Någon som har MARSVIN?

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
anna
Kontakt:

Någon som har MARSVIN?

Inlägg av anna »

Hej! :D
Tjejerna (6,8 år) önskar sig HETT ett par marsvin.
Erfarenheter?
Fördelar?
Nackdelar?

Ett problem KAN vara att jag är allergisk mot.t.ex katter... Men nu har jag träffat ett marsvin och luktat i pälsen och gosat, utan några nysattacker alls.
Problemet som jag ser det är ju att de alltid ska ha hö. Och hö nyser jag ordentligt av och blir dålig...

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Sagasmamma

Inlägg av Sagasmamma »

Hej

Vi hade chinchillor innan lillan kom, de har päls som de flest allergiker tål, men de är lite ömtåligare än marsvin och blir betydligt äldre (10-15år!). Det är ju också en gnagare, så kanske något av våra trix funkar även för marsvin?

Vi köpte hö-bricketter till dem, det finns i välsorterade djuraffärer (borde väl finnas online annars?)+hade spån eller sådana där papperspellets som man kan ha istället för kattsand istället för hö i botten. Då blev det inte så dammigt.

Kolla in om det finns någon svensk marsvinsförening eller dylikt på nätet -så kan du säkert få proffsiga råd där.
Storasyster född Mars 2009 (fick aldrig till det där med sömnen trots många försök)
Lillebror 21 september 2012
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Åh, jag skulle också vilja ha ett marsvins eller flera stycken om jag ska vara ärlig. Så härliga så grisar, sociala, personliga och mycket sällskapliga. När jag var yngre och bodde hemma födde jag upp marsvin, min pappa fick bygga våningsburar för att hysa alla svinen. :)

Fördelen är att de är väldigt lättskötta, men man måste läsa på ordentligt så man vet hur de ska skötas.

Mm, hö är ju grundfodret, det är det de lever på även om de även vill ha lite havre och pellets och någon grönsak då och då. Så är du allergisk mot hö så kan det ju bli svårt. Till hästar kan man ge hö i pelletsform, kanske tål du det bättre och kanske fungerar det till svinen nuförtiden.

Emil vill också ha marsvin, kattunge, ja allt som är litet och sött. Men vi har ju tre jakthundar och jag vill inte föda dem med allehanda husdjur. Vi har fullt sjå att hålla liv i katten vi har, lillhunden har en förkärlek för den och det handlar om mord och inget annat.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
mari.g

Inlägg av mari.g »

Hejan!
Jag har haft flera marsvin som yngre och det är verkligen härliga djur! Är oxå snart färdig vet, men kan INTE mycket om gnagare i den rollen! Tänk dock på att de kräver ganska stor bur, kolla här för lite lätt info: http://www.jordbruksverket.se/amnesomra ... 02633.html

:D
Är väldigt sociala! Gör små mysiga ljud, vill gärna kela om de är tama och hanterade. Mycket lämpligare för barn än tex. kaniner och möss/råttor. Bits sällan

Blir relativt gamla

Ganska billiga att hålla

:(
Ska hållas minst i par, honor att föredra.

Hör till gruppen sydamerikanska gnagare som inte kan bilda C-vitamin själv. Måste ges tillräckligt i kosten. Funkar fint att ge askorbinsyra från kryddhyllan i dricksvattnet.

Alla gnagare är ganske allergena, speciellt om man har dem i samma rum som man sover. Dessutom kan det vara förknippat med visst damm. Hö är huvudfödan och jätteviktigt! De blir lätt tjocka av frön o pellets!

Hoppas ni når ett beslut!

//Mari
Mamma till ljuvliga Leo 0707 och Tilde 1108
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"