Vaknar på nätterna vid byte av schema

Skriv svar
ramonah

Vaknar på nätterna vid byte av schema

Inlägg av ramonah »

Hej,

VI kurade vår son i november och han har sovit hur bra som helst fram tills nu då vi skulle flytta lite i schemat eftersom han nu är snart 11 månader och har svårt att sova så tidigt under dagen.

Vårt tidigare schema: 19.30-7.30, äta frukost, 9-10.30, lunch 11.00, sova 13.00-13.45, mellanmål 14.30, middag 17.15 välling 19.15.

Har fungerat bra, men nu ville vi få han och sova mer mitt på dagen för att få in en bra rytm.
Eftersom vi har storebror som ska hämtas på dagis, måste tiderna passa in med hämtning och det är kl 14. Därför har våra tider varit enligt ovan.

NU behöver vi hjälp med att lägga om schemat, vi har provat att han ska senare på fm, dvs 10.00-11.30 och sedan 14.15-15.00 (denna tid funkar inte så bra, med hämtning på dagis, han kan inte somna när vi har hämtat storebror.) Han sover i vagnen på vägen hem. Får alltså inte de 45 minuterna som vi planerat för honom. Detta har resulterat i att han vaknar till på nätterna och när vi ramsar kan han bli hysterisk. Jag har då fått gå in och buffa honom lugn, men så fort jag gått ut, med ramsa, fortsätter hysterin.

Vaknar han för att han fått sova för lite på dagen eller är det schemaomställningen som gör det.
VI är inne på att gå tillbaka till det schemat vi hade innan, men han blir ju hela tiden äldre och vi vill få till så att han sover mitt på dagen istället.
Någon som har ett bra förslag så vore jag tacksam. VI vill verkligen få honom att sova gott igen.

--------
Eskil 090308
/R
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej på dig ramonah och varmt välkommen till forumet :D :!:

Härligt att höra att ni sovit gott sedan kuren! Det var en bra julklapp :lol:

Jag förstår att ni vill ändra på schemat, och jag tycker att ert förslag ser bra ut. Hur går dagslurarna till? Sover han i vagnen båda lurarna? Jag funderade på om det inte är möjligt att lägga honom i vagnen då ni ska iväg och hämta storebror, promenera iväg och sedan promenera hem tillbaka. Då borde han ju sova när storebror ansluter till ert sällskap? Så kan du ju be storebror tala lite lågmält så att han inte väcker lillebror på väg hem.

Hur är det med fm-luren? Fungerar den bra?
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
ramonah

Inlägg av ramonah »

Hej,

JA det var en underbar julklapp. Förmiddagsluren sover han oftast inne i sängen och den fungerar utmärkt. Vi har provat med att lägga honom i vagnen inför hämtning av storebror, han somnar men vaknar direkt då vi öppnar grinden till dagis. Det är som om han hör ett speciellt ljud och vet att nu kommer storebror hem. Han är förövrigt Eskils idol :-). Eftersom han vaknar vid grinden har jag alltid gått hemifrån 45 minuter innan jag ska hämta storebror, Alvin. Jag har också funderat på om jag ska lägga em-luren när vi väl kommit hem dvs ca 15, men det tycker jag är lite för sent.
Som det är idag är han ju vaken från 14 till 19.30 och brukar klara det bra.
lite trött efter middagen men då blir ett bad uppiggande.

VI gick tillbaka till ett schema, där han sover 9.45-11.15 och 13.15-14.00 igår.
Då sover han utmärkt på natten förutom att han vaknar lite tidigare än tänkt men ligger bara och gnyr lite, så jag behövde inte ramsa något.

Första luren går bra, medans andra är lite svårare för honom att komma till ro. Tycker spontant att den är lite för tidigt.

JAg tänkte på en sak, kanske man ska ha mörkt i vagnen också, det har aldrig jag haft.

-----
Eskil 090304
Alvin 050413

/R
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Tja, det där med mörkläggning i vagnen är väl en smaksak. Egentligen tycker inte jag att det ska behövas, för man lär de små att skilja på natt och dag bland annat med ljuset. På dagen ljust, på natten mörkt.

Orsaken till att han är svårsövd på andra luren är nog att den kommer så nära inpå hans långlur på förmiddagen. Men det är du ju medveten om :wink: Men snart är han året och då kan ni övergå till bara en enda långlur mitt på dagen. Så kanske ni fixar det som det är nu? Annars tycker jag inte att det är för sent med en lur klockan 15-15.45. Det jag också funderade på var om det går att hålla lillebror vaken tills ni hämtat storebror, och då lägga honom på vägen hem? Ni kan ju ta en längre promenad då, kanske gå via någon park eller så? Ja, jag tänker bara högt :lol:
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"