Övervikt?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Sofiaspappa

Övervikt?

Inlägg av Sofiaspappa »

Hej på er och hälsningar från Helsingfors, Finland!

Vi har använt oss av SM sedan vår lilla Sofía var 1 månad gammal. Det har fungerat alldeles utmärkt! Nu är hon 3 månader gammal och sover och äter utan större problem. Orsaken till att vi började med SM var så kallad "kolik" då hon var fyra månader gammal... Men den koliken försvann på tre dagar!

Min fråga gäller vikt och snarare övervikt. Vi har nämligen blivit kritiserad av vår hälsovårdare över att vi ger FÖR MYCKET MAT till vår tjej. Vi följer alltså SM och min fru ammar. Kvällsmålet har vi ändå bytt ut mot flaska eftersom modersmjölken inte räckte till och Sofia blev gnällig och irriterad under kvllarna.. det var också svårt för henne att få sömn innan vi började med kvällsflaskan. Enligt vår hälsovårdare borde vi ändå sluta upp med det, eftersom flickan ligger ett steg ovan den "normala" kurvan. Då Sofia var tre månader (minus en vecka) vägde hon 6455gram.

Mina frågor är:

1. Är Sofias vikt normal?
2. Vad vägde era barn när de var 3 månader.
3. (och en mer provocerande fråga till de som använt sig av SM och vars barn nu är äldre... ) Är era barn "större" och väger mer än "andra" barn som inte fått lika mycket mat när de är 3 år eller 5 år..?

Vår Sofia kommer att fortsätta med SM, men jag vill gärna höra andra erfarenheter. :)
Stolt pappa till Sofía född 25.9.2009
Sofiaspappa

Inlägg av Sofiaspappa »

"då hon var fyra månader gammal." i första stycket, ska vara "då hon var en månad gammal." OK? :D
Stolt pappa till Sofía född 25.9.2009
Ewa

Inlägg av Ewa »

Ååååh, jag blir TOKIG på sådan här kommentarer från BVC :twisted: Ungen är nöjd och glad och helammas - vari består problemet :roll: Sover som folk gör hon uppenbarligen också. Hur står det till med övriga som hälsovårdaren har att göra med. Kan man ju fråga. Och be henne så vänligt att kanske ägna sin oro där istället.

Som jämförelse då:
Min lilla är 3 veckor tidig och vägde 2,7 när hon kom ut. Därtill hade hon RS när hon var 7-8 veckor och och gick inte upp där under en period. När hon var 3 månader vägde hon 6.130 och när hon var 4 månader (vilket kanske då kan jämställas med din 3 månaders) så vägde hon 6.475. Och båda mina är, och har alltid varit, långsmala. Legat över kurvan på längd och under på vikt. Men inte har någon av oss fått minsta kommentarer på det. De är fortfarande pinnsmala barn, båda två, men sådan var jag också. Och deras far med. Men äter som hästar, sover som stockar och njuter av livet däremellan gör de. Och det är DET jag tycker du ska ta fasta på - hos er också :D .

Och vad som anses "normalt" kan uppenbarligen variera kraftigt också. Läs den här tråden, får du se :wink:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=21423
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
caln

Inlägg av caln »

Kunde bara inte låta bli att inte säga något...
Ursäkta mig men vad är det för en människa som uttalar sig på det viset om en liten bebis. :evil: En bebis eller ett litet barn kan aldrig få för mycket mat. Det räcker med sunda förnuftet för att förstå det. I alla tider har det funnits bebisar som varit runda som små sumobrottare. Aptiten avtar markant sedan kommer ni att se. Det finns ju ingen period i livet som en människa växer så snabbt som före 1 års ålder, klart det går åt mat! Var glad åt barnets aptit!
Vår son åt som en häst han också i den åldern och låg över alla kurvor i världen. Är idag som 5 åring smal som en sparris. :heart:
Son född jan-05
Dotter född 1/7-09
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Edvard vägde vid samma ålder 6000 prick. Då hamnade han på mitten av mitten så att säga, ett klassiskt medelbarn. Som caln påpekat så varierar det ju oerhört mellan barnen, och dummare och med gammeldags åsikt att ett helammat barn kan få för mycket mat finns inte. Hon borde läsa på eller byta jobb. Jag blir helt otroligt provocerad av vissa BVCs jäkla fixering vid kurvorna. :evil:
Det är otidsenligt, gammeldags och fel. Inget barn kan få för mycket mat under sitt första levnadsår, därom är alla ense, skulle jag säga. Barnläkare, amningshjälp och Anna Wahlgren. :wink:
Nancy

Inlägg av Nancy »

Sofiaspappa skrev:Kvällsmålet har vi ändå bytt ut mot flaska eftersom modersmjölken inte räckte till och Sofia blev gnällig och irriterad under kvllarna.. det var också svårt för henne att få sömn innan vi började med kvällsflaskan. Enligt vår hälsovårdare borde vi ändå sluta upp med det, eftersom flickan ligger ett steg ovan den "normala" kurvan.
Låter lite som om er BVC-sköterska inte gillar ersättning...(för jag tolkade det som att det var ersättning ni ger där på kvällen) Hittar ingen annan förklaring på hennes märkliga åsikter :?

