Hej ,
vår son är 18 månader och har de senaste månader somnat utan ett piep (kurad i mars 2008). Men de senaste fyra dagar började han gnälla och skrika ungefär 5 till 15 minuter efter vi sade God natt. Alltså, själva läggningen är fint, och så börjar har han småprata lite som övergår i gnäll och sedan skrik. Vi lyckas inte att lugna honom med ramsan.
Nu funderar vi på vad det kan beror på och hur vi kan ändra på situationen.
Ibland nämns förtrotsen här på forumet. Kan det vara det? Annars märker vi ingen trots alls, hellre tvärtom.
Kan det redan vara dags att förkorta middagssömn? Schemat är: natt 19.00 – 6.30, middagssömn 11.30-13.30.
Kan han behöva lite ljus genom dörren (just nu kommer inget ljus in i rummet)?
På dagen har han social delaktighet, sysslar mycket själv också och är ute två gånger.
Tror ni att vi behöver köra en minikur och hur kan den ser ut i så fall?
Tacksam för tipps.
18 månaders somnar inte
18 månaders somnar inte
Rosine
Storebror Augusti 2008, sömnkur mars 2009
Lillasyster Maj 2010, standardmodell
Hej Rosine!
Det var inte meningen att du fàtt vänta sà länge pà svar, men nu kommer det iallafall.
Hur gàr det nu?
Det kan ocksà vara förtrots som stör honom, det finns mànga fina tràdar att lása om det under barnafostran under favoriter.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=18665
Men för kvällarna, har ni lite husljud och andra saker att vara upptagna med när ni lagt honom? Om man stàr med för lànga öron bakom dörren hör man sà mycket.
Sätt pà musik och diska eller hitta pà nàgot annat viktigt att göra, nàgot som inte har med honom att göra. Lägg honom som vanligt, med massa bus och skratt, sedan vanlig rutin och ut med ramsan.
Kram
Det var inte meningen att du fàtt vänta sà länge pà svar, men nu kommer det iallafall.
Hur gàr det nu?
Det kan ocksà vara förtrots som stör honom, det finns mànga fina tràdar att lása om det under barnafostran under favoriter.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=18665
Men för kvällarna, har ni lite husljud och andra saker att vara upptagna med när ni lagt honom? Om man stàr med för lànga öron bakom dörren hör man sà mycket.
Kram
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Tack för svaret. Det har gått bättre sedan dagen jag skrev inlägget. Vi förändrade tre saker samtidigt vilket kanske är inte den bästa vägen för att ta reda på vilket som var problemet.
Nu lägger vi honom senare (kl. åtta), han sover då även längre. Min man är än riktig "nattuggla", kanske är det vår son också? Fast min rytm passar det tyvärr inte så jätte bra.... Och så har han det lite varmare i rummet och vi släpper in mer ljus genom dörren.
Husljud (från köket) har vi alltid haft efter läggningen.
Har dock tidigare märkt två saker:
Ibland går jag ut en halv timme förre läggdags för att simma. Han vinkar glad Hej då, men dessa dagar har han svårt att somna. Konstigt?
Ibland kommer jag hem från jobbet ca. en kvart minuter efter läggdags (han ligger alltså i sängen då) och vi tror att min röst gör att han blir helvaken. I dessa situationer undviker jag nu att prata med min man i 15 minuter.
Nu lägger vi honom senare (kl. åtta), han sover då även längre. Min man är än riktig "nattuggla", kanske är det vår son också? Fast min rytm passar det tyvärr inte så jätte bra.... Och så har han det lite varmare i rummet och vi släpper in mer ljus genom dörren.
Husljud (från köket) har vi alltid haft efter läggningen.
Har dock tidigare märkt två saker:
Ibland går jag ut en halv timme förre läggdags för att simma. Han vinkar glad Hej då, men dessa dagar har han svårt att somna. Konstigt?
Ibland kommer jag hem från jobbet ca. en kvart minuter efter läggdags (han ligger alltså i sängen då) och vi tror att min röst gör att han blir helvaken. I dessa situationer undviker jag nu att prata med min man i 15 minuter.
Rosine