stinsen skrev:När jag hämtar honom på förskolan så är han ju oftast glad men han är väldigt hetsig, han kramar lillebror superhårt och häromdagen bet han mig eller inte bet hårt, men gnagde... det har han gjort några gånger nu i olika situationer. Förstår om man är trött efter en dag på förskolan. Men hur ska jag förhålla mig till hans trött och hispiga sätt, när man har en bebis på armen

Några tankar:
Trött, ja, men mer då? Vad har han varit med om hela dagen? Vad har han i sin mentala ryggsäck, när han kastar sig över dig och lillebror
Små barn måste få landa. (Det måste vi nog f ö alla - vi kan inte bara kasta oss från det ena till det andra utan att det fenomen mycket snart uppstår som kallas stress).
Möt honom, tycker jag - möt honom någonstans stilla, genast där och då men stilla, lyssna och se och ta emot

Och då kan du förstås inte ha en bebis på armen. MÖTET, det livsviktiga, kräver total koncentration, inkännande, hel och full närvaro. Det kan vara avklarat på två minuter, men de minuterna måste till - varje gång, när ett barn varit med om någonting man som förälder inte vet om och inte delar.
Jag tänker på min lille pojke, då sex år, som fått börja skolan ett år för tidigt, samtidigt alltså med sin närmsta syster, som hunnit fylla sju. På den tiden var det otänkbart att syskon skulle gå i samma klass, så de hamnade vägg i vägg. Pojken fick en riktigt usel lärare. Flickan fick en riktigt bra lärare. (Och med usel respektive bra menar jag då inte enbart kunskapsmässigt - deras förmåga att hantera små barn, inspirera och väcka förtroende, skilde sig också som natt och dag.) Flickan kom hem med en sång på läpparna. Pojken som ett nervknippe, uppspeedad som en spiral av stålfjädrar, icke pratbar, icke kontaktbar. Han kunde bokstavligen inte sitta ner. Inte sitta still. Inte äta sitt mellanmål. Ingenting. Förrän jag lyckats nå fram till honom, in till honom, bryta igenom all anspänning av oförlösta frustrationer och obegripligheter och taskigheter, förstås, som han bombarderats med under dagen i skolan. Och då brast han i gråt, när det äntligen släppte. Och han landade, äntligen och till slut, i lugn och ro och glädje igen. Det tog mig nästan en timma VARJE DAG

som han gick i den skolan, och hade den läraren, att hjälpa honom tillbaka till sinneslugn.
Så bara för att vi inte ser barnen x antal timmar per dag, betyder det inte att de upphör finnas, leva, tänka och känna just då. Det är ett tidens tecken att mera se barnen som väskor på inlämning. (Jag menar inget personligt, inte heller att det skulle vara ett medvetet betraktelsesätt hos alla dagisföräldrar.) Man ställer in väskan på morgonen och förvissar sig om att den blir omhändertagen, med märklapp och allt, och skyndar sig sedan att hämta ut den innan väskinlämningen stänger för dagen. Under tiden har den stått på säker förvaring tillsammans med alla andra väskor folk lämnat in. Med kontinuerlig tillsyn av Vakt. Just så att INGENTING ska hända...
stinsen skrev:Jag har även hamnat i en negativ spiral. Säger åt honom hela tiden när han närmar sig lillebror... för han är inte så försiktig med honom... försöker förklara.
Jag antar att det står hugget i sten att han ska vara på dagis och inte hemma, fastän du och lillebror är det

En ganska oundviklig följd av ett sådant ur det äldre barnets synvinkel märkligt arrangemang blir ett extra intensivt "annekterande" när man väl träffas. Man vill i handling tala om att man finns, och det rejält

eftersom man annars riskerar att räknas ut som besökare i lillebrors värld, inte tillhörig den / honom.
Förklara inte så mycket (eller alls) utan visa i stället. Precis hur man gör när man handskas försiktigt med en liten bebis. Precis som du skulle visa om det gällde en liten kattunge eller en hundvalp. Eller en krukväxt eller en vacker rabatt

Där kan det hjälpa dig att se honom som mycket mindre än han är. Och som om det vore första gången han mötte sin lilla nya lillebror. Och första gången igen. Och igen. Och igen.
Man kan inte förmana och förbjuda och avvisa folk - barn eller vuxna

- till hänsyn och försiktighet. Finns inte en chans att det fungerar
stinsen skrev:Han vill gärna ha lillebrors hand i hans mun och suga på den? vad ska jag säga om det?
Varför måste du säga något om det, tro? Drabbad av styra och ställa-sjukan, månne?
Det är en konst också att låta små barn vara i fred
Att inte SKADA andra eller sig själv - det är levnadsregeln nummer ett, som ju gäller oss alla.
stinsen skrev:Idag när farfar och farmor kom och överraskade oss med att komma på besök så blev han helt galen

Han var ju super glad... men helt galen. Till slut gick vi ut, så han fick springa ute. Hur ska man göra ? han vill ha all uppmärksamhet av farfar... eller farmor. Det går inte att prata med dem för han ska höras hela tiden. Så är det även hemma hos mormor och morfar.
Inte galen. Snälla - säg inte så. Till sig och från sig, ja

"Han vill ha all uppmärksamhet". Ja - där och då - i ett MÖTE, se ovan. Kan de inte få bjuda på det? Farmor för sig, farfar för sig? En liten stund först, allraförst, var och en ensam med honom, intresserad av honom, mötandes honom ostört, i fred?
"Det går inte att prata med dem för han ska höras hela tiden." Varför begära den sortens hänsyn av honom att han ska kunna hålla tyst och stå tillbaka och vänta, vänta, vänta - om ni inte kan göra det själva
Suum cuique, sa de gamla romarna: "Åt var och en hans" eller det honom tillkommer. Var sak har sin tid. Borde få ha sin tid
stinsen skrev:Men är jag och besöker andra vänner och bekanta så är han lugn.
Ja, de betyder inte hälften så mycket för honom som du, lillebror, farmor och farfar, mormor och morfar. De hör inte till "flocken". Hos dem är både du och han tillfälliga besökare, och han behöver inte få den flocktillhörighet bekräftad som inte finns.
stinsen skrev:En fråga till!? Nu när lillebror börjar bli äldre och vill leka med allt. Hur gör man det smidigt så han ska få leka med storebrors leksaker. eller ska han inte få det?
Blomman

tog orden ur munnen på mig i den saken. Jag kan bara hänvisa och repetera.
Det där med MITT är inte barnens påfund. Det är vår såkallade kulturs - konsumismens och egoismens - påfund.
I Barnaboken har jag beskrivit vådan av att upprätta separata "flockar" för de små (och inte så små

) barnen. Jag vill varmt rekommendera syskonblocket där, i femte delen