5,5-åring vågar inte somna

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
3

5,5-åring vågar inte somna

Inlägg av 3 »

Vår 5,5-åring vill inte somna på kvällen. Han kan vara jättetrött och nästan somna. Men det är som han inte vågar slappna av. Han vill helst att vi sitter bredvid honom (i flera timmar) tills han somnar av ren utmattning (ca halv elva). Visst, vi gjorde fel (lätt att säga i efterhand) när han var mindre. Jag ammade honom till sömns tills han var 2,5 år (jag följde min instinkt!) Sedan har vi suttit bredvid på stol, längre och längre ifrån honom, till slut utanför rummet. Ett tag har vi inte ens behövt det, men de senaste veckorna har inget hjälpt. Han vägrar somna. Han har mer och mer funderingar över saker och ting. Både allvarliga (hur gammal är jag när du dör?) och mindre allvarliga (varför heter "varför" varför?). Hur ska vi få honom att våga somna?
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol:

Det är just det - att få honom att VÅGA somna. VÅGA sova.

Till det krävs säkerhet, en faktisk och fysisk säkerhet - den vi alla försäkrar oss om innan vi i lugn och ro vågar överlämna oss åt sömnen i trygg förvissning om att ingen fara hotar.

Jag föreslår att du införskaffar Internationella Sova hela natten (som finns här, se förstasidan, och i bokhandeln). Så förstår du alltsammans och kan agera därefter.

Du följde dina instinkter och beskyddade ditt barn. Men du sover inte under bar himmel och du är inte omgiven av vilda djur. Ditt hus är din boning och ett ointagligt fort - ser du till. Det dina instinkter bjuder dig är att skydda ditt barn till liv och lem och att säkra hans överlevnad, intill den dag han kan göra det själv. Det kan han inte nu, kunde inte då och kan inte på länge än. Du är hans överlevnadsgarant (och hans pappa tillsammans med dig, förhoppningsvis).

Sova hela natten-kuren bjuder dig på intet vis att gå emot dina instinkter, tvärtom.

Barnet behöver sin sömn. Det gör alla människor, små som stora. Trygg sömn, tillräckligt med sömn och sammanhängande sömn är också ett livsbehov. Det går inte att eftersätta utan konsekvenser. I samma stund du lyckats övertyga din lille son om att han är SÄKER i huset där ni bor, särskilt och inte minst om natten, kommer han också att sova så gott.

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "