Sömnstrul ett år efter kurning

Skriv svar
helena&felix

Sömnstrul ett år efter kurning

Inlägg av helena&felix »

Hej,
Vi kurade vår son för nästan exakt ett år sedan och det har gått jättebra - långt över förväntan! Han har ibland haft lite sömnstrul när han varit sjuk, men det har alltid gått över så snart han blivit frisk igen.

Men, för ungefär en månad sedan blev han ordentligt förkyld och samtidigt hade han 8 (!) nya tänder på gång. Han började vakna på nätterna och vara olycklig eller arg ibland. Jag tyckte att det var "OK" då eftersom han var sjuk och säkert hade ont och kli i munnen. Men till skillnad från tidigare gånger som han varit sjuk så har inte sömntrasslet försvunnit när förkylningen försvunnit, utan istället blivit värre. Han vaknar nu 2-3 gånger per natt och är då vaken 0,5-1,5 h. Ofta börjar det med att han pratar, men sen blir han argare och argare. Vi ramsar, och han är tyst i någon minut, men sen sätter det igång igen. Ibland har vi gått in och lagt till rätta och då blir han lugn, men blir arg igen efter någon minut och börjar ropa på oss.

Läggningarna går fortfarande strålande och han somnar nöjd och glad på ramsan på en gång.

Jag kan inte se att vi gjort "fel", dvs vi har inte tagit upp honom, inte tagit in honom till vår säng och inte rubbat några rutiner, men ändå så får vi inte till det nu.

Har ni några idéer på vad vi ska göra? Själv börjar jag känna mig lite uppgiven och undrar hur det kunde bli så här när det fungerat så bra ända sedan vi kurade honom.

Helena
HELENA&FELIX
Två söner:
Felix född 080724, kurstart 090102
Max född 110212, kurstart snarast möjligt
miniz

Inlägg av miniz »

Hej!

Hur gàr det nu?

Om fnurran hàller i sig hade jag kört en minikur för att bryta mönstret.
Den första natten in vid varje uppvak, direkt, lägga tillrätta och ramsa ut.
Andra natten, ramsa vid varje uppvak, mot slutet av natten kan ni avvakta och se om han somnar om själv.
Tredje natten avvakta och ramsa vid behov. Pangramsa i vargtimmarna.

Läs gärna lathunden eller det ni känner er osäkra pà.

Berätta gärna hur det gàr.
Kram
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
helena&felix

Inlägg av helena&felix »

Hej igen,
Tack för ditt svar! Jag har just funderat på att göra en minikur, men inte riktigt vågat. Han ligger ju och ropar på oss och vill inget hellre än att vi ska komma in och lägga honom till rätta hela tiden. Om vi gör det hela tiden under första natten, är inte risken då att han vill att vi fortsätter med det även nästa natt? Å andra sidan är det ju just så kuren är upplagd och det fungerade ju ypperligt förra gången vi gjorde det...

De två senaste nätterna har han vaknat 1-2 gånger. Vi har då ramsat direkt vid uppvaket och sedan låtit honom vara tills att han låtit ledsen och då ramsat igen (första ca 45 min ligger han nämligen mest och pratar). Sedan har vi ramsat några gånger till när han låtit ledsen igen, och så har han somnat efter ca 1,5 h. Min sambo tycker att han ska lära sig att klara sig själv (medan jag är mycket mer blödig och vill gå in oftare) och vi har därför inte gått in alls senaste nätterna i hopp om att han ska inse att det inte är någon idé att ropa på oss. Allt är bra och han klarar sig själv!

Men, det bästa är kanske att göra en minikur trots allt, precis som du föreslår.Tycker du det fortfarande trots att vi då gör precis som han vill, dvs kommer inte till honom när han ropar?

Han gillar fortfarande sin säng och är stolt och glad över täcket och kudden på morgonen och vill gärna visa oss allt i sängen, så jag tror inte att det finns vargar i sängen i alla fall.

Så tacksam för all hjälp jag kan få!!

Kram, Helena
HELENA&FELIX
Två söner:
miniz

Inlägg av miniz »

Om ni genomför en minikur sà fàr han svar direkt pà sina fràgor. Dà behöver han inte ligga och ropa er in till sig. Att gà in och lägga tillrätta första natten bryter mönstret, sedan är det ramsa och avvakta som gäller.

Om ni första natten gàr in direkt vid varje uppvak, innan han skrikit upp sig, lägger tillrätta med en liten solfjädertryck och sedan ramsa ut med magstöd och attityd hinner han inte ligga och vänta pà er. Sedan när ni lagt tillrätta och ramsat ut, ska ni vara mycket försiktiga med att gà in igen under samma uppvak, bara vid riktig kris, gàr ni in och solfjädrar och ramsar er ut.

Läs pà i boken sà hittar du tillbaka din attityd och motivation.

Kram
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
helena&felix

Inlägg av helena&felix »

Hej igen!
Då ska vi prova med en minikur! Men vi väntar till i övermorgon med att köra igång eftersom det är nyårsafton imorgon och vi är bortbjudna och jag vill kunna köra kuren utan avbrott.

Så tacksam för ditt stöd och support!! :D

Helena
HELENA&FELIX
Två söner:
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"