Vägrar burkmat....

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Mamma J

Vägrar burkmat....

Inlägg av Mamma J »

Hej.
Lilla H är en liten muskelbyggare av rang. Älskar all mat.....förutom burkmaten. Då totalvägrar hon. Det är ju så synd nu när vi varit sjuka i omgångar och när inte orken finns att laga mat.....eller när vi skall vara på resande fot osv.
Hur skall man göra? Jag vill ju inte ge någon annan mat om jag har serverat burkmaten och den har ratats. :roll: Är det bara att fortsätta med attityden av självklarhet och ge burkmat ändå?

Vill ju inte att lilla älskningen skall vara hungrig.....men är hon hungrig så äter hon väl även burkmat?

Någon som har något tips?
Mamma till lilla Sara 050615 som finns i himlen, lille J född 070224, och lilla H 090425 född i v 39+0
Ewa

Inlägg av Ewa »

Då får jag (glatt och måhända en smula stolt) erkänna att ingen av mina gillat burkmat heller. Och provsmakar man en sked så är det ju just inte så svårt att lista ut varför 8) I min högst subjektiva gom smakar det mest fabrikslagat=mest ingenting + en massa vitpeppar=dammigt. Har man varit van vid lite mer kulinariska upplevelser eller bara goda råvaror en och annan god ört som förhöjer smakupplevelsen så är det ju inte mycket att undra på, tycker jag =P~ . Som tog med mig egenlagad mat i liten behändig burk eller bytta när vi skulle någonstans. Inget problem mao :D
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Mina barn har inte heller varit några burkentusiaster - men visst kan man förenkla det om man inte pallar att slå på stora potatismos-trumman! :D En risrest i kylen eller frysen, kanske, att blanda ut i lite djupfryst broccoli som man kokar några minuter, och så mosa hela klabbet och strö på lite riven ost? En krismåltid som funkar.

Till resor och omkringflängning har jag också haft med mig lunchlåda alt plockmat alt fuskat och ersatt måltider med välling eller frukt + välling. :roll:

Om bara två-tre månader äter hon ju det du äter så du behöver inte vara uppfinningsrik så mycket längre! :lol:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Nancy

Inlägg av Nancy »

chokladkaninen skrev:Till resor och omkringflängning har jag också haft med mig lunchlåda alt plockmat alt fuskat och ersatt måltider med välling eller frukt + välling. :roll:

Om bara två-tre månader äter hon ju det du äter så du behöver inte vara uppfinningsrik så mycket längre! :lol:
Instämmer med föregående talare :wink:

:roll: Lussi och Lani har levt på välling och fruktpuré tills dess att det varit dags för plockmat... Mycket märkligt har jag tyckt eftersom äldsta Leia bara älskade allt vad Slottsgryta och Spaghetti Bolognese på burk hette :lol:
sömnlös

Inlägg av sömnlös »

Samma här. När min sessa erbjöds burkmat en gång började hon gråta :cry:
Prinsen spottade helt enkelt ut och knep ihop munnen. [-(
Så det var tydligen ingen höjdare, men jag tyckte heller inte att det var något vidare när jag smakade.
Jag hade alltid några småburkar smaksatt, mixad potatis i frysen att slänga med på dagsturer. Sen mixade jag massor av havregryn till pulver som jag lätt kunde ta av och koka med vatten till tunn gröt i micron. Lite frukt och macka till.
:heart: Med prinsessa -04 och prins -06 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"