Vi har använt oss av SM sedan vår lilla Sofía var 1 månad gammal. Det har fungerat alldeles utmärkt! Nu är hon 3 månader gammal och sover och äter utan större problem. Orsaken till att vi började med SM var så kallad "kolik" då hon var fyra månader gammal... Men den koliken försvann på tre dagar!
Min fråga gäller vikt och snarare övervikt. Vi har nämligen blivit kritiserad av vår hälsovårdare över att vi ger FÖR MYCKET MAT till vår tjej. Vi följer alltså SM och min fru ammar. Kvällsmålet har vi ändå bytt ut mot flaska eftersom modersmjölken inte räckte till och Sofia blev gnällig och irriterad under kvllarna.. det var också svårt för henne att få sömn innan vi började med kvällsflaskan. Enligt vår hälsovårdare borde vi ändå sluta upp med det, eftersom flickan ligger ett steg ovan den "normala" kurvan. Då Sofia var tre månader (minus en vecka) vägde hon 6455gram.
Mina frågor är:
1. Är Sofias vikt normal?
2. Vad vägde era barn när de var 3 månader.
3. (och en mer provocerande fråga till de som använt sig av SM och vars barn nu är äldre... ) Är era barn "större" och väger mer än "andra" barn som inte fått lika mycket mat när de är 3 år eller 5 år..?
Vår Sofia kommer att fortsätta med SM, men jag vill gärna höra andra erfarenheter.