Hur gör jag för att hjälpa min snart 2-åring?

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Mammas dotter

Hur gör jag för att hjälpa min snart 2-åring?

Inlägg av Mammas dotter »

Hej!
Jag behöver verkligen hjälp med hur jag ska natta min snart 2-åriga dotter.

Från 2 månaders ålder och upp till ett års ålder (lite mer) så sov hon allt som oftast hela natten igenom, plus 2 timmar förmiddag och sedan 2 timmar eftermiddag (!) Sedan var det dags för dagis och hon blev tvärt tvungen till att ställa om sin sömn till 1,5 timme dagtid. Hon började sova mycket oroligt om natten och vaknade flera gånger. Efter att ha läst i Barnaboken så tog jag dessutom min oro för min dotter på allvar (då hon tydligt visade att hon inte var redo för dagis) och tog hem henne igen.

Idag är hon snart 2 år och jag märker hur trött hon är. Mörka ringar under ögonen och dygnen är hela tiden olika för henne. Nej, jag har inte varit konsekvent. Jag har heller inte förstått vad som är det bästa schemat för henne, utan försökte fortsätta med det schema hon haft hos dagis, vilket inte har fungerat.

Har dessutom märkt att hon har tytt sig för mycket till nappen, som jag ikväll har slängt bort, för att hon vaknar om natten och blir upprörd om hon inte hittar den (vilket stör hennes sömn ännu mer).

Nu undrar jag ifall jag ska gå tillbaka till 2 sovpass om dagen?
Och hur ska jag göra med nattningen? Jag försöker stoppa om henne, få henne att skratta och komma till ro, men hon vill inte att jag går. Jag går tyvärr efter en stund ändå (för jag blir så stressad av att hon bara vill leka med mig och vägrar sova) och säger ramsan i dörren. Ibland lägger jag mig på min säng och väntar tills hon har somnat (hon har inget eget rum). Jag förstår att jag gör fel, eftersom nattningen inte fungerar, men vet inte vad som är rätt för min dotter.

Kuren finns i boken, det vet jag och även här på sidan, så det ska jag läsa, men har ni några tips ändå?

Tack!
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Börja med ett schema tycker jag. Två sovningar per dag behöver hon inte alls längre, speciellt inte om hon får hela nätter och tillräckligt lång nattsömn.

Är hon en ordentlig tröttmössa kan hon sova 12 timmars natt och 2 timmars daglur, efter lunch.

Sedan vet du ju hur du gör, eller hur? Du måste ge henne förtroendet att fixa sin insomning själv, utan att du behövs med ditt personliga beskydd. Följ bara "manualen" så kommer du att se att det fungerar strålande på sin dotter också. :thumbsup:
Mammas dotter

Inlägg av Mammas dotter »

Tack för svar!

Ett stort problem är just att hon inte sover hela nätter längre. Det har hon inte gjort sedan hon började dagis. I natt vaknade hon säkert 10 ggr(!) och var rädd och orolig. Jag skrev att jag slängde bort nappen...men när hon fortfarande inte hade somnat efter 2½ timme, så fick hon tillbaka den :( och hon somnade direkt :shock:

Jag har iallafall fått hem kurboken nu, så jag ska börja läsa på! Känns riktigt roligt faktiskt! :D Ja...hoppfullt! :heart:
Elle

Inlägg av Elle »

Vi finns här om det dyker upp några frågetecken. Lycka till!

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "