13 månader -övergång till 1 dagslur

Skriv svar
ElinN

13 månader -övergång till 1 dagslur

Inlägg av ElinN »

hej! :D

Egentligen handlar detta inlägg inte om nån sönmnfnurra, utan om ät-fnurror i samband med övergång till en dagslur! :roll: Men jag lägger det här ändå och hoppas på lite input! :D Flytta tråden om den passar bättre nån annanstans!

Vår Lill-skrutta blir nu 13 månader och har sista veckorna valt bort sin andra dagslur helt. Hon är en förmiddagströttis av rang och vill så gärna sova redan kl 10, men för att inte eftermiddagens vakenpass ska bli för långt med övertröttis på kvällen så får hon helt enkelt finna sig i att hållas vaken till kl 12!

:arrow: Problem uppstår vid lunchen kl 11. Hon är för trött och äter ingenting. Kastar maten på golvet på sin höjd. Hon är suuuuupertrött! :roll: Om de ömma serverar välling innan luren sovs det gott, men annars vaknas det efter halva sovpasset HUNGRIGT. Inte så konstigt.

Dagen ser ut så här
7.30: morgon, välling, macka
11: lunch
12-14: sova 2 h
14.30: mellis, välling
18: middag
19.30: kvällsslurk, välling
20: gonatt :sleep: sova 11,5 h

Funderar lite på att under en övergångsperiod, tills Lilla E "vuxit i" förmiddagsvakenpasset, helt sonika servera välling i stället för lunch och ge något matigare istället för välling till mellis efter sovpasset. :?:

:idea: Några tankar och idéer kring detta någon? :?: [-o< Förslag? :D :?:

:arrow: Och en sak till kom jag på! :D

Vi behöver lite input och hjälp vad det gäller vagnsovning! :!: Några tips hur man kan få en i övrigt stensäker sovare och somnare att sova i vagn? Spjälsäng funkar toppen, men sen vi bytte till sittvagn (och det var ju ett tag sedan :roll: ) så sovs det inget vidare i vagn alls. Det tar låååång tid att somna och Lilla E sover exakt 30 minuter, inte mer... vilket har lett till att hon alltid får sova i spjälisen, i sitt mörka rum. Till saken hör att hon är en "visp"! :lol: Hon snurrar några varv i sängen innan hon kommer till ro och hittar sin ställning, och hon är väldigt "livlig" när hon sover också. I vagnen måste hon ju vara fastspänd oavsett om hon läggs på mage eller rygg och det passar liksom inte hennes sovstil... Vi använder selen som sitter fast i vagnen -har inte provat "lös" sele, det kanske är bättre?

:idea: Tips? :?:

Tack på förhand! :heart:
chokladkaninen

Re: 13 månader -övergång till 1 dagslur

Inlägg av chokladkaninen »

ElinN skrev:Dagen ser ut så här
7.30: morgon, välling, macka
11: lunch
12-14: sova 2 h
14.30: mellis, välling
18: middag
19.30: kvällsslurk, välling
20: gonatt :sleep: sova 11,5 h
Vet inte om det är till någon hjälp, men Bebbo - vars schema liknar lilla E:s mycket - sover fortfarande 20 min (hemma i sängen nu sedan det blev tristare väder) strax efter 9 och käkar lunch kl 12 (rätt ofta blir det ett äpple att knapra på vid 10-snåret, men vi har inget "formellt" förmiddagsfika), sover sedan 13-15, fika kl 15, middag kl 18 och sova kl 20.

Jag kan inte tro att lilla E som ju alltid har varit en sån sjusovare plötsligt sover mindre än Bebbo? :shock:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
ElinN

Re: 13 månader -övergång till 1 dagslur

Inlägg av ElinN »

Hej Chokobabe! :D

Nej, sjusovare är hon allt fortfarande om hon bara får förutsättningarna (dvs MÄTT mage)! :wink: Jag kan villigt erkänna att vi (läs hemma-pappan :wink: ) låter henne sova både 2,5 och 3 timmar mitt på dagen... :sleep: Och hon sover så gärna, OM vi fyllt på tröttfian med välling så hon har nått i magen vill säga.

Schemat har tidigare varit 2 timmars fm-lur (10-12) och sen en 45 min em-lur, som nu slopats själv av lilla damen, och då kan jag lova att kvällarna inte är roliga för en liten skrutta som inte sovit sen kl 12 och ska sova natt kl 20... :roll: Alltså har vi senarelagt långluren för att korta ned kvällspasset... Och där är vi nu! :?
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Så att klämma in en 20-minlur på förmiddagen är inte aktuellt, då? :D Det var det som var min poäng eg, förlåt att jag var otydlig. Om Bebbo inte får den somnar han också typ vid matbordet....:? Men jag tänker att det bara är kanske en månad eller två till som han behöver den, sedan klarar han sig nog på en lur bara. 8)

Annars ser jag inga problem i att byta plats på vällingen och lunchen, det skulle väl vara att de "stora" målen kommer för nära varandra så att hon inte får plats med lika mycket i så fall.
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej!

Ett snabbt inhopp :wink: : jag tycker du kan fortsätta erbjuda lunch och fylla på med välling när hon "ätit", det brukar ta en vecka eller lite mer innan den där förlamande tröttheten vid lunch försvinner. För som chokladkaninen säger så kan det bli lite för tätt inpå med två måltider på eftermiddan. Och så behåller ni lunchrutinen. Jag minns att jag gjorde så med nån av småflickorna också!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Ewa

Inlägg av Ewa »

Och för förmiddagströtta 1-åringar med en lur rekommenderas en liten 5-minutare på fm. Räcker utmärkt för att få lite energi tillbaka och orka med sin lunch på allra förträffligaste humör. Den hade vi behov av i flera månader efter att vi övergått till en lur. Och den första månaden hade vi även en 5-minutare på seneftermiddagen, men den klarade hon sig snabbt utan :D
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
ElinN

Inlägg av ElinN »

Tack goa rara för tipsen! :heart:

Det får bli en liten förmiddagslur! Funkade bra idag rapporterar hemma-pappan. :thumbsup: Idag har hon sovit ute i vagn 20 min på morgonen och sen 2 timmar efter lunch, ute i VAGN (med liten skarv)! :shock: Det är nått magiskt med att skriva ett inlägg -då löser sig liksom allt av sig självt! :D

Jag har liksom inte tänkt i dom här banorna. Hon har alltid varit världens morgon/förmiddagströttis så vi har som sagt alltid haft långlur då. Att kasta om allt nu och ha kortlur på fm var liksom helt upp och ned i mitt huvud. Hon brukar vara så svårväckt då, men det går ju att flörta igång henne. Underbara älskade! :heart:

Kram
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"