1-årsschema

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
KAKRI77

1-årsschema

Inlägg av KAKRI77 »

Hejsan!

Har egentligen bara en liten fråga :?: vi är på väg att dra ner Tyras dagssömn (strular ibland på eftermiddagarn och vaknar ibland lite för tidigt...) och undrar om någon vill rekommendera oss att dra ner fm-luren från 45 min till 20 min eller om vi ska dra ner em-luren från 2h till 1,5 h? Hon är nu trött som tusan vid 9-tiden så jag tycker att det känns för tidigt att stryka fm-luren rakt av (dagisstart mitten av januari) men det kanske är dumt att först dra ner em-luren till 1,5h och sen om en månad öka den till 2h igen för att vi tagit bort fm-luren....?? :?: :?:

Nuvarande schema:
06:00 God morgon
06:15 Välling
08:15 Katrinplommon
09:00-09:45 sova 45 min
11:45 Lunch
13:00-15:00 Sova 2h
15:15 Mellis
17:30 Middag
18:45 Välling
19:00 Sova natt
Totalt sömn: 11h + 45 min + 2h = 13h 45 min

Planerat dagisschema inför årsskiftet:
06:30 God morgon
06:45 Välling
07:15 Katrinplommon (???)
11:15 Lunch
12:00-14:00 Sova 2h
14:30 Mellis
17:30 Middag
19:15 Välling
19:30 Sova natt
Totalt sömn: 11h + 2h = 13h

Vad tror ni om detta som övergångsschema?
06:30 – God morgon!
06:45 – Välling
08:45 – Katrinplommon
09:00 – 09:20 – sova 20 min
11:15 - lunch
12:00 – 14:00 – sova 2 timmar
14:15 – mellis
17:30 – middag
19:00 – nattslurk
19:30 – sova natt
Total sömn: 11h + 20min + 2h = 13h 20min
Mamma till Tyra född september 2008 - kurad 28/8-09 (11 månader + 2 veckor) och Kimi född september 2010, SM från start - kurad 23/4-11 (7 månader + 3 dagar)
Elle

Inlägg av Elle »

Hej KAKRI77!

Jag tycker det verkar som en toppenplan att dra ner till en 20-minutare på fm under en övergångsperiod. Så gjorde vi också och sedan fick L ibland en 5-minutare på gamla sovtiden på fm innan enlurs-schemat satt sig.

Står sig lillan på vällingen fram till lunch? Jag skulle rekommendera att ni lägger henne för natten kl 19 ist eller låter henne sova till 7 så hon vid dagisstart får lite längre natt och 2 tim på dagen, sammanlagt 13,5 tim.

Lite tankar från mig :D
:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
KAKRI77

Inlägg av KAKRI77 »

Åh vilket snabbt och trevligt svar!!

Tyra äter idag 2/3 burk katrinplommon utrört med 1-2 msk gröt vid 08:15, sen står hon sig till lunchen som idag serveras vid 11:45.

Låter bra med natt 19-07 :lol: Morgon vid 06:00 är bra det med men nu när det är den mörka delen av året känner vi oss väldigt ensamma om att vara uppe så tidigt, speciellt på helgerna. Men schemat är till för att följas!! :D
Men vi måste väl vänta med långa natten 19-07 till den dag vi plockar bort hennes fm-lur helt (eller gör som du med 5min!)?

Om en vecka ska jag och Tyra flyga till Umeå (från Skåne) så det blir 2 resdagar som jag försökt passa in i hennes nuvarande schema. Ditresan blir kanon, förutsatt att jag lyckas ge middagen på planet... Men hemresan var svårare, jag kommer då behöva låta henne sova lite extra på fm och mindre på em och med anledning av det har jag nu sen 3 dagar tillbaka dragit ner em-luren till 1,5h och låtit fm-luren vara kvar på 45min. Inga andra ändringar. Var det smart eller extremt korkat och kortsiktigt med tanke på att jag när vi är tillbaka (efter 4 dagar borta) vill ändra till 20 min + 2h...?? :?: :?: :oops: :oops:

Jag fick liksom panik och ville dra ner hennes dagssömn redan nu eftersom hon strulat lite med em-luren + mornarna. :(
Mamma till Tyra född september 2008 - kurad 28/8-09 (11 månader + 2 veckor) och Kimi född september 2010, SM från start - kurad 23/4-11 (7 månader + 3 dagar)
Elle

Inlägg av Elle »

Men vet du, det är ju ingen fara. Då har ni kvar 45+1,5 tills ni är på hemmaplan igen och har känt efter hur ni vill ha det.

Av erfarenhet så behöver juvelerna lite extra sömn när de börjar på dagis, många nya intryck att ta in. Därför tycker jag att det är toppen med 12 tim natt och sedan dagsluren.

Men som sagt var, ni känner er juvel bäst och vet vad som fungerar för henne.

KAKRI77

Inlägg av KAKRI77 »

Tycker dina tips om 12h natt + att gå från 45 till 20 till 5 min på fm verkar väldigt bra för vår tjej! :D

och hon kommer säkert behöva den långa natten och "tidiga" kvällen (behålla 19 och inte ändra till 19:30) när hon väl är på dagis i januari. Lilla skatten kommer säkert vara stupfärdig......

