3-åriga skönsovaren Alfred har kommit lite vilse

Skriv svar
Strummer

3-åriga skönsovaren Alfred har kommit lite vilse

Inlägg av Strummer »

Hej Anna och alla andra! :-D

Till att börja med vill jag tacka för att ni finns. Det var min fru som ville att vi skulle prova detta med SHN-kuren när vår Alfred var ca 6 mån. Nu ska han snart fylla tre år och har hela tiden sovit hela nätterna utan minsta knyst. Han sover från sju till sju. Våra vänner och bekanta tror inte sina öron. 8)

Men nu har det börjat strula. Det började, som det väl ofta gör, med att han lärde sig klättra ur spjälsängen. Detta var tidigt i höstas. I början var det inget större problem, men det eskalerade och för några veckor sedan var det katastrof med spring tio gånger per natt. Minst. Lägg där till att han är blöjfri sedan ett tag och ibland vill kissa när han kommer upp. :roll:

Sedan katastrofläget för några veckor sedan har vi vidtagit åtgärder. Det första var att bygga på spjälsängen. Vi hade såna där smala tavelhyllor från Ikea liggande (de kostar väl 25 kr styck) så jag spikade på dem runt sängen. Alfred var med förstås och tyckte det var kul. Det blev ca sju-åtta cm högre. Men inte hjälpte det. Han svingade sig över. Och så blev det ännu en katastrofnatt.

Nästa dag preparerade jag - och Alfred - med riktiga hyllplan runt om så att det totalt blev nästan tjugo cm högre än tidigare. Och nu var det kört för vår lille nattklättrare. Men tro inte att det blev lugnt för det. Det har väl kanske två veckor sedan och sedan dess har kissandet tilltagit i stället. Han vet att vi kommer om han säger att han vill kissa. Så nu ska det kissas tre gånger per natt.

Första gången är precis efter läggning. Vi har tidigare haft en strategi som funkat bra, att vid tandborstningen helt sonika dra ner byxorna och sätta honom på muggen - då har han i princip alltid kissat. Men nu har han kommit på att han ska hålla sig. Så det första som händer när vi lagt ner honom och gått ut med ramsan är att han ropar "Jag är kissnööööödiiiiiiig!!!" Ok. Vi kissar. :?

Sen går det några timmar, tills vi lagom hunnit somna. Då är det dags igen. Och sen en gång på morgonen också.

Vi börjar bli lite desperata. Ingen av oss har sovit en hel natt på några månader och det är inte ett läge som vi är vana vid. Jag har letat runt på forumet och hittat en del som tangerar vårat problem, men jag tyckte inte det passade in riktigt ändå.

Jag ska ge er lite mer bakgrundsfakta. Sånt som funkar och sånt som inte funkar. Sånt som vi gör rätt och sånt som vi gör fel.

Skrattet till gonattet.
:lol: RÄTT: Det är GAPSKRATT i en kvart varje kväll. Funkar klockrent.
:cry: FEL: Vi busar mycket i vår säng och drar möjligen ut på det lite för länge inne i hans rum. Vi brukar avsluta med ett par sånger och lite bus kring mörkläggningen (persienner o rullgardin).

Mörkläggning.
:lol: RÄTT: Det är kolsvart i hans rum.
:cry: FEL: Han har kommit på att han inte vill ha kolsvart. "Jag vill inte ha så mycket mörkt" kan han ropa. Han har haft lite mardrömmar också ("Den där gubben vill ta mig!"), så vi har börjat ha en lampa tänt i rummet utanför hans och dörren på glänt. Ja, vi vet. Det är så fel så fel så fel!!! Men vad gör man...

Ramsan.
:lol: RÄTT: Vi säger ramsan med attityd och stöd långt ner i magen, precis som man ska. För det mesta...
:cry: FEL: Jag vet inte. Ibland känns det som att det är att kasta bensin på elden. Det blir bara värre när man börjar ramsa. Och då blir man osäker och har svårare att hitta rätt attityd. Lägg också till att man (i alla fall jag) har svårt att behålla tålamodet när det är mitt i natten och man inte får sova I NATT HELLER.

