Vi har gått vilse, behöver HJÄLP!

Skriv svar
Lollo0058

Vi har gått vilse, behöver HJÄLP!

Inlägg av Lollo0058 »

Hej alla duktiga mammor och pappor!

Nu var det längese'n jag skrev på forumet. Jag och mannen har sakta men säkert släppt in en massa vargar till våran, förut så säkra, lilla sovare.

Hon är standard modellad sen 3 veckors ålder och vi har egentligen inga verktyg till henne. Attityden har liksom räckt. Vi har visserligen alltid sagt en ramsa när vi gått ut ur rummet, men den har vi aldrig behövt använda den ordentligt. Hon har haft små kriser som hon klarat sig igenom själv.

Så blev hon orolig efter en helg hemma hos min mamma. Vi sover i samma säng där - 2 och 2 (antingen barnen tillsammans eller en förälder med barn). Det brukar gå bra när vi kommer hem, men så ville hon att jag skulle sitta i soffan i barnens rum - vilket jag då gör (fattar ju nu att jag bjöd in vargarna). Tillslut kan hon ju inte somna utan att jag sitter där...sen bara eskalerar det hela. Nu är det stora tårar vid läggning och jag måste hålla i henne för att hon ska bli lugn. Det kan ta upp till 1,5 tim. Hon vaknar även på natten somnar om jag sitter där eller... :oops: :oops: :oops: bär in henne till våran säng. Fattar inte att vi lät det bli så här, lät det gå så långt. Noll attityd här. HJÄLP mig få den tillbaka. Hjälp mig att få tillbaka Sofies goda sömn!

Jag vill bara tillägga att skrattet till godnattet är vi noga med. Här busas det i 15 min innan läggning.

Tack på förhand/Lollo
Pojke :heart: född 2005-09 (kurad vid 4 mån)
Flicka :heart: född 2007-10 (sm från start)
Flicka :heart: född 2012-05 (sm från start, kurad vid 6 mån)
miniz

Inlägg av miniz »

Vad bra att ni tar tag i detta och det är precis som du säger, ni har släppt in en massa vargar.
Men nu ska dom UT!

Hitta attityden och sätt ramsan.

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... dan-ramsan

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... alvklarhet

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252

Klipper in ett utdrag av ett svar från Sagalinda.
Eftersom hon är ledsen när hon vaknar tycker jag att du ska gå in genast och lägga tillrätta, för att sedan ramsa ut. Sedan inte in fler gånger under det uppvaket! Gör likadant om hon vaknar på natten.

Följande natt går du in genast vid det första uppvaket, men mot slutet av natten ramsar du bara utanför dörren. Tredje natten enbart ramsa utanför. Och fjärde natten kan du avvakta och se om hon fixar uppvaket själv. Om det nu blir några sådana :wink:

Se det alltså som en liten minikur!
Denna strategi kan du använda dig av. Också under läggninen. I tillägg kan du ta en kort och markerad solfjäder efter tillrättaläggandet, som en avslutning på lugnandet.

Ni måste hitta attityden och tro på det ni gör. Det är möjligt hon kommer att reagera och då måste ni veta hur ni kan hjälpa henne på rätt sätt.
Hon behöver känna lugn och trygghet i era svar och det ger ni henne med er attityd och ramsan!

Bra att ni skrattar till gonattet!
Berätta gärna hur det går.

Kram!
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Lollo0058

Inlägg av Lollo0058 »

Tack, tack, tack för det snabba svaret. Tänk att man alltid får hjälp på detta ställe :D :heart:

I väntan på svar så fastnade vi lite i solfjädersträsket. Det var såååååå skönt när mamma eller pappa höll en fast hand om bak å rygg, men stora tårar å ängslan när vi gick ut. Lika ängsliga var vi å vargarna fortsatte drösa in. Stackars storebror (som sover i samma rum) - det är bara han som vet hur det här med sömnen funkar.

Ikväll tog vi nya friska tag. Bus å lek innan läggning. Det har varit lite svårt att få med S på noterna eftersom hon visste att läggningen närmade sig, men inte idag! Allt gick som en dans. Gnydde till vid läggning. Jag la henne till rätta, kort solfjäder å så ramsan ut. Jaa, det var det :!: :idea:

Det känns som vi rustat oss lite med attityd nu. Nästa "problem" har varit tidiga uppvak (ca 05), men jag är övertygad om att vi (å S) ska fixa det.

Kram miniz å tack för hjälpen/L
Pojke :heart: född 2005-09 (kurad vid 4 mån)
Flicka :heart: född 2007-10 (sm från start)
Flicka :heart: född 2012-05 (sm från start, kurad vid 6 mån)
miniz

Inlägg av miniz »

Perfekt! Bra jobbat!
:thumbsup: :D

Har ni infört väckarklocka pà morgonen?
Det är en hit och dà hjälper det inte ropa pà mamma eller pappa,
för det är ju inte morgon innan klockan ringer. :wink:

Annars i vargtimmarna sitter en pengramsa bra,
bara för att markera att det är natt och dà SOVER man.

Kram
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"