Min son målar hemska monster...

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
joda

Min son målar hemska monster...

Inlägg av joda »

Hej!!
Min son är fem år och har under ett halvårs tid målat monster och monster och hemska saker... Ibland målar han ngt annat men mestadels hemska saker med vassa tänder.. Mår han inte bra? Han är en snäll pojke, kanske lite väl snäll annars. Men jag börjar oroad över hans monstermålningar.... När jag frågar honom säger han, men jag gillar monster... Min man blir frustrerad och har sagt måla nåt annat... :oops: Kanse inte rätt tillväga gångssätt.. Vad göra? Eller är det normalt??
Någon som har liknande erfarenhet?? :?
Tacksam för svar!!
Tre kärleksbarn
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Ja, jag målade också förfärliga saker i fem-sexårsåldern. Bränder, krig och monster. Jag tror att det är ett är ett bra sätt att få styr på verkligheten faktiskt. Man varken ska eller bör begränsa barns fantasi tycker jag. :D (Tvärtom, barn som har varit med om jobbiga saker uppmanas ju ofta att rita om det, just för att det blir lättare då!)
Ewa

Inlägg av Ewa »

Jag håller med TorpSara. 5- och 6-årsåldern väcker ju rätt stora tankar i barn. Om död och allt möjligt. Och också en fascination över allt läskigt som bara är rena fantasifoster, har man ju vid det här laget (5-årsåldern alltså) lärt sig. Desto intressantare då att skapa det där själv och se vad man kan göra med sina egna händer och sin egen fantasi. Här är det pirater och svärd 'en masse', så var och en har sitt, skulle jag säga. Sedan kan man ju plocka upp det där lite själv också. Läsa om monster, fundera tillsammans om monster, skrämma monster osv för att riktigt låta upptäcka det som upptäckas skall innan man vill vidare mot annat :D
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
joda

Inlägg av joda »

Tack för svar....Jag är en orolig själ och tänker att ngt alltid är fel :oops: . Efter min mor, och det var hon som höjde på ögonbrynen och- sa ja det är ju bra han inte vänder allt det där hemska inåt.. Jag vet ju att femårsåldern är orolig men visste inte att det var så här många frågor...
Jag behöver nog lite barnabok.....
Tre kärleksbarn
Ewa

Inlägg av Ewa »

joda skrev: Jag behöver nog lite barnabok.....
Låter som en bra plan 8) :thumbsup:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"