För övrigt leker de ute på dagis både förmiddag och eftermiddag de flesta dagar. Hemma försöker vi involvera Alfred i hemarbetet och han tycker nästan alltid att det är jättekul att hjälpa till.

Vi har ingen dagslur kvar utan vill att han ska sova 19.00-7.30.

Jag ska också säga att vi körde en minikur förra veckan, men det blev ingen större skillnad. Det gick skapligt någon natt, men kissandet fortsatte.

Så nu står vi här... Alltså, vi vet ju, som framgår, en del saker som vi gör fel. Förmodligen är det hälften vunnet bara att jag sätter mig ner och skriver det här, men om någon vill komma med några goda råd på vägen så är vi bara så tacksamma!

Ha det så gott så länge!

Alfreds pappa
Anders
Strummer

Inlägg av Strummer »

Klockan är 03.03 och jag skriver från mobilen i sängen.

Jaha. Det här gick åt skogen. Hade bestämt mig för att stå emot i natt. Bara köra ramsan. Den första kissningen, precis vid läggningen, gick jag med på. Då visste jag att han borde klara natten sen (brukar inte, förstås, vara några mängder på natten).

Så började han skrika nu halv tre. Jag svarade med ramsan. Först var ham bara lite ledsen och ropade pappa, men efterhand så övergick det i gråt och skrik och "jag är kissnödig". Jag svarade kort att "kissa gör vi imorgon, nu är det natten, då sover vi" och fortsatte med ramsan. Det bet ingenting. Han fortsatte ihärda att han ville kissa och jag fortsatte ramsa.

Tills.

"Jag kissat sängen". Jaha. Ridå. Hur tar vi oss ur det här nu då? Att byta lakan och pyjamas mitt i natten är inte kul. För någon inblandad. Alltså kommer jag att ta upp honom nästa gång. Men då tar vi oss aldrig ur kissträsket. Men att avsiktligt låta honom kissa på sig känns som snudd på tortyr. Så ledsen som han var innan han kissade i sängen nu ska man inte behöva vara. Känns inte som att hans självkänsla blir styrkt av en sådan behandling.

Ja, jag vet inte. Men jag kände att jag måste skriva av mig direkt. Tack för att ni läser.

Ps! Om det är några konstiga stavfel så skyller jag på trötthet och ett pilligt tangentbord... Ds!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:D Hej strummer och välkommen hit :!:

Vilken härlig småbarnstid ni har haft med er Alfred, nu har ni hamnat i trotsen och då kan även den annars så goda nattsömnen ifrågasättas :wink: .

Här är en klistrad tråd om sömnfnurror kring trots och förtrots:
:arrow: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=13298

Att ramsa bort kissnödighet är mindre lätt, det bästa är nog att ge honom förutsättningarna att själv fixa det; en potta bredvid sängen och lite papper att torka sig med. Vi har också en liten, liten glipa i dörren med en lampa tänd utanför och det är inget som stör barnen. Om ni vill kan ni stänga till dörren när ni lägger er själva för kvällen! Hur funkar det annars med trotsen, har ni mycket social delaktighet och utevistelse på dagarna. Jag har lärt mig att dagar och nätter hänger ihop, så det kan vara värt att se över!

Hoppas ni fått sova resten av natten...

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag har också en son som blev nattorr innan han slutade kissa på natten, och samtidigt var han en otrolig klättrare. Vi valde att ta tag i klättrandet och när det väl gett sig (på kanske en vecka) så kan han sedan gå upp och kissa själv, med en pall utanför sängen. För visst är det svårt att veta om det är kiss eller trots, det är det. :?

Vad tror du om det? Vi kan bolla tips och tankar om urhopp om du vill.
miniz

Inlägg av miniz »

Hej och välkommen till forumet!

Jag tänkte precis skriva till dig med det samma ràdet du redan fàtt. Ta bort plankorna ni spikat pà, ge honom förutsättningarna för kisseriet och hàll er borta, sà blir det ingen underhàllning fràn er sida iallafall. Öva innan natten, hur man gàr in i sängen, ni behöver nog inte öva pà att klättra ur. :lol:

En liten tràd om samma sak!
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=21308

Hoppas ni fàr sova bättre.
Kram
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Strummer

Inlägg av Strummer »

Hej och tack för alla goda råd. Ta bort plankorna och ställ in pottan hos honom. Toppen, så får det bli!

Efter kisskatastrofen i natt så fortsatte det med att han ville ha Pippi-dockan hos sig, vilket han fick och sen var det fel på täcket en gång... så han hittar ju på. Men Pippi/gosedjur går ju också att lösa genom att han lättare kan komma åt dem själv. Nu når han de inte från sängen, och det är inte alltid han vill ha gosedjur hos sig när vi lägger. (Vet inte vad SHN-reglerna säger om gosedjur...) :?:

Jag läste i någon annan tråd att han måste få ett besked SOM HAN ÄR NÖJD MED. Något som klickar till i hans skalle, "ja, så klart, jag ska ju soooova, så är det ju!" Det känns som om det är det som fattas.

Nåväl, nu känns det bra att vi har en ny strategi att testa. Framför allt känns det bra att inte behöva göra som i natt igen och inte hörsamma hans skrik om att behöva kissa.

Nu måste jag jobba lite. Återkommer senare. Återigen: tack! :-)
miniz

Inlägg av miniz »

Har ni Barnaboken?

Där är ett urbra kapittel som heter, jag vill, jag vill inte. :wink:

Annars finns mycket bra att läsa om trots under favoriter pà barnafostran.
Màste kila!

Kram
fem älsklingar
Strummer

Inlägg av Strummer »

Jodå, vi har både den och SHN-boken. Och min fru är bibliotekarie, så litteratur har vi tillgång till! :-) Tack för tipset dock - ska läsa på igen!

Jag känner mig i alla fall peppad inför natten. Jag vet ju att lille Alfred också vill sova egentligen. Han bara tappat bort verktygen för att somna om av sig själv. Nu ska vi hjälpa honom att hitta dem igen!
Salty

Inlägg av Salty »

Hej!
Nu är det mamma till Alfred som skriver. Jag håller med min man i allt han säger.
Det känns härligt av vara en del av SHN-familjen. Tusen tack för alla goda råd! :)
Nu behöver vi lämna över ansvaret för kisseriet på honom själv och hålla koll på trotsen, så långt är jag med.

Strulet under nätterna har pågått under en längre tid. Han har inte varit en säker sovare på ett bra tag. Jag tror ett grundläggande problem vi har är att han under de senaste månaderna har "glömt bort" hur man somnar om av sig själv. Ofta har vi gått in och stoppat om :roll: efter minsta knyst (jag) eller gapande :oops:. Eftersom han varit en säker sovare under två års tid har vi knappt använt oss av ramsan, annat än när vi gått ut efter läggningen. Den känns inte längre som ett effektivt verktyg, vi har förverkat det?!

Har ni något tips på hur kan vi göra honom tryggare under natten igen, att han själv kan finna tryggheten att somna om själv så som han har gjort förr?

Ska han from nu klättra i sängen och somna om själv efter att ha gått på pottan under natten så ... ja, jag undrar hur det ska bli ... men självklart ska jag ta på mig attityden tills dess. :)
Tack för att ni finns!
Salty
Alfred 070102 :-)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej mamma Salty :D

Jag tycker ni kan träna lite under dagen; visa honom var ni ställer pottan, låt honom klättra ur och testkissa 8) och sen klättra i sängen igen - med positiva utrop och "nu när du är så STOR kille så kan du fixa det här själv" :wink: . Spela teater och träna är ett oslagbart verktyg!

Ramsan behöver dammas av, börja med att använda den med rejält magstöd när ni lägger honom. Tänk på att OM ni känner att ni måste gå in och ingripa, så gör det inte direkt efter en ramseomgång, för då förverkar man den snabbt. Då betyder ramsa = mamma/pappa kommer störtande, och det vill vi ju inte :wink:

Så lite upphottad attityd, lite träning och uppmuntran till sonen och rejält med skratt och frisk luft innan natten ska ni se att ni snart är på spåret igen!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Strummer

Inlägg av Strummer »

Hej igen alla goa fina SHN-kurare!

