Syskon nära i ålder

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
KMI

Syskon nära i ålder

Inlägg av KMI »

Hej alla!
Första gången jag är inne på just den här delen av forumen.
Vi har en liten dotter som är 14,5 månad och är så klart helt underbar! Om dryga 2 veckor kommer hennes lillebror! Puh.
Jag är jätteglad över att Stella ska få ett syskon men samtidigt är jag JÄTTENERVÖS över hur jag ska klara av att vara hemma med två så små barn. Stella förstår ju inte begreppet "vänta" eller "alldeles strax". Jag är helt inställd på att köra SM på lillpojken från start men när jag läser om Barnaboken så minns jag hur mycket tid det ändå tar när man ska sitta och amma och sedan ta paus och så amma igen. Det kanske låter fånigt, och antagligen så löser det sig, men vad gör storasyster när lillebror bara ska ammas och ammas?

Vad jag egentligen är ute efter är TIPS!!! Kloka råd som gör att ens vardag inte blir ett totalt kaos. Jag vill ju heller inte att Stella ska känna sig åt sidosatt och behöva vänta för mycket etc.

Om det är någon som har bra tips och råd så tas det emot med öppna armar!

TACK på förhand,
KMI
Mamma till Stella 080822 40+2 och
Buster 091130 39+3
blomman

Inlägg av blomman »

Hej och välkommen!

Jag fick inte min barn lika tätt, men ganska tätt. Det är nästan exakt två år mellan dem.

Jag tyckte mycket funkade väldigt bra, när man gjorde storasyskonet delaktigt i allt. Min stora tjej plockade alltid fram blöjor och satt på diskbänken i tvättstugan och blötte servetter när lillebror behövde det. Vi letade kläder till dem båda tillsammans (och även till mig) och hjälptes åt att klä på. Hon matade med smakportioner när det var dags för det. Vi gjorde välling tillsammans till både henne och lillebror. Ja, du fattar, vi DELADE livet tillsammans, istället för att hon blev ett bihang som stod utanför och såg på. Vi frågade henne ofta om saker, "Oj, tror du lillebror är trött nu?" "Har du sett overallen?" "Finns det några äpplen i fruktskålen?" (vilket fortsatte till att man måste handla och sen i affären hjälps man åt med det med)

När jag ammade så hade jag nytta av att min mamma gjort en speciell bok till storasyster, med pyssel, bilder etc. Jag gjorde ett album till henne också, som hon tittade i. De här grejerna kom BARA fram när det var dags för amning, aldrig annars. och så satt vi tillsammans i soffan och tittade och pratade.
Så det blev mer en mysig stund för oss båda, där lillebror bara var med på ett hörn (och låg tyst eftersom han åt).

Om hon blev rastlös under amningen bad jag om hennes hjälp med saker. Jag kunde behöva en extra kudde, ett glas vatten, dörren till badrummet kanske behövde öppnas så katterna kunde komma in till lådan, en stol behövde flyttas på..
Delaktighet och vara behövd IGEN! Jag tror det är nyckeln till att människan ska må bra. Läs om Social Delaktighet i Barnaboken!

Kom gärna med mer funderingar, åsikter och tankar!
/Blomman
blomman

Inlägg av blomman »

Tillägg:
Så fort lillebror blev stor nog att kunna hänga med i snacket, så gjorde vi samma sak med honom. Så det inte bara blir storasyskonet som tar hand om lillasyskonet.

I dagens läge, "stora" som de är, så är de otroligt mysiga mot varandra. Det sparas till den andre om den inte är med, och delas på allt, de hjälps åt och är superkompisar. Vi har inte en enda gång haft något av den s.k syskonsvartsjukan här i huset :lol:
KMI

Inlägg av KMI »

Tack Blomman för snabbt och bra svar!

Album med bilder och speciell bok låter toppen och som något som Stella verkligen skulle gilla - det ska vi prova! Jag har läst mycket om social delaktighet och vi har det så mycket vi får in här hemma, tvätthängning tillhör favoriten och det gör vi varje dag! :) Utöver det är Stella med mig nästan hela tiden när jag gör vad som behövs göras här hemma och hon är nöjd med det. Det som jag tror att jag oroar mig för är att hon är så himla liten och inte alltid förstår saker jag säger till henne om jag inte visar henne. Jag har liksom någon bild framför mig hur jag ska sitta låst med amning och allt vad ny bebis innebär och inte kunna hjälpa/visa Stella hur man gör olika saker om hon inte förstår... Kanske är jag bara hispig inför att bli mamma igen så snart och jag gissar att vi kommer att hitta våra rutiner som funkar, det brukar man ju göra. Oavsett så tar jag till mig de tips du gett och ska ta en funderare på vad just vi kan hitta på som är bra och kan fungera, alltså saker som Stella förstår och kan hjälpa till med, håller helt och hållet med om grundinställningen om att alla (som kan) ska vara delaktiga i det man gör hemma.

Stort tack för hjälpen!
K
Mamma till Stella 080822 40+2 och
Buster 091130 39+3
blomman

Inlägg av blomman »

Du, det låter som det inte skulle kunna bli annat än superhärligt med nya bebisen! Med den inställningen du har och med en dotter som redan nu känner sig delaktig :lol:
Lua

Inlägg av Lua »

Min Allis blev storasyster innan hon fyllt 11 månader :D Jag hade precis samma farhågor som du. Och som vanligt är social delaktighet a och o.

Alldeles i början, under smekmånaden, var vi också väldigt generösa med sånt som annars inte förekommer så mycket. Små russinpaket eller några avsnitt Molly Mus under amning av liten till exempel.

Jag blev också mycket bra på att göra saker med Isak på armen :wink:

Kram Lua. :heart:
Sara76

Inlägg av Sara76 »

Jag slår ett slag för bärsjalen! Den var oumbärlig för mig den första tiden. Med den kunde jag amma A hur länge som helst, och ändå gå och stå :D
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"