vägrar hon.
Lunch,mellis och middag har innan gått ok vid matbordet för några veckor sen. Hon har ätit själv ganska bra och dagis har inte varit några större problem förrutom med gröten. Men nu har det gått sämre och sämre.

Nu har hon legat och skrikit "dator" i två dagar vid varje mål. (På datorn brukar vi se något bollibompa-avsnitt med gröten eller maten ibland.) Jag har förr fått gett vissa av de andra målen framför datorn för att få i henne om hon vägrat äta själv och hennes mormor som passat henne i veckan har tyvärr gett framför datorn så hon vant sig vid det ännu mer.
Idag tog jag upp kampen och vägrade sitta med henne framför datorn förrutom grötmålen. Hon hade panik idag i en timme vid varje mål innan jag fick henne till att sitta och sen tog hon några få bitar utan att använda skeden. Hon plockar mycket hellre än att använda skeden. Jag försökte läsa lite för henne istället vid bordet. Men intresset för maten svalnade snabbt.

Jag vill inte att mitt barn ska sitta framför datorn vid 5 mål om dagen och få adhd som vissa verkar tro man kan få! !Men hon måste få i sig maten. Hon äter bra med barnprogram framför sig. Hon är ägg och mjölkallergisk så att variera maten är svårare än för andra känns det som också.

Finns det någon metod för hur man får sitt barn intresserat av mat??? Jag pallar inte ha dåligt samvete för tv/datortittande eller att det nu blir en kamp vid varje mål pga att hon inte får titta. Hon har inte varit på dagis på en vecka...hoppas det ska gå bra imorgon!
Jag orkar inte ha det så här. Man är helt slut efter dessa dagarna med kamp. Kan det ge med sig om jag inte ger mig tror ni? Grötmålen vågar jag inte ändra på just nu. (Hon ratar välling.)
Tips,råd, metoder!

(Ni tycker säkert jag är korkat som satt henne framför datorn från första början, men det var sån kamp redan i början och man var ju desperat för att få i henne specialgröten så hon fick kalcium och vitaminer. Den är god.)

Sömnen kanon efter kur vid 8 mån
Helenius
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej :D !

Barn gör som vi lär dem. Och det kanske är tur, eftersom det också innebär att man kan lära om sådant som inte blev så lyckat vid första försöket. Eller så.

Förutom Mias ypperliga råd för att befrämja matintresset och jaga matkamper all världens väg som jag citerar nedan, så vill jag lägga till ett par saker. Jag har två mjölkallergiker. Och visst tar det ett tag att tänka om kring matlagningen. Men förutom mjölken så försöker jag minska på intaget av kolhydrater då min stora blir onödigt speedad av gröt, smörgås, pasta och annat. Det tar sin lilla tid att hitta alternativ som funkar bra för en själv, men med lite tankekraft och kloka tips från olika håll så blir det bra i slutändan. Så också för er, är jag säker på. Kanske är din raring inte så förtjust i gröt. Min lilla är en riktig proteinälskare och tycker gröt är bland det tristaste som finns. Sådana sorter finns det ju gott om. Och istället för att ihärda med den gröt- och vällingtradition som vi är itutade med i det här landet så får man ju då ge sig ut och leta efter andra alternativ. Finns massor. En del kan du hitta i den här tråden, bland annat:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... %F6lkfritt

Så haka inte upp dig på att det ska vara viss mat. Håll mattiderna, låt barnet äta självt, vid middagsbordet, och vill man inte ha, så tackar man glatt för maten, och inser att inget barn svälter sig självt utan äter om det verkligen är hungrigt. Nu till Mias råd från en annan tråd:
miar70 skrev:Hej!

Vad skönt att det går bättre :!: Bra jobbat! Var rädda om det ni uppnått nu.

Vad bra att ni tänker ta tag i matbekymret också! Det är en konst att backa här, men precis som med sömnen så vill vi att barnen ska äta för att de vill och njuter av det, inte för att stilla våra behov!

Jag vill bara börja med: ni kan vare sig äta eller sova åt Calle, bara ge han de bästa förutsättningarna att göra det själv!

Som sagt - det är dags att backa rejält här också, att överlåta ätandet åt gossen själv! Han är en stor kille nu och kan mycket väl äta själv.
Men det gäller att ha is i magen och förtroende för att han kan fixa det här själv.

Här är mina bästa tips för att befrämja aptiten:

:arrow: Låt det gå minst 3-3½ timme mellan målen, och då ska det inte serveras annat än vatten OM det ska vara nåt alls!

:arrow: Låt honom vara med och laga maten, få hacka lite med en smörkniv, hjälpa till att vispa och hälla, gör honom delaktig i matlagninen!

:arrow: Servera maten upplagd på tallrik, i några olika högar. Maten ska vara delad i plockvänliga bitar, så att han lätt kan stoppa i sig själv.

:arrow: Lägg fram en sked och / eller gaffel men förväntar er inte att han äter med bestick ordentligt ännu under ett par år!

:arrow: Lägg er inte i! Prata inte om maten, truga inte, koncentrera er på annat t ex egen mat, läsa en tidning, prata i telefon men sitt med vid bordet.

:arrow: Inga leksaker! [-X

:arrow: Innan han får riktig kläm på att äta själv, så kan en skorpa eller liknande, få distrahera. Men det ska vara nåt ätbart, som han kan stoppa i munnen och äta!

:arrow: Vill han inte äta, så tacka så hjärligt för maten, och lyft ner honom. Inga suckar, trugande eller annat som visar att ni är irriterade, utan konstatera bara att "jaha, du är visst mätt i magen" och låt honom gå! Sitt själva kvar och ät /läs / prata ett tag, och kommer han tillbaka och vill upp så sätt honom i stolen igen, erbjud honom tallriken utan att säga nåt alls - och lämna honom ifred med maten.

:arrow: Spika ett matschema, med bestämda mattider, och inget alls däremellan! Hojta till om ni behöver hjälp :D :!:
Här finns en inspirationstråd:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=153

:arrow: Låt måltiden vara i trettio minuter, sen anses den som avslutad! Så går och kommer han under den halvtimmen så ta inget extra för det :wink: :!:

:arrow: Sist men inte minst: frisk luft! Var ute före både lunch och middag, minst en timme och låt Calle röra sig, för friskluft är toppen för aptiten!

:D Så - det var mina tips! Jag hoppas att de kan hjälpa er komma på rätt köl!

Kram Mia
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"