Ojojoj. Nu är det värre än någonsin. Vi har verkligen kommit heeeelt snett.

Vi provade alla goda tips i den här tråden, men det har bara blivit värre. Visst handlar det om trots, men grejen är att det inte är så farligt på dagtid. Då är han för det mesta snäll. Allt går som smort ända tills den sekund man släcker lampan för natten och går ut med ramsan från hans rum. Då studsar han raskt upp och sen är det cirkus. De sista kvällarna har det pågått i två timmar!

Det värsta är att han tycker det här är toppen. Buset innan läggningen är roligt, då får man gapskratta, men sen börjar en spännande katt-och-råtta-lek som garanterat slutar med att man driver först den ena och sen den andra föräldern till vansinne.

Snabb repetition: Vi följde tidigare rådet att spika på plankor på sängen, men då stod han och skrek halva nätterna och när vi försökte igonera slutade det med en kiss-i-sängen-katastrof. Nya tips, bort med bräderna, potta i hans rum och en pall så att han själv lätt klättra i och ur och sköta sig själv.

Det sistnämnda funkar faktiskt. Riktigt bra till och med några nätter. Men nu går han upp och kissar och sen ska han ha hjälp med täcket eller nåt. Vi har försökt igonera och allt möjligt, men det är svårt när han kommer till vår säng och vägrar gå därifrån.

Men tillbaks till läggningen, för den är värst just nu. Han studsar alltså upp hela tiden. Vi har försökt läsa i den klistrade hoppar-ur-sängen-tråden, men råden där funkar inte.

Mindy skriver där:
"Så här skulle jag göra (och har gjort )

Kväll: Läggning och ramsa som vanligt. Vår son gastade inte eller så, tvärtom så var han tyst du vet som när det är "allvarligt läge" och man bör kolla vad de gör för något? Sen hörde man en nästan ljudlös duns och vips var han framme vid dörren.
POLIS!
-Oj då Glömt att det är natt?!
Led tillbaka till sängen. För trotsare kan frågan "Ska du klättra i själv eller ska jag lyfta i dig?" passa.
"Sjelv" är det givna svaret.
Ramsa och gå ut med självklar attityd som om du verkligen anser att det var en riktig olyckshändelse (att han klättrade ur).

Om hoppet ur sängen upprepar sig så skulle jag (polis vid dörren förstås) vara mycket bestämd och väsa skarpt att han ska pallra sig till sängen.
Jag skulle inte hålla på och ramsa i onödan på en säker sovare (inte annars heller fö), du kommer att känna att det inte "känns rätt". Han vet ju. Efter upplysning är det handling (marsch tillbaka till sängen om han hoppat ur) som gäller, eller tystnad (natt) i huset respektive ljud i huset (dag). Så har vi kört!
Polis vid dörren är inte alls tråkigt, tycker Alfred, tvärtom han BER om det. "Du ska stå där". Alfred kliver ur, pappa kommer in, Alfred kliver ur, pappa kommer in osv. Det är ju JÄTTELKUL!

Snälla snälla, vi är helt desperata. Vad ska vi göra!? Tyvärr har vi båda två svårt att hålla känslorna i styr. Det funkar att vara kall och inte säga ett pip kanske tio gånger, eller till och med tjugo gånger om man har en bra kväll, men till slut brister det och man blir arg. Tyvärr. :x

:!: Vi vet ju att lösningen nånstans är att göra det TRÅÅÅÅÅKIGT - men hur!?!?!? :!: :!: :!: :?: :?::roll:

:arrow: Polis funkar inte. Det är toppenskoj.
:arrow: Igonera funkar inte. Vi kan ju inte låsa in honom. Även om vi skulle få det rådet, så går det inte för vi har inga nycklar till dörrarna.
:arrow: Och plankorna var ingen bra idé. Men kanske är det ändå det som är lösningen - spika på dem igen?

