Baskade mollusker

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Ewa

Baskade mollusker

Inlägg av Ewa »

Allvarligt talat - hur för illa ska man behöva ha det med sina mollusker :evil:

Sonen fick med sig mollusker i våras när vi gick på simmis. Först var det ju hanterbart, några ploppar här och där. Men nu är hela benen fulla och trots att han inte kliar på dem, för kliar gör de inte, berättar han, så går de hål och både pyjamas och vanliga byxor blir alldeles blodiga. Känns ju inte så kul, just.

Därtill tycks de göra huden runtomkring lättirriterad för, trots att han inte haft eksem sedan tidig sommar, så är han illarns röd på huden runtomkring, vilket ju nu är i stort sett hela benen. Och till slut har man inget val annat än att ta fram kortisontuben, vilket jag ju är en stor motståndare till och som bara kommer fram i absolut akutläge - och inte handlar det ju om att smörja några mindre områden heller. Ska det fortsätta så här så bådar det ju inte gott inför framtiden, då molluskerna ska kunna hålla i sig i ett par år :shock: Jag behöver en annan behandlingsplan, helt enkelt. Särskilt som det nu börjar dyka upp mollusker även på armar och bröstkorg. Goda råd [-o<
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Ewa,

Det enda jag vet om mollusker är att det är ju när de går sönder de smittar och då smittar de ner området runt om och så sprider det sig.

Mina syskonbarn har haft en del mollusker och min syster brukade täcka dem när de skulle brista med tejp och kompress dels så det inte skulle kladda, dels för att inte smitta andra och dels för att minska spridningen.

Jag förstår självklart att man kan inte täcka hela kroppen med kompress, men kanske de strösta och de som brister kan få lite "täckning". Detta för att minska spridningen.

Sorry jag inte kan mer... :cry:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Ewa

Inlägg av Ewa »

Låter ju som en bra idé, om det inte vore för att det är från rumpan och hela vägen ner till vaderna :? Inte så lätt att kompressa då, liksom :roll: Tycker dessutom att de verkar rivas upp om och om igen. Inte bara att de brister och sedan var det bra med det, typ. Som vattkoppor. Utan de rivs upp om och om igen. Och inte verkar det som om några försvunnit just heller, fast det pågått väl över ett halvår. Han är helt jämnknottrig över hela benen :?
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
nilam

Inlägg av nilam »

Hej

Googlade lite på det för några månader sedan, mellantjejen har också :mrgreen:
Aloe vera rekommenderades, även något de kallade svenskt vatten? skulle finnas på hälsokosten.

Svägerskan satte emlasalva på kusinens mollusker sen plockade hon bort dem :shock: med pincett vad jag förstod, har själv inhandlat emla men ej "gjort det" :oops:

Har för mig (kan ha helt fel) att det är som med vårtor, det finns en modermollusk och får man bort den så ska de andra små också ge sig av.

Fortsätt rapporten så kanske jag också kan få ändan ur vagnen

Malin
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
Ewa

Inlägg av Ewa »

Oj :shock: KAN man det, alltså. Visste inte jag. Låter lite blodigt... eller? Känns annars som ett väldigt vettigt alternativ, men det är MÅNGA, så jag får nog hitta på en riktigt bra muta för att få ungen att ligga i horisontalläge medan jag plockar på :-k :mrgreen:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Edvard har ju också brutalmycket mollusker, på halsen, bröstet och under hakan mest. De kliar och skaver en del... Jag har sett samma tips som nilam, att man bedövar och plockar bort dem/klämmer ut dem. Det blöder förfärligt, så vi (Per) har bara testat på ett par... Det är enklast i sömnen, och många säger att det hjälper bra.
Ett annat alternativ jag läste var att använda vanligt vårtmedel, så det blir nog ett försök med det kanske.

Jag VET att man kan frysa/bränna dem också, men det är ett rätt utdraget och obehagligt ingrepp, så därför gör man sällan det idag om barnen inte har väldigt ont av sina mollusker. Man måste ju ta bort alla för att få effekt, och det är ju sällan bara en... :?
Ewa

Inlägg av Ewa »

Huvva, så blodigt alltså :shock: 8-
TorpSara skrev:a"]
Ett annat alternativ jag läste var att använda vanligt vårtmedel, så det blir nog ett försök med det kanske.
Låter ju smidigare då. Om det nu bara funkar.
TorpSara skrev: Jag VET att man kan frysa/bränna dem också, men det är ett rätt utdraget och obehagligt ingrepp, så därför gör man sällan det idag om barnen inte har väldigt ont av sina mollusker. Man måste ju ta bort alla för att få effekt, och det är ju sällan bara en... :?

Jo, vet att vår läkare sade att hans fru tjatat på honom att göra detta på deras barn, men att det inte är någon särskilt kul procedur, så han avrådde från den. Men de här två andra möjligheterna nämnde han inte, så det tål att tänkas på vad som passar mig - och älsklingen - bäst :-s
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag tror att de två andra möjligheterna är hemasnickrade kuckelimuckmetoder rakt av, men dem ska man ju inte förakta alla gånger. Det är svårt att veta om de funkar på riktigt för alla, men det skadar ju inte att prova. O:)
Ewa

Inlägg av Ewa »

Har läst runt lite nu också och det finns ju lika många bekämpningsmetoder som... ja, ni vet. Men tycker dock att det låter som vårtmedlet verkar förnämligast. Så det får bli vår modell. Någon hade fått ärr när man hade skrapat/plockat bort molluskerna och det är ju inte så kul, med tanke på att han har hela benen fulla. Så vårtmedel får det bli. Återkommer med rapport när det inhandlats och provats.
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

:heart:
Vet inte (som tur är) mycket om mollusker men sysslingen fick bort på sina barn med aloe vera.
Kram :heart:
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
1+2

Inlägg av 1+2 »

Jag har inte gjort nåt åt min ena pojes molusker.Trodde de skulle försvinna efter en tid gör de inte det? Han har nån som börjat torka och falla bort.
stolt mamma till en dotter :heart: född mars -03 och 2 pojkar :heart::heart:födda juli -07
Ewa

Inlägg av Ewa »

Jodå, de försvinner av sig själva, men tiden barnen har mollluskerna tycks variera kraftigt. Och min har nu haft i 8-9 månader och är helt rödprickig över hela benen och det sprider sig till överkroppen. Och det hade vi kunnat stå ut med om det inte var för att han får så mycket eksem av det. Vill inte smörja med kortison varje dag i 1-2 år framåt, helt enkelt. Så något måste göras.

Läste förresten att det oftare drabbar just atopiker.

Nu provar vi tea tree oil, efter att ha läst runt vad som verkat effektivast och lindrigast. Jag provade först på underarmen i går morse, men det blev ingen reaktion, så på eftermiddagen duttade jag på varje liten mollusk. Och gör samma sak idag och någon vecka framåt, så får vi se hur resultatet blir. Rapportera skrev att det försvann på någon dryg vecka, så jag hoppas. Själv brukar jag få sveda, men det kände han inget av och ingen annan hudreaktion heller. Men nu spädde jag den med 1 del tea tree och 10 delar olivolja.

Återkommer med rapport
1+2

Inlägg av 1+2 »

Ja gör det för jag vill gärna höra hur det går.
Ja våran son är oxå atopier.
stolt mamma till en dotter :heart: född mars -03 och 2 pojkar :heart::heart:födda juli -07
Ewa

Inlägg av Ewa »

Halleluja :shock: [-o< \:D/ Nu är vi inne på femte dagen och 20-30 mollusker har helt torkat in, nu är det bara en 10 drygt kvar. Det går så snabbt! Antar att de sedan inte kommer tillbaka - om man inte slutar förrän alla försvunnit. Det måste ju vara samma princip som när man fryser och skär bort. Är de borta, så är de borta.

Nåväl - överraskande positivt och snabbt resultat, tycker jag. :D
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Med bara Tea Tree oil?
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"