Hej,
vi har en sexåring som nu har börjat i förskoleklass. De är 14 barn i klassen varav 8 killar och 6 tjejer. De andra barnen kände varandra sedan dagis medan A kom ny vid terminsstarten. I början kände sig A utanför och ensam och tom retad ibland men läraren tog tag i det och det verkar funka bättre nu. Dock har personalgruppen förändrats och den ord. fsk.läraren har vikarierat i en 3:a(och kommer att fortsätta med det under hela våren) och en barnskötare från fritids har nu haft fsk.klassen i ca fem veckor. Under hela terminen har det varit en viss oro i klassen som jag nu upplever har eskalerat. 7 av de åtta killarna, och däribland våran A, svarar emot, lyssnar inte och härjar runt under framförallt samlingarna. Under "arbetspassen" i grupper funkar det bättre. Barnskötaren, L, som nu har klassen säger själv att hon inte har den erfarenhet eller kunskap som krävs för att hantera detta och i fredags fick vi veta att ett vikariat utlyst för fsk.klassen och L kommer att fungera som "hjälplärare" på fm och på fritids på em på Vt.
Frågan är nu hur vi skall hantera hela den här situationen. A själv ser inte riktigt sin del i det hela, han tycker att han beter sig bra på det stora hela, säger att han beter sig illa ibland, men att han oftast inte är med på det dumma. Enligt, L, har han tidigare betett sig bra men att han nu har "lärt sig" hur de andra gör och börjar göra likadant.
Har som klassförälder varit i kontakt med flera av de övriga föräldrarna under de senaste dagarna och de flesta verkar ha förstått att det är oroligt men om man lägger ihop alla olika erfarenheter verkar stöket i klassen vara rätt så stort. Vi ville ha ett föräldramöte redan nu innan jul men L tyckte inte att det är nödvändigt trots att hon hade gråten i halsen när jag pratade med henne i telefon nu ikväll.
Har någon något tips eller råd hur vi skall göra?
//Helan
Stök i förskoleklass
Stök i förskoleklass
Mamma till A född 030829 och M född 071105
Hej!
Det är svàrt när andras barn är inblandade. Om det bara hade varit din pojke kunde du ha jobbat med honom hemma, men nu är det en klassgrej. Sà jag hade nog framhàllit önske om föräldrarmöte utan barnen, sà ni kan diskutera fritt om hur ni kan lösa situationen. Om inte innan jul, sà tätt efter.
Om man läser pà om sexàringen i BB sà förstàr man varför det kan bli kaotiskt i sexàrsklasserna... Det är inte alla föräldrar som vet att det är en helt naturlig och nödvändig period i barnens liv. Läs 6 àrskapitlet sà fàr du lite aha-upplevelser, tror jag nog. De flesta föräldrar vet att man kan vänta sig "trubbel" när barnets är runt 3 àr, men inte runt 6 àr. När föräldrar klagar över hur besvärlig han blivit, han hör inte efter, han gràter, hon gör inget, hon slàr mig, han vill inte osvosv brukar jag berätta vad som stàr om 6àringen i BB dà blir deras ögon sà stora
och säger att det är deras barn jag pratar om. Sedan berättar jag om hur man kan hjälpa dom, vid att vara deras bästa vän, deras klippa, att man behöver dem, pakta och skratta.
Kanske du kunde haft högläsning fràn BB pà föräldramötet.
Hoppas ni fàr en lärare som känner sig (och är) kvalificerad till arbetet.
Kanske nàgon annan har andra tankar.
Kram
Det är svàrt när andras barn är inblandade. Om det bara hade varit din pojke kunde du ha jobbat med honom hemma, men nu är det en klassgrej. Sà jag hade nog framhàllit önske om föräldrarmöte utan barnen, sà ni kan diskutera fritt om hur ni kan lösa situationen. Om inte innan jul, sà tätt efter.
Om man läser pà om sexàringen i BB sà förstàr man varför det kan bli kaotiskt i sexàrsklasserna... Det är inte alla föräldrar som vet att det är en helt naturlig och nödvändig period i barnens liv. Läs 6 àrskapitlet sà fàr du lite aha-upplevelser, tror jag nog. De flesta föräldrar vet att man kan vänta sig "trubbel" när barnets är runt 3 àr, men inte runt 6 àr. När föräldrar klagar över hur besvärlig han blivit, han hör inte efter, han gràter, hon gör inget, hon slàr mig, han vill inte osvosv brukar jag berätta vad som stàr om 6àringen i BB dà blir deras ögon sà stora
Kanske du kunde haft högläsning fràn BB pà föräldramötet.
Hoppas ni fàr en lärare som känner sig (och är) kvalificerad till arbetet.
Kanske nàgon annan har andra tankar.
Kram
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.