Suck.
Strummer

Inlägg av Strummer »

Ska också säga att det brukar sluta med solfjädern eller att man tar upp honom i famnen och försöker "förklara" för honom att "alla sover på natten, alla barnen på dagis och alla fröknar och alla djur" osv och att det är såååå sköööönt att sova. Ibland funkar det. Ibland inte.

Jag egentligen inte säga vad det är som får honom att till slut somna. Förmodligen ren utmattning. Man hinner springa upp och ner många gånger på två timmar!

Ikväll körde vi extra hårt lattjolajban-race sista timmen innan läggning. Så att han verkligen skulle vara trött! Men nu har det gått en timme och hans mamma står borta vid hans dörr och kämpar precis som vanligt...
Strummer

Inlägg av Strummer »

Jag igen. Man ska inte underskatta sin kära hustru. Hon kom till slut ut helt färdig från Alfreds rum med känslan av att hon ändå vunnit en seger. Det var i och ur sängen om och om igen som vanligt, med mamma som polis, den här gången kändes det dock som att lille Alfred till slut insåg det meningslösa i det hela och gav upp. Av ren utmattning också, förstås.

Han testade då en del andra strategier, gråt bl.a. Men mamma var stenhård och passade dessutom på att återinföra totalt mörker. Han har fått ha en lampa tänd i rummet utanför hans de senaste veckorna. Slut på det nu.

Vi har också läst på -igen!- och finner hopp i Annas ord om saklighet. Kommer han upp inatt, och det gör han väl, så ska jag bara leda honom tillbaks utan ett ord.

Så vi känner oss lite peppade nu, trots allt.

Låt mig bara dela med mig av en rolig episod från härom kvällen.

Alfred har sprungit upp några gånger, men pappa kör iskalla stilen och står till slut kvar i dörröppningen och bara pekar bestämt på hans säng, som i "där ska du vara, lägg dig genast". Detta funkar ett par gånger, men typ tredje eller fjärde gången bestämmer sig Alfred för att svara med samma mynt.

Han står på sin pall bredvid sängen och vill inte kliva i, hur mycket jag än pekar. I stället börjar han också peka, på sitt täcke som han tycker ligger i vägen. Jag pekar "lägg dig" med stenansikte, han pekar "flytta täcket" också med mycker sträng och bister uppsyn.

Då brast det för coola pappan... :-)
miniz

Inlägg av miniz »

Hej!

Vi hade ocksà en kvälls och natt-trotsare. Det bästa vi kunde göra var att inte göra nàgot. När hon ville ha dittan och dattan pà kvällen, svarade vi med ramsan. Om hon började hoppa ur, fick hon gà och lägga sig själv utan omstoppning och mys. Om hon ropade för mycket fick hon stiga upp och sitta, inte ligga, pà soffbordet (stackarn, tyckte det var skit, ville ju ligga och böla, men se, det fick man inte, om man vill ligga sà ligger man i sängen och dà kan man inte böla för storasyster ville ju somna...). Pà natten när hon kom in till oss med diverse ursäkter blev hon skickad till sängs ensam utan hjälp. Hon grät sina modiga tàrar för att vi skulle stoppa om henne, men vi sa att vi sover och det skulle hon ocksà göra.

Det ska sägas att vi innan denna hàrda linje hade försökt med mjukare tag. Gà in och lugna, puss och ut, men dà vill hon ha mer och den nallen och täcket ligger fel osv. Vi ledde ocksà tillbaka och stoppade om, men dà skulle det kramas osv. Mycket vill ha mer. :roll:

Sà ni gör nog helt rätt när ni gör minst möjligt. Med Attityden och med Tonen som Anna W beskriver i den här tràden
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=11610
kan man göra mycket.

Kram
fem älsklingar
Salty

Inlägg av Salty »

Mycket bra tråd det där Miniz, Tack!
Vi har rejält med attityd sedan igår kväll och det känns lätt när det känns rätt. Efter i morgon vet jag om vi är rätt ute och gör framsteg eller inte. :roll:
Stort tack för att detta forum finns.
Alfreds mamma
Alfred 070102 :-)
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"