Tips och pepp inför kommande kurstart...?
Tips och pepp inför kommande kurstart...?
Hej,
Helt ny här... Håller på och läser boken och planerar att försöka underlätta sömnen förvår lille kille på 6,5 månad.
Han sov kanon fram till fyra månader och sedan var det smidigt att lägga honom men efter en timme började en massa uppvak och oroligheter. Nu har det blivit lite bättre och förhoppningsvis har vi blivit av med nattmålet också.. MEN, nu har han supersvårt att komma till ro och slappna av vid läggning och inatt exempelvis var han vaken1,5timme och var superarg att han inte kunde somna om..
En undran bara, han har precis börjat vända sig fr rygg till mage vilket har gjort att han hellre lägger sig på mage.. Och på en sekund är han uppe ochkryper. Ska man få ner han är det tvångshållning som gäller..känns inte rätt. Hur går man tillväga med tillrättaläggandet då??? Ska man "lägga om" hela tiden vilket blir flera ggr i sekunden
Det är en extremt aktiv kille som ska vara med på allt och har svårt att sova på dagen och kan absolut inte somna om om något skulle störa.. Vilket oftast innebär ett ständigt ögongnuggande...
Vad har ni för tips? Känns omöjligt att klara detta... men nu måste vi få någon ordning på detta innan det blir värre..
Helt ny här... Håller på och läser boken och planerar att försöka underlätta sömnen förvår lille kille på 6,5 månad.
Han sov kanon fram till fyra månader och sedan var det smidigt att lägga honom men efter en timme började en massa uppvak och oroligheter. Nu har det blivit lite bättre och förhoppningsvis har vi blivit av med nattmålet också.. MEN, nu har han supersvårt att komma till ro och slappna av vid läggning och inatt exempelvis var han vaken1,5timme och var superarg att han inte kunde somna om..
En undran bara, han har precis börjat vända sig fr rygg till mage vilket har gjort att han hellre lägger sig på mage.. Och på en sekund är han uppe ochkryper. Ska man få ner han är det tvångshållning som gäller..känns inte rätt. Hur går man tillväga med tillrättaläggandet då??? Ska man "lägga om" hela tiden vilket blir flera ggr i sekunden
Det är en extremt aktiv kille som ska vara med på allt och har svårt att sova på dagen och kan absolut inte somna om om något skulle störa.. Vilket oftast innebär ett ständigt ögongnuggande...
Vad har ni för tips? Känns omöjligt att klara detta... men nu måste vi få någon ordning på detta innan det blir värre..
Storasyster 071006
Lillebror 090501 med kurstart 091120
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Re: Tips och pepp inför kommande kurstart...?
Härligt att lilla älsklingen ska få sova så gott =D>
Den gamla standardfrågan: Han har väl larm
Det är det han är programmerad till. Här ska förflyttas FRAMÅTThezzizen skrev:han har precis börjat vända sig från rygg till mage vilket har gjort att han hellre lägger sig på mage... Och på en sekund är han uppe och kryper. Ska man få ner han är det tvångshållning som gäller...känns inte rätt.
Se till att han får röra sig hej vilt på dagarna, på mage förstås, med nakna små fötter som får grepp. Nu blir golvet hans arbetsfält
Låt honom ha sina gymnastiska övningar. Regeln är att man lägger tillrätta när man lägger. Om sedan ligga barnet vill dra ner armarna, dra upp benen, vända huvudet åt andra hållet eller, som din lilla gymnast, tro att han ska krypa ur sängen - be my guest
Om och när han verkligen ber om hjälp kommer han att be om det och också vara mottaglig. Men först då. Då kan du lägga tllrätta igen, som en liten påminnelse, och ev. buffa några tag eller skaka barnvagnshandtaget eller vagna några symboliska drag, om han nu ligger i vagn.
Att han var vaken så länge som 1,5 tim kan tyda på att han sover för lite sammantaget. Paradoxalt nog, kan man tycka :^o
O:)
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Hej!!!Prickar skrev:Vill bara vinka hej åt dig/er! Roligt att träffa på dig här också.
Skrev i din blogg och frågade hur ni ska göra med sömnen.
Ni kommer få det skönt sen då han sover. Läs på och det kommer gå galant!
Ulrika
Kör ni med lilltjejen eller? vad skoj att se dig här!
Jag har faktiskt tränat ramsan lite idag... tjuvstarta ska man ju inte göra. men lillkillen sov på fem minuter ikväll..underbart.. I helgen ska han få flytta till eget och slippa störas av oss på morgonen också..
Dagsömnen blir svår här då hans sovtider störs och styrs av att vi tar bilen för att hämta syrran på dagis, dock är hon hemma sjuk nu och idag sov han riktigt bra på fm. På em vaknade han arg och outsövd, gick inte att söva om. men ändå klarade han resten av kvällen..
