Snart tvååring vaknar på natten

Skriv svar
_lill

Snart tvååring vaknar på natten

Inlägg av _lill »

Hej! Känner att vi behöver lite hjälp på vägen här. Iris (2 år i mars) har sovit superbra sen hon kurades som 5-månaders. Den senaste tiden har hon dock börjat vakna mycket på nätterna. Läggningen är inga problem, däremot vaknar hon som sagt ofta och ganska ofta låter hon rädd, som att hon har drömt mardrömmar (?). Vi har ramsat men kännt att ramsan inte tagit som den gjort förr. I natt var hon vaken i två timmar, vi gick in och lugnade (inte enligt kuren utan genom att sjunga, prata lugnande - kanske gör vi henne en björntjänst men vi kan inte med att låta henne skrika på det här sättet - hon låter arg ibland, men mest ledsen och/eller rädd) till sist tog vi över henne i vår säng. Det har hänt någon gång tidigare när hon varit sjuk, men det är ju absolut inget vi vill fortsätta med i längden.

Hennes schema är sova 19-07 (här har hon också börjat vakna tidigare mellan 6 och halv sju för det mesta) och sova vid 12 eller 12.30. På dagen sover hon mellan 1 och 1,5 h. Hon går på förskola och är ute där varje fömiddag. Hemma är hon delaktig i det mesta - diska, städa, tvätta osv. Hon ska få syskon om knappt 2 månader - kanske är det något hon känner på sig? Hon är också gosig och ofta mamig på dagarna, men inte på ett klängigt sätt (för det mesta...) utan mer kramig.

Tacksam för tips och råd!! Kram _lill
:heart: Iris 080308 kurad i augusti 08
:heart: Nils 100319 SM från början, finslipningskur juli 10
miniz

Inlägg av miniz »

Hej!

Grattis med sömnen innan den här fnurran! För det är det det är, en fnurra, som ni ska reda ut.

Det är klart att ni inte ska làta henne ligga och skrika, ni kan lugna henne med verktyg fràn SHN-kuren. Tillrättalägga och solfjäder efterföljt av en trygg och god ramsa t.ex.

Ni kan köra en minikur med solfjäder första natten och sedan làta ramsan ta över.

Grattis med liten i magen! Läs inte in nàgra negativa förväntningar fràn henne. Läs hellre syskonkapitlet i BB. :wink: Det är sà vackert!

Kram
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
_lill

Inlägg av _lill »

Hej och tack för det snabba svaret!

Vet du jag tror du har rätt i att vår attityd sviktat den senaste tiden. Dels har jag (tyvärr) läst många negativa artiklar om SHN och dels har det varit så enkelt med hennes sömn att vi tillåtit oss att bli lite slappa... solfjädern har vi inte använt oss av, mer än som markering vid läggdags. får se om vi måste börja med den el kan klara oss utan. Problemet är att min man har problem med sin axel (svårt att solfjädra i spjälisen) och min mage är ivägen ;)

...för sömn har hon väl inte för mkt för sin ålder? 13,5 h på schemat +/-

ska definitivt ta och läsa syskonkapitlet någon dag, och även SM-delen, då vi tänkte köra SM från start med liten.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

_lill skrev: Dels har jag (tyvärr) läst många negativa artiklar om SHN ---
:D Hm, har du läst många negativa artiklar om barns behov av nattsömn också :?:
_lill skrev: --- och dels har det varit så enkelt med hennes sömn att vi tillåtit oss att bli lite slappa...
Detta "enkla" kommer sig av att små barn, liksom alla andra levande varelser av kött och blod, inte bara kan och behöver sova om nätterna utan också VILL det, i all självklarhet - det är det alldeles naturliga. Gud la mörker över jorden på natten och både människor och djur gick till vila; sådan var tanken, och sådan är praktiken.

Men ifrågasätter man detta enkla och självklart naturliga kan man räkna med bekymmer - också det gäller oss alla. Det skulle inte bli roligt om man ifrågasatte små barns (eller stora människors) behov av mat och näring heller.

Så ersätt "slappheten" med respekt, tycker jag :wink: :lol: Respekt för den heliga sömnen. Åter till ordningen :!:

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
_lill

Inlägg av _lill »

Hej och tack för ditt svar Anna!
Hm, har du läst många negativa artiklar om barns behov av nattsömn också
Nej, bara att barn själva tar sig den sömn de behöver.... :shock: yeah right tänkte jag kl 3 på natten....

Nåja, nu har vi sjasat ut orosvargarna och återerövrat attityden ;) När hon vaknade första kvällen ramsade vi så glatt och bestämt att hon kom helt av sig. Hon sover fortfarande lite oroligt, men jag tror att det beror på att hon drömmer mycket. Pappa har också ramsat (så gott som i sömnen) och jag tror att hon märker att allt är tillbaka till det vanliga. Idag vaknade hon dock tidigt igen, men det är något vi får fila på om det fortsätter!

Än en gång, tack för tips och stöd. Det är värdefullt när man börjar ifrågasätta :D
miniz

Inlägg av miniz »

För (eller imot) tidiga mornar rekommenderas:
helt mörkt rum,
evnt. pangramsa
och väckarklocka som ringer in morgonen.
:D

Kram
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :heart: :heart: :heart: :lol:

:thumbsup:
:sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"