Sista sommaren - sova ute??

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
anna
Kontakt:

Sista sommaren - sova ute??

Inlägg av anna »

Hej vänner! :D

Vill bara bolla lite med er!

Detta är min "sista hela sommar" med barnen... :cry:
Clara börjar på 15-timmars, fast det blir nog snarare 10-12 tim/vecka, i slutet på augusti. Hon kommer då vara 4 år och 3 månader.

Ida ska börja i januari, hon kommer då vara nästan 3 år.

Dagiset de kommer gå på är ett "Ur och skur-dagis", där de är ute hela dagarna.
Fram till förskoleåldern kommer vi kunna ha dem på dagis 3, högst 4 timmar/dag.
Detta kommer bli på eftermiddagarna.
Ida kommer ju fortfarande sova middag då, så av dessa timmar går det bort 1,5 - 2 i sömn. (Nu sover hon 2,5, men det lär väl minska.)

Vad är då min fråga? Jo, det handlar om Ida.
Eftersom hon suger på tummen då hon sover,(somnar) har jag låtit henne sova middag inomhus i sin säng alltid, till skillnad från Clara som alltid sovit/sover ute. Det står i Barnaboken om att offra en vante, klippa av tummen på den, så kan barnet suga tumme ändå. Men jag vågade inte det, eftersom hon alternerade tummar, var rädd att hon skulle frysa.

Eftersom alla barn på dagiset sover ute, i skrindor, funderar jag på hur jag ska göra. Ska jag vänja henne att sova ute i sommar, och vidare i höst och vinter redan nu? Eller ska jag bara genomföra med Attityden SEDAN när det är dags?

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej Anna :D
Spännande tid och stor omställning för mamman :D För barnen flyter det mest på men vi är lite trögare. Minns fortfarande när jag drog ut stora flickans växasäng och grät. Givetvis glad för att hon är så stor och härlig tjej men också vemodig...hm.

Som sagt, barnen gillar läget direkt och gör som de andra barnen. Där är det inga problem. Så gör som du tycker känns bäst, roligast och mest praktiskt för er i sommar. Vill du ha dem båda i vagnen för att gå promenader, ligga på stranden etc så gör du det. Tycker du det är skönast inne med öppet fönster så gör du det. Ska ni vara på resande fot något så tycker jag personligen att det är toppen praktiskt med vagnen.

Kram :D
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
KriMi

Inlägg av KriMi »

Hejsan!

Vår yngsta suger också på tummen för att sova och har alltid sovit ute på dagarna. För att klara tummarna gjorde vi så här:
:arrow: klippte av tummen på båda vantarna (men använde dem nästan aldrig!)
:arrow: la en tunnare, mindre filt upptill över halva huvudet, ansiktet och händerna.
:arrow: Lät henne sova i sovpåse, vilket ofta ger lite extra skydd även till händerna.

Om du vill att hon ska fortsätta sova inne på helger osv även nästa vår så skulle jag hålla kvar det. Barnen verkar hänga på i de olika rutiner som gäller på olika ställen tycker jag. Dagispersonalen ser nog till att även ditt barn vill det! De brukar vara bra på sånt!
Vi har 2 underbara tjejer; f?dda 0201 och 0405
Vi gillar helhetssynen och filosofin hos AW
Johanna G

Inlägg av Johanna G »

Hej!

Jag tycker du har fått två bra svar, men jag vill ge lite svar jag med... :D

Jag föredrar att låta barnen sova ute - de får frisk luft och håller sig friska bättre - så därför tycker jag att du ska göra det i sommar. Dessutom är det ju, som Susanne säger, väldigt praktiskt när man är lite "rörlig", som man ju ofta är på sommaren.

Mina barn har aldrig sugit på tummen. Däremot har de ju dragit av sig vantar och mössor, sprattlat ur filtar osv. Jag har därför alltid gått ut efter den klassiska "tio-minutaren" och stoppat om dem och det borde ju funka för dig också. Eller är det så att tummen åker ut och in flera gånger under ett sömnpass? Om det är så så tror jag nog att en högt uppdragen åkpåse eller filt klarar biffen. Om den nakna tummen ligger halvtomhalvt nedbäddad och dessutom nära ansiktet (som ju då ger lite värme) så går det nog bra. Prova dig fram.

Blir det aktuellt att sluta suga på tummen så fixar det sig nog ypperligt på dagis. Ungar verkar älska att göra som "alla andra gör".