ANNA: Tack, jodå lillkillen upptäcker besinningslöst hela huset ¨på golvet på dagarna. I rasande fart går det! Och han avgudar sig själv i spegeln, fjädrar upp sig utav bara den.
Storasyster 071006
Hej Thezz
Jo vi kör med lillfisa och det är bland det bästa vi någonsin gjort. Redan nu sover hon toppen, enligt oss, och då började vi på riktigt för en vecka typ. Lite småsaker finns förstås kvar men skönt är det att sova. Tråden finns här under Mor I Träsk.
Har ni något schema ni följer?
Jo vi kör med lillfisa och det är bland det bästa vi någonsin gjort. Redan nu sover hon toppen, enligt oss, och då började vi på riktigt för en vecka typ. Lite småsaker finns förstås kvar men skönt är det att sova. Tråden finns här under Mor I Träsk.
Har ni något schema ni följer?
Lillan född maj 2009
Vad skönt att det funkar bra! jagtycker ramsningen ärsvår, menfår öva o läsa mer..
jaghåller på att utarbeta schemat, det kommerbli krångelvid dagishämt o lämning. Men natt är 19-07 är tänkt (noel sover fortf!!!)
ungefär såhär...
19-07 natt
07.30 frukost gröt
09- ? sova
11 lunch
13.30mellis
14- ? sova
16.30 middag
19 välling Sova..
Hanföljer lovisas tider,förutomvid mellis så vi kan hämta henne sen. Vad tycker du? Senaste tvådagarna har han klarat sig med attsova 2 ggr per dag men det är för han sovit bättre när han väl sovit..
jaghåller på att utarbeta schemat, det kommerbli krångelvid dagishämt o lämning. Men natt är 19-07 är tänkt (noel sover fortf!!!)
ungefär såhär...
19-07 natt
07.30 frukost gröt
09- ? sova
11 lunch
13.30mellis
14- ? sova
16.30 middag
19 välling Sova..
Hanföljer lovisas tider,förutomvid mellis så vi kan hämta henne sen. Vad tycker du? Senaste tvådagarna har han klarat sig med attsova 2 ggr per dag men det är för han sovit bättre när han väl sovit..
Storasyster 071006
-
Sagasmamma
bästa träna ramsa tipset jag fått: ta bilen och kör en sväng, där kan man ta i utan att man behöver skämmas
Tänk dig sen scenario efter scenario: Han gråter ledset-du svarar betryggande, Han börjar bli tjatig-du svarar bestämt , han vrålskriker-du överröstar lugnt och bestämt, han tystnar-du bekräftar osv
Man låter helt annorlunda när man hör sig själv högt.
Jag tränade tom läggning m buffning och ramsa ut mär lillan och pappa var på promenad
Kram
Tänk dig sen scenario efter scenario: Han gråter ledset-du svarar betryggande, Han börjar bli tjatig-du svarar bestämt , han vrålskriker-du överröstar lugnt och bestämt, han tystnar-du bekräftar osv
Man låter helt annorlunda när man hör sig själv högt.
Jag tränade tom läggning m buffning och ramsa ut mär lillan och pappa var på promenad
Kram
Storasyster född Mars 2009 (fick aldrig till det där med sömnen trots många försök)
Lillebror 21 september 2012
Lillebror 21 september 2012
Jag är en novis på allt detta som shn innebär. Men schemat kan du ju anpassa efter hur er dag ser ut. Passar det bättre att vesslan sover längre på fm så lägger du in ett längre pass där. Vi kör ju ännu med 3 sovpass för hon är en tröttis. Hon ska ha 15h sömn och vi har fördelat dem såhär 12-45-2-20.
Här har jag kollat runt ofta. På sista sidan finns förslag för olika åldrar.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... sc&start=0
Hoppas att någon annan med mer insikt hjällper dig på traven.
Här har jag kollat runt ofta. På sista sidan finns förslag för olika åldrar.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... sc&start=0
Hoppas att någon annan med mer insikt hjällper dig på traven.
Lillan född maj 2009
Hej
Mer insikt vet jag inte
Ang schemat:
Låt oss anta att N är 7 månader när du börjar kuren, då behöver han 14,5 timmar/dygn, 12 timmar natt så har du 2,5 timmar kvar.
Personligen skulle jag göra 2 sovpass (vet att det finns andra som inte håller med)
När lämnas och hämtas storasyrran?
Somnar han i bilen/vagnen, kan du förflytta honom??
Jag har alltid haft det långa sovpasset först, det har passat mina barn och vår familj bäst
Malin
Mer insikt vet jag inte
Ang schemat:
Låt oss anta att N är 7 månader när du börjar kuren, då behöver han 14,5 timmar/dygn, 12 timmar natt så har du 2,5 timmar kvar.
