Up Start av Sove-Hela-Natten kuren

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Hanni

Up Start av Sove-Hela-Natten kuren

Inlägg av Hanni »

Hej
Har en dotter som är 15 månader. Sedan hon föddes har hon inte sovit en hel natt. Vi har fått höra att så är det, men det blir bättre. Vi har fått svar som hon ska få tänder, hon har mardrömmar, hon börjar förskolan.
Nu får det vara nog. Det måste finnas en lösning och vips där var din bok.
Jag och min man har läst den, men vi är lite osäker hur vi ska starta. I din bok nämner du barn som inte kan somna in självmant utan hjälp i början, men så är inte fallet med vår dotter. Vi brukar lägga henne vid 1930 genom att bara lägga henne i spjälsängen och säga godnatt och bara gå ut. Hon somnar självmat utan skrik, men efter 3 timmar börjar cirkusen. Det är skrik och gråt och bara korta insomningar. Detta brukar pågå till cirka 05.00 när vi ger henne lite vällning och sedan somnar hon om tills 07 när hennes pappa väcker henne.
Angående hennes ätande har vi varit frågade,därför hon bör inte vara hungrig.
Hon är också en "nappoman" , dvs 1 napp i munnen och 1 i var sin hand vid sängdags plus hennes kanin. På dagarna försöker vi inte ha nappen alls.
Hon går även halvtid på förskolan och det går jättebra. Inget gråt vid lämnadet.
Hennes schema ser så här ut.
05-05.30-välling
07.00 Frukost
09.30 Frukt på förskolan
11.45 Lunch (sedan hämtar jag henne vid 1200)
1215-1230 Lunch vila ca 2-2,5 tim (har fått väkt henne flera gånger)
15-1530 mellis (macka eller gröt)
1730-middag
1900- välling
1930- sova
Lunch vilan är inte heller något problem utan det är bara att lägga henne och gå ut från numret.
Min fråga är, hur startar vi upp och under tiden vi gör "kuren" kan hon gå på förskolan eller ska vi hålla henne hemma?
Tacksam för svar och förslag
// Hanni
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Hanni!

Varmt välkommen till Forumet :D Det är ju toppen att läggningen fungerar bra, fortsätt som ni gör men inför en godnattramsa som ni säger när ni går ut ur rummet. Vid första uppvaket under natten så följer ni kuren precis som det står i boken. Här är några råd från mig:

:arrow: BORT med nappen!
:arrow: Sätt ett schema som innehåller ca 13,5 tim sömn/dygn, vill ni ha kvar det ni har så sätt den hela natten utan nattmat.
:arrow: Är hon en "tröttis" så behöver hon nog 2,5 tim dagslur, annars dra ner den till 2 tim alt läng natten till 12 tim och ha en dagslur på 1,5-2 tim.
:arrow: Ja, ha henne hemma under kuren plus uppföljningsveckan så det nya hinner sätta sig.

Läs på, fundera och återkom om du har fler frågor.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "