Jag har ett dilemma. Vi äter mycket fisk, då maken är vegeterian men äter just fisk och skaldjur. vi är måna om den biologiska mångfalden, och som ni då förstår så går vårat fiskätande dåligt ihop med vår ekologiska filosofi...
Hur ska vi nu göra tycker ni? Äter vi odlad fisk är vi än större bovar vad jag förstår, då (vad jag vet) det innebär än större spill vid fiske efter mat till dessa odlade fiskar, än det gör om man sas äter fisk fiskad ur haven.
Är det kanhända ishavs-fisk som är det bästa? Det är vad jag tror iaf... men vet gör jag inte
Hur står det eg till i ishavet? Var kan jag få tillförlitlig info om detta? Talade på telefon med Greenpeace som sade sig ha listor över fiskar som var ok, men någon sådan har jag inte hittat hur jag än letat. Jag är väl usel på att navigera på web-siter
Säger sig självt att tonfisk,havskräfta och dyl går bort, det förstår jag.
Vi äter mkt lax, av det skälet att det innehåller mkt omega3.
Sedan vill vi naturligtvis att barnen ska få fisk med så lite miljögifter som möjligt. ishavsfisk är ju ok här, liksom odlad fisk... alternativ? De äter kötträtter till lunch (oftast vilt eller kalv), men det blir fisk nästan varje dag till middag.
Skulle också (som skrivet) gärna få tips om nätsidor (utan direkt politisk ideologi) där jag kan hitta fakta om bestånden i världshaven.
Till skillnad från många andra forum är min erfarenhet att de flesta här har en åsikt åtminstone
Alla tankar kring ämnet är välkomna