Personligen skulle jag göra 2 sovpass (vet att det finns andra som inte håller med)
Jag har alltid haft det långa sovpasset först, det har passat mina barn och vår familj bäst
Malin
Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
Syrran hämtas ju 9 o 14och han har ju alltid somnat i bilen förut o är därför inkörd på dessa tider, dock är det svårt att förflytta honom på em då han är extremt lättväckt av syrran. Dock har han fått sova vid halv fem också då han är helt slut o sovit dåligt på dagen. Så bara han får bra sömn dagtid så klarar han två pass.nilam skrev:Hej![]()
Mer insikt vet jag inte![]()
Ang schemat:
Jag har alltid haft det långa sovpasset först, det har passat mina barn och vår familj bäst![]()
Malin
En annan fråga ang läggningen. man ska väl störa så lite som möjligt. Somnu när han kryper o bökar runt runt i sängen. Ska man bekräfta när han är tyst eller precis innan insomning. Sen kanske han gnäller runt igen...oblir tyst och så håller det på. SKa man bekräfta utan påminnelse eller bara låta det vara?
Storasyster 071006
-
ilindstrom
Då får du göra det omöjliga (i min familj ivf) att komma tid till dagis
Lämna i god tid till nio, åk hem med världens underhållning lägg sonen strax efter 9 för kanske en 1,5--2 timmar lur
likadant vid hämtning, hämta innan 14,00 åk hem och lägg lillebror, så småningom kommer du att märka att han klarar av att vara vaken mycket längre på fm.
Malin
Lämna i god tid till nio, åk hem med världens underhållning lägg sonen strax efter 9 för kanske en 1,5--2 timmar lur
likadant vid hämtning, hämta innan 14,00 åk hem och lägg lillebror, så småningom kommer du att märka att han klarar av att vara vaken mycket längre på fm.
Det är det du fixar nu, när du genomför kurenSå bara han får bra sömn dagtid så klarar han två pass.
Malin
Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
Ja jag har börjat nu iaf, karln läser på...
Dock är det en del att fila på... egna rummet planeras inom kort, nappen och dagsovningen.. men det kommer..
Det går bra, läggningen är helt utan anmärkning. Går in,lägger tillrätta. Buffar typ två tre ggr, fjädrar och ramsar ut. Sedan är det tyst. Bekräftar sedan och sen sover han. Ikväll lade jag han utan nappen för första gången också, utan någon ändring.
Sen sover han gott.Fram till en 05 typ, där har han bökat senaste nätterna. Igårnatt somnade han om tillslut, menefter tillrättaläggande och buffning. Inatt, slumrade han emellan gnället men han hade bajsat ner sig totalt och det gick inte att låta det så då blev det liiite för tidigt..
Så vargtimmarna är jobbiga, men hoppas på snar bättring..
Tack för tipsen om dagsovningen, han sover ju mkt bättre i lugn och ro nu när det är helg så vi får se nu hur veckan blir..
Dock är det en del att fila på... egna rummet planeras inom kort, nappen och dagsovningen.. men det kommer..
Det går bra, läggningen är helt utan anmärkning. Går in,lägger tillrätta. Buffar typ två tre ggr, fjädrar och ramsar ut. Sedan är det tyst. Bekräftar sedan och sen sover han. Ikväll lade jag han utan nappen för första gången också, utan någon ändring.
Sen sover han gott.Fram till en 05 typ, där har han bökat senaste nätterna. Igårnatt somnade han om tillslut, menefter tillrättaläggande och buffning. Inatt, slumrade han emellan gnället men han hade bajsat ner sig totalt och det gick inte att låta det så då blev det liiite för tidigt..
Så vargtimmarna är jobbiga, men hoppas på snar bättring..
Tack för tipsen om dagsovningen, han sover ju mkt bättre i lugn och ro nu när det är helg så vi får se nu hur veckan blir..
Storasyster 071006
Härligt att läsa att den snabba golvupptäckaren är medgörlig
Men vad annat hade jag väntat mig.
Vargtimmarna är ju besvärliga och det som hjälpt vår kille har varit väckarklockan. Finns en sådan:?: Den signalerar ju alltid vid rätt tid och snart förknippar barnet morgon med den.
Duktig man du har också

Vargtimmarna är ju besvärliga och det som hjälpt vår kille har varit väckarklockan. Finns en sådan:?: Den signalerar ju alltid vid rätt tid och snart förknippar barnet morgon med den.
Duktig man du har också
Lillan född maj 2009
Har ni använt väckarklocka på V också? Jag skulle svimma om det skulle gå hem med L, fast hon skule ju verkligen behöva den. men hur intro man den med N? Ringer när man väcker eller?Prickar skrev:Härligt att läsa att den snabba golvupptäckaren är medgörligMen vad annat hade jag väntat mig.
Duktig man du har också![]()
Storasyster 071006