Läggningstrassel, 11 månaders?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
sammyparents

Läggningstrassel, 11 månaders?

Inlägg av sammyparents »

Hej alla vänner!
Vi påbörjade vår sons kurning i februari och det har funkat kanon.....tog lite längre tid än typexemplen men man har ju lärt sig såsmåningom....

Nu efter 2 sjukdomsomgångar har det dock strulat till sig med läggningen (vet att vi inte är ensamma men vill fråga ändå) och lilleman blir så förtvivlat ledsen och hysterisk att jag har "veknat" och gått in till honom för mycket och försökt lugna honom då jag inte tycker att ramsan biter!!!! Dumt, jag vet men man vacklar lätt när de är sjuka!

Har letat och läst här på forumet och förstått att solfjädring är en variant att köra - har "försökt" men känt mig osäker på tekniken och lilleman har blivit än mer hysterisk när jag gjort detta. Kan någon beskriva mer "utförligt" och som har erfarenhet utav det - blir de hysteriska första gången tills de förstår vad det är frågan om eller gör jag fel då? (Eller är det vargarna.....?) Jag vill ju lugna honom från hysterin men det känns inte som att det fungerar?

Råd tages tacksamt emot från er som råkat ut för samma problem och vad ni gjorde för att avhjälpa det hela!
Mvh mamman
Föräldrar till Storebror 04, Lillasyster 06
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Var lite försiktig med begreppet hysteri. Hysteri är ett sinnestillstånd som är fullkomligt outhärdligt för små som för stora, och små barn ska aldrig behöva hamna i det. Det är allvarliga saker och ska förebyggas. Din uppgift är att lugna :!: Du ska inte ge dig förrän du lyckas med det.

Läs på i Verktygslådan om både ramsan och solfjädern :!: Du ska veta exakt vad du gör och varför och träna innan :D
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Johanna G

Inlägg av Johanna G »

Hej! :D

Jag har också en 11-månaders som varit sjuk mycket i vinter och jag kan gärna dela med mig av mina erfarenheter...

Hur man gör när barnet är sjukt är ju individuellt och det beror ju också på HUR sjukt barnet är. Vi har över lag försökt hålla de vanliga rutinerna, men inte pressat honom utan låtit honom sova så länge, eller så kort, som han vill.

Sen har vi successivt kommit tillbaka till de ursprungliga rutinerna vartefter han piggat på sig. Det har ofta tagit flera (ibland många) dagar och det har nog berott på att han haft ont i öronen. Han har haft flera öroninflammationer i vinter och det verkar störa honom jättemycket. Tänderna som kommit har väl också bidragit... Vi har märkt att han har behövt Alvedon inför det att han ska somna i flera dagar efter det att vi trott att han varit frisk, dvs efter avslutad antibiotika-kur eller att han är märkbart piggare och feberfri. Vi har då kunnat prova att lägga honom och sen har han haft jättesvårt att somna och när han väl somnat så har han vaknat flera gånger i timmen. Vi har då gett Alvedon och sen har han kunnat sova gott ett bra tag, eller om vi har haft tur, hela natten.

Något som har hjälpt är att köra en liten kur igen. Vi har lagt honom lite senare än vanligt "första" dagen så han är ordentligt trött och sen har vi försökt hålla på att dagarna ska vara så lugna och rutinbundna som möjligt. Inga utflykter utan bara vara hemma. Dessutom höjd huvudända hela vintern för säkerhets skull... :D

Solfjädern har jag bara testat en gång och då blev han jättearg :evil: så den hoppar jag över. Jag ramsar mycket (x 6-8) och backar sedan successivt i ramsningen, precis som vi gjorde under den första kuren.

Ska jag sammanfatta lite så är det väl så att när han har protesterat mycket så har det oftast funnits en anledning. Nu när han är helt frisk så går allt mycket lättare. Han är dock fortfarande väldigt "lättstörd". Är vi iväg och grejar under dagen och kvällsrutinerna inte blir exakt som de brukar så blir det ofta långa protester. Då låter vi ibland honom vara uppe lite längre och väntar in "ett sömntåg" så går det smidigare... :D

Lycka till! J
Stolt mamma till 2 s?ner:
Eskil 021001 och Alvin 040519.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"