Hon kanske inte läst det finstilta på kurvorna där de kurvor som ritats över och under "medel" betecknas "SD" = standardavvikelse, mått på den normala variationen.

Oavsett om sköterskan inte gillar ersättning eller om hon bara är allmänt viktfixerad så är det Ert barn. Ni är kloka föräldrar som i första hand ser till att er lilla flicka skall få somna mätt och belåten :heart:

Kram från Nancy
Alice82

Inlägg av Alice82 »

Min pöjk har legat ett snäpp över kurvan i princip sedan start, och det har bra varit positivt enligt bvc!! Men ärligt talat, bvc kan ibland vara så dumma att klockorna stannar...
Lille Jalle 090603
terez
Kontakt:

Inlägg av terez »

hejsan vår tjej vägde endast 2670 g då hon föddes och var 27 cm lång, då hon var runt 1,5 månader gammal har jag hållit mej mycket till sm , och vad hon har ökat i vikt jo men inte så att hon är tjock :D Nu är våran tjej 4 månader och väger 6715, 3 månaders kontrollen låg på 6045g och 58 cm lång, det vill säga att nu på 4 månaders kontrollen så hade viktkurvan åkt neråt och längden uppåt, även fast hon äter 4 stadiga mål per dag + amning och då menar jag att hon verkligen äter bra :D :D
Så nej jag tycker inte att det påverkar mot de bran som inte håller sig till detta :wink:
pojke född 050305
Tösen född 190809
LaQ

Inlägg av LaQ »

Vilka tråkiga svar från er hälsovårdare! Små barn blir inte överviktiga av ordentliga mål mat med jämna mellanrum. Har hört liknande tråkigheter. Som att man ska ge mindre portioner mat till barn som är väldigt matglada för att de annars blir för tjocka. Att man istället ska ge många små mellanmål om de blir hungriga. Så urbota korkat så det finns inte! Småätande av mellanmål ger väl snarare upphov till övervikt än ordentliga mål mat!

Ang. vikten då. Som jämförelse. Min nu snart 4 månader gamle lille son vägde nästan 8 kg :shock: när han var på sin 3 månaderskontroll på BVC och ligger på +2 på kurvan för vikt och även på längdkurvan. Sköterskan och läkaren sa ingenting om det. Snarare tyckte de att det var härligt att se en välmående grabb. Jag tänker att det är BRA att ha något att ta av om de blir sjuka. Men det är inte huvudsaken. Huvudsaken är väl att man äter och sover som folk, växer och frodas.

Ska erkänna att jag är lite förundrad över lille sonens storväxthet då varken jag eller pappan är speciellt långa.

Min nu 2 årige son är också uppfödd enligt SM och låg under spädbarnstiden ca +1 på normalkurvan. När han blev 1 år och började gå sprang han av sig det mesta och nu är han definitivt INTE överviktig. Snarare tvärtom. Han är väldigt pigg och aktiv och springer av sig all energi. För energi och livsgläde har han i överflöd. Såklart, när man sover så gott och tryggt om natten. Därtill äter ordentliga mål mat nyttig mat om dagarna. :heart:

Visst är det säkert en del genetik med i spelet. Jämför med vad AW skriver om de olika kroppstyperna. Min 2åring är en klockren "Muskelbyggare". Kanske är Lillebror i familjen en liten Semla... det får tiden utvisa. Under tiden trugar jag i honom så mycket bröstmjölk jag kan. Har också börjat ge honom mosad banan och gröt. Han sover gott på nätterna och är ett riktigt solsken om dagarna. Låter det tala sitt tydliga språk. :heart:

Stå på er, följ er magkänsla och ta "experternas" råd med en nypa salt. Er flicka njuter ju bevisligen av livet, följ med henne på den resan!
Storebror 07 12 18 :heart: (v. 42+2)
Lillebror 09 09 16 :heart: (v. 38+4)
~ På äventyr ~
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"