Kram och hej! J
Stolt mamma till 2 s?ner:
Eskil 021001 och Alvin 040519.
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej igen! :D

Tack för era svar! :D

Johanna G: Jag vet ju inte om tummen åker in och ut under hela sovpasset, jag är ju inte bredvid och kollar...Men jag skulle tro att det är just vid insomning hon har den. Hon suger aldrig, aldrig, på tummen när hon är vaken, bara när hon somnar. Bara om hon råkar få tag på sin gosefilt, för den kopplar hon tydligen till tummen. Men den gömmer jag dagtid 8)
Nu har jag ju fått bra svar om hur man skyddar tummen :D
Ang. att dra av vantarna har jag ett tips! Jag har SYTT fast ett par tunna vantar i Claras fleecejacka, då GÅR dom inte att dra av 8)

Jag lade Ida ute fredags.
Jag bara sa i förbifarten till Clara att i sommar ska nog Ida få sova ute i vagnen, precis som hon.
Detta hörde Ida, och när det var dags att sova middag sa hon bestämt
"-Sova ute idag"
Jaha, tänkte jag, det kan hon väl göra då...
:shock: Lade henne, och jag kan säga att det inte blev så mycket sovit...
Jag rensade rabatterna i bakgrunden, så jag skulle se och höra henne, men inte hon mig.
Hon fnissade, pratade, satte sig upp, hängde ut och kollade läget o.s.v.
Istället för 2,5 timme, blev det 45 minuter.
Mellan varven gick jag dit och lade ner henne och hade Attityden, men oj vad intressant allt annat än att sova blev.

Men det där ger väl sig, bestämmer jag mig för att hon ska sova ute i sommar, kör man ju bara igång, helt enkelt. :wink:

kram anna
Lena

Inlägg av Lena »

Hehe, kan riktigt se den nyfikna damen hänga ut på sidan och beskåda allt spännande runtomkring. Det är ju klart att hon gör det när hon sover ute för första gången. Och självklart kommer hon att vänja sig. :D

Min tös suger också på tummen när hon ska somna, men när det blev dags för vantar i vintras tänkte jag att hon helt enkelt får vänja sig vid att i vantväder somna utan tummen. 8) Och det gjorde hon. Sög väl lite på vanten istället kanske... Funkade hur bra som helst :D

Låter förresten kanon med ett utedagis :thumbsup:
Mamma till två ljuvliga tjejer: Tuva (född 26 juli -04) och Myra (född 10 juli -06)
(standardmodellade från tre veckors ålder resp från start) :heart:
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D

Nu flyttar jag upp en gammal tråd, för jag vill berätta på temat "hur gick det sedan"... :wink:

Ja...det blev aldrig av att jag lade henne att sova ute... :oops:
Nu är det är en dryg månad tills hon ska börja...

Vi (jag & Ida) har sedan ett tag tillbaka fått vara med en förmiddag, ett par timmar i veckan i hennes blivande grupp, så hon får lära känna de andra 5 barnen i gruppen.
Förra veckan sa fröken att det kanske skulle vara idé att även låta henne sova middag där några gånger innan inskolningen.
Jag blev tveksam och sa att jag nog skulle prova att lägga henne i skrinda hemma först, så hon lär sig sova ute för det första :shock:

Nyheter alltså:
1. sova ute
2. vantar, och ingen tumme tillgänglig
3 sova på rygg/sida, får inte plats på mage... :cry:
4. Utan gosedocka (fick inte plats) med med kära gosefilten

Började häromdagen.

1:a dagen sov hon inte alls. Satt upp i 1,5 timme, men var inte arg/ledsen bara nyfiken. Lade ner henne några gånger.

2:a dagen somnade efter 45 minuter

3:e dagen somnade efter 25 min.

Idag, somnade efter 5 minuter!! \:D/

Det funkade! :D
Då återstår "bara"....att hon ska sova på dagis med stimmande barn omkring, avskärmning finnes ej...
Men det ska säkert gå bra! :D Kanske ska prova på en helg då inga barn är där... :-k

kram anna
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hur konstigt det än verkar och hur dåligt barn än sover (vilket ju inte Ida gör) så brukar de komma till ro och sova på dagis. Tio ungar på madrasser på golvet.
Jag vet inte hur de gör, men det handlar nog om attityd av självklarhet.

Jag tror inte att du behöver bekymra dig alls. När du inte är med och undrar om det kommer att funka, så finns det ju bara "fröknar" som vet att det funkar - då gör det det.

Tror jag!

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"