Fisk som är ok ur miljösynpunkt?

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Sara76

Fisk som är ok ur miljösynpunkt?

Inlägg av Sara76 »

Hej allihop :D
Jag har ett dilemma. Vi äter mycket fisk, då maken är vegeterian men äter just fisk och skaldjur. vi är måna om den biologiska mångfalden, och som ni då förstår så går vårat fiskätande dåligt ihop med vår ekologiska filosofi...

Hur ska vi nu göra tycker ni? Äter vi odlad fisk är vi än större bovar vad jag förstår, då (vad jag vet) det innebär än större spill vid fiske efter mat till dessa odlade fiskar, än det gör om man sas äter fisk fiskad ur haven.
Är det kanhända ishavs-fisk som är det bästa? Det är vad jag tror iaf... men vet gör jag inte :?
Hur står det eg till i ishavet? Var kan jag få tillförlitlig info om detta? Talade på telefon med Greenpeace som sade sig ha listor över fiskar som var ok, men någon sådan har jag inte hittat hur jag än letat. Jag är väl usel på att navigera på web-siter :oops:

Säger sig självt att tonfisk,havskräfta och dyl går bort, det förstår jag.

Vi äter mkt lax, av det skälet att det innehåller mkt omega3.

Sedan vill vi naturligtvis att barnen ska få fisk med så lite miljögifter som möjligt. ishavsfisk är ju ok här, liksom odlad fisk... alternativ? De äter kötträtter till lunch (oftast vilt eller kalv), men det blir fisk nästan varje dag till middag.

Skulle också (som skrivet) gärna få tips om nätsidor (utan direkt politisk ideologi) där jag kan hitta fakta om bestånden i världshaven.

Till skillnad från många andra forum är min erfarenhet att de flesta här har en åsikt åtminstone :)

Alla tankar kring ämnet är välkomna :D
Stilla

Inlägg av Stilla »

:D Här är en länk till WWF! Vi har en sån här lapp på kylskåpet.
http://www.wwf.se/v/hav-kust/l/1243694- ... ampanjsida
:heart: Lilla s och Stora S :heart:
Stilla

Inlägg av Stilla »

:D Ovanstående länk var ju förstås ur fiskens synvinkel. Ur mänsklig synvinkel får man väl kombinera med nån lista på fisk som är ok att äta ur giftsynpunkt... :roll: Har för mig att man inte ska äta gös för ofta, t ex... Men det kan nån annan säkert bättre.
:heart: Lilla s och Stora S :heart:
Sara76

Inlägg av Sara76 »

Tusen tack Stilla!
Blev inte så mycket kvar att välja på dock, om man väljer bort insjö-rovfiskar :( ...
...men vad hade jag väntat mig :shock:
Att repodlad blåmussla är ok var en glad nyhet :D
Sara76

Inlägg av Sara76 »

Skickade visst innan jag läst ditt andra inlägg...

Vad gäller miljögifter har jag bra koll :wink:
Det svåraste tycker jag är att kombinera "bra ur miljösynpunkt" och "bra ur hälsosynpunkt" :?
Något du kan tänka på ur hälsosynpunkt (om du vill förstås), är att undvika insjöfisk som inte är odlad och rovfiskar som blir lite till åren... t.ex. gädda och gös, aborre. Vi äter dock gärna småaborre vi fiskat själva. Även gädda och gös går ned om vi själva dragit upp dem, men det händer ju inte så ofta att det skadar :wink:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Sara76 skrev: Det svåraste tycker jag är att kombinera "bra ur miljösynpunkt" och "bra ur hälsosynpunkt" :?
Något du kan tänka på ur hälsosynpunkt (om du vill förstås), är att undvika insjöfisk som inte är odlad och rovfiskar som blir lite till åren... t.ex. gädda och gös, aborre. Vi äter dock gärna småaborre vi fiskat själva. Även gädda och gös går ned om vi själva dragit upp dem, men det händer ju inte så ofta att det skadar :wink:
Man kan kolla med sin Länstyrelse om vattenkvalitet. Alla insjöar är inte superdåliga och giftiga, men visst blir det lite enformigt. Här blir det mycket Kravmärkt torsk, lite odlad röding från bra odlare och skaldjur i drivor. Och lax. Och sill. På det kommer vi rätt långt tycker jag. (Sedan äter vi en del östersjöfisk också, trots allt. Även om jag avstår vid graviditeten så gör jag det inte annars, även om man ju ska.)
Sara76

Inlägg av Sara76 »

Man kan kolla med sin Länstyrelse om vattenkvalitet. Alla insjöar är inte superdåliga och giftiga, men visst blir det lite enformigt.
Jo, vi bor vid Sveriges 6:e renaste sjö :)
MEN, vi är inte så skickliga fiskare att vi kan vara självförsörjande precis :wink: :lol:
Tack för tipset iaf :)
inger
Kontakt:

Ur mänsklig synvinkel

Inlägg av inger »

Företaget årstiderna som kör ut ekologisk mat säljer också fisk.
Två underbara tonåringar

http://barnboksnatet.blogspot.com/
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"