Hej igen!
Egentligen har jag ingen fråga den här gången.

Jag tycker nog bara att forumet är väldigt, väldigt bra och att det vore skönt att få någon liten kommentar på vår nuvarande situation, kanske få höra hur andra har haft det, hur de har löst problemet och hur lång tid det tagit innan det fixat till sig...
Min lilla 16-månaders tjej började på dagis för två veckor sen (sista inkolningsveckan tar slut idag) och hela hennes lilla värld verkar ha vänts upp och ner. Hon har alltid varit petig med maten och på barnmatssidan är det 3 rätter vi får i henne i nuläget (spagetti/köttfärssås, spagetti/köttbullar och pasta/broccoli/lax). "Vuxenmat" provar hon gärna men äter aldrig så mycket att man ens med god vilja kan få det till en portion. Men vi kämpar på! Hon tycker det är rätt kul att äta själv, men är som sagt kräsen med vad som ska ätas.
Nu när hon börjat på dagis så har hon någon dag ätit 1/2 portion och de andra dagarna så nära ingenting man kan komma. Trist men inte så mycket att göra åt antar jag, hon behöver väl tid att lära. I onsdags åt hon iallafall bra med mellis! Nu har hon varit där över middagsvilan ons + tors. I onsdags gick det bra då sov hon 45-50 min och somnade direkt på sin lilla madrass. Igår däremot skulle alla barnen sova (till saken hör att det är en gruppinskolning med 12 helt nya dagisbarn i ålder 13-19 mån) och då hade vissa av barnen skrikit så mycket att de andra inte kunnat sova. Så när jag hämtade lilla skatten vid 15-tiden hade hon inte ätit ett skit sen "frukostmelliset" som jag gav henne vid 8:30 och hon hade inet sovit. Hon såg helt färdig ut, satt bara och hängde.... Idag skulle de prova att dela barnen på 3 rum istället för 2 och lägga de mer lättsövda först för att de skulle hinna somna innan det var dags för gap och skrik. Får se hur det går!
Nu till det verkliga problemet

Hennes annars så klockrena nattsömn har blivit störd. Tre nätter i rad nu har hon vaknat och varit ledsen på natten och sen vaknat väldigt mycket för tidigt och varit ledsen då med. (Jag ska inte säga att hon är LEDSEN men hon är orolig och gråter lite och frågar massor efter mamma....). Inatt vaknade hon exempelvis 20:20, 00:05, 00:15, 02:15 och sen 05:30 (natten är normalt 19-07). Jag hade betsämt mig för att köra strategin snabb ramsa á la minikur eftersom situationen är så speciell nu och när jag känner att hon börjat hitta trygghet och säkerhet igen så backar jag och avvaktar som "man ska". Alla uppvak blev korta och hon tystnade och somnade om direkt med en omgång ramsa per uppvak. Mycket bra! Morgonen däremot gick sämre. Jag ramsade under en timme och sen tog vi upp henne 06:30 (kände bajslukten ut genom dörrspringan...).
Misstänker och hoppas att jag inte är ensam i situationen och att det finns andra där ute som kanske vill dela med sig av knep och pepping...?
Massor med kramar från ett sargat mammahjärta som kämpar på så gott hon kan
Mamma till Tyra född september 2008 - kurad 28/8-09 (11 månader + 2 veckor) och Kimi född september 2010, SM från start - kurad 23/4-11 (7 månader + 3 dagar)