Nu ska vi äta mellis och sen ut och leka!

Kram å stort tack för tipsen!

/Kajsa & Tyra
Elle

Inlägg av Elle »

:thumbsup:

KAKRI77

Sömnproblem efter dagisstart

Inlägg av KAKRI77 »

Hej igen!

Egentligen har jag ingen fråga den här gången. :wink: Jag tycker nog bara att forumet är väldigt, väldigt bra och att det vore skönt att få någon liten kommentar på vår nuvarande situation, kanske få höra hur andra har haft det, hur de har löst problemet och hur lång tid det tagit innan det fixat till sig... :?:

Min lilla 16-månaders tjej började på dagis för två veckor sen (sista inkolningsveckan tar slut idag) och hela hennes lilla värld verkar ha vänts upp och ner. Hon har alltid varit petig med maten och på barnmatssidan är det 3 rätter vi får i henne i nuläget (spagetti/köttfärssås, spagetti/köttbullar och pasta/broccoli/lax). "Vuxenmat" provar hon gärna men äter aldrig så mycket att man ens med god vilja kan få det till en portion. Men vi kämpar på! Hon tycker det är rätt kul att äta själv, men är som sagt kräsen med vad som ska ätas.

Nu när hon börjat på dagis så har hon någon dag ätit 1/2 portion och de andra dagarna så nära ingenting man kan komma. Trist men inte så mycket att göra åt antar jag, hon behöver väl tid att lära. I onsdags åt hon iallafall bra med mellis! Nu har hon varit där över middagsvilan ons + tors. I onsdags gick det bra då sov hon 45-50 min och somnade direkt på sin lilla madrass. Igår däremot skulle alla barnen sova (till saken hör att det är en gruppinskolning med 12 helt nya dagisbarn i ålder 13-19 mån) och då hade vissa av barnen skrikit så mycket att de andra inte kunnat sova. Så när jag hämtade lilla skatten vid 15-tiden hade hon inte ätit ett skit sen "frukostmelliset" som jag gav henne vid 8:30 och hon hade inet sovit. Hon såg helt färdig ut, satt bara och hängde.... Idag skulle de prova att dela barnen på 3 rum istället för 2 och lägga de mer lättsövda först för att de skulle hinna somna innan det var dags för gap och skrik. Får se hur det går!

Nu till det verkliga problemet :!: Hennes annars så klockrena nattsömn har blivit störd. Tre nätter i rad nu har hon vaknat och varit ledsen på natten och sen vaknat väldigt mycket för tidigt och varit ledsen då med. (Jag ska inte säga att hon är LEDSEN men hon är orolig och gråter lite och frågar massor efter mamma....). Inatt vaknade hon exempelvis 20:20, 00:05, 00:15, 02:15 och sen 05:30 (natten är normalt 19-07). Jag hade betsämt mig för att köra strategin snabb ramsa á la minikur eftersom situationen är så speciell nu och när jag känner att hon börjat hitta trygghet och säkerhet igen så backar jag och avvaktar som "man ska". Alla uppvak blev korta och hon tystnade och somnade om direkt med en omgång ramsa per uppvak. Mycket bra! Morgonen däremot gick sämre. Jag ramsade under en timme och sen tog vi upp henne 06:30 (kände bajslukten ut genom dörrspringan...).

Misstänker och hoppas att jag inte är ensam i situationen och att det finns andra där ute som kanske vill dela med sig av knep och pepping...? :?: :?:

Massor med kramar från ett sargat mammahjärta som kämpar på så gott hon kan
Elle

Inlägg av Elle »

Hej!

Att börja på dagis och allt nytt är mycket för en liten juvel att bearbeta. Det plus övertrötthet kan störa nattsömnen. Prata med fsk för det är inte okej att hon inte får sin sömn under dagen! Sedan försök hålla em/kvällar och helger lugna så hon får ta det lugnt efter intensiva dagar.

Angående maten så har mina barn har inte gillat blandad mat i den åldern utan vill ha pastan/grönsakerna/köttet i olika högar så de fick plocka i sig själva.

KAKRI77

Inlägg av KAKRI77 »

Bra tips med maten, så kan det nog vara för vår tjej också. När hon äter pasta m köttbullar (burkmat) eller fiskbullar och potatis funkar det rätt dåligt att ta varannan sked eller att blanda - vi får köra all pasta först och sen alla köttbullar. Kan vara värt att tänka på även nu när hon ska äta "riktig mat" i större utsträckning.

Jag hoppas vilan funka på dagis om inte allför lång tid. Känns som att de stckars tre fröknarna gör sitt bästa under de förutsättningar de har med gruppinskolning av 12 barn som aldrig har sovit på madrasser på golvet och ännu mindre tillsammans med 3-6 andra barn.... Känns som att jag måste ge det en chans :-( Men som du sa, hålla kvällar och helger lugna och mysiga (speciellt nu i början) kan nog vara en mycket bra idé.

Kram kram och tack för dina tips och tankar!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "