Dags för kur för 5 månaders

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
othelia

Dags för kur för 5 månaders

Inlägg av othelia »

Hej

Vi har funderat på att kura vår snart 5 månaders gamla tösaskrutt. Har surfat runt här redan tidigare för att hon tidigare haft problem med sina dagslurar. Nu sitter de väldigt fint men natten är en prövning. :D

Natten till idag vaknade hon 5ggr från kl.00 till 06.30. :( Tidigare sov hon rätt bra och en tid trodde vi att hon skulle själv hoppa över nattmålet. Men så gjorde hon alltså inte och nu är det många uppvak/natt. Har verkligen inte känslan av att hon är hungrig för hon bara snuttar. Dessutom vägde hon ca 8kg på 4 månaders kontrollen och det är mer än väl godkänt. Snuttande ja och närhet tror jag hon är ute efter och det har hon ju fått hittills på nätterna :oops:

Natten till idag bestämde jag då att vi ska kura hnne nästa helg så om ca 6 dagar. Nu har vi chans att läsa på i ca en vecka innan det är dags. Det var väl så att det fanns kort skrivet någonstans så att mannen kan läsa??? Har lite svårt att få honom att läsa boken och jag känner att jag behöver stöd. Det mesta kommer jag ihåg från sonens kur men jag känner ändå att jag måste få lite mer attityd nu med dottern.

Hennes schema
08 Morgon
09.30-11 Sova
13-14.30 Sova
17.30-18 Sova
20 Natt

Alltså mellan blir måltiderna och samvaro med mamma och bror. Tycker själv att det ser bra ut men kanske det behöver ändras?

Jag behöver alltså pepp så att vi orkar genomföra detta nu och få sova skänt sedan. :D
Son född 9 januari 2007
Dotter född 27 maj 2009
Sagasmamma

Inlägg av Sagasmamma »

Kul att du har bestämt dig! snart får du sooova :sleep:

Min man gillar inte heller att läsa, så jag skrev ut lite som fanns på forumet (kopierade texten och klistrade in i word, så blev det lättare att skriva ut). Skrev ut "lathunden"+"verktyglådan" (innan) +"tips på vägen" (de fick han under uppföljningsveckan) under fliken sova hela natten, funderade även på att skriva ut krönikan om säkerhet är trygghet + det om attityden under klistrade länkar men det blev aldrig av.
Storasyster född Mars 2009 (fick aldrig till det där med sömnen trots många försök)
Lillebror 21 september 2012
nilam

Inlägg av nilam »

Hej

Bra beslut, alla härliga fördelar vet du ju redan :wink:

Ang schemat så tycker JAG att du ska tidigare lägga sista sömnpasset, du har 2 timmars vaken tid mellan pass 1 o 2 och tycker nog du ska ha det mellan 2 o 3 också, AW rekommenderar att ha det längsta vakenpasset sist på dagen

Sen är ett normalt sömnrytm 20 eller 45 minuter, någon som passar lillafröken :?: :wink:

/M
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
othelia

Inlägg av othelia »

Tack för funderingen angående det sista sömnpasset. :D Det sömnpasset blir oftast endast kring 20 minuter och hon får bestämma själv hur länge hon sover. Nu ska vi försöka tidigarelägga det i samband med kuren.

Tidigare har vi haft en nöjd och glad och väldigt lättskött baby. Nu är hon visserligen nöjd och glad ännu men väldigt svårlagd på kvällarna och tyvärr också nätterna.

Ändring på det ska det bli! Får ta och skriva in här för att komma ihåg hur dte sedan går. Kanske vi passar på att starta kuren tidigare också.
Son född 9 januari 2007
Dotter född 27 maj 2009
othelia

Inlägg av othelia »

Gokväll :D

Kuren har ännu inte startat och jag vet inte om jag ännu känner mig redo. Dagstid följer hon ju schemat men orsaken till varför jag skriver är att läggningarna inför natten har börjat ta länge.

Jag ammar och sedan lägger jag tösen i hennes säng. Då är hon vaken och vi har nu försökt få henne att somna genom att buffa och ramsa. Så har vi hållit på en tid redan nu. Men ja, nu de senaste kvällarna (utan förändringar i hennes liv och tider) har hon börjat ta väldigt god tid på sig innan hon somnar på kvällen. :?

Schemat vi följer finns ovan och de totala sovtimmarna uppgår till 15,5h. Kan det börja bli lite i överkant redan? När brukar kvällsluren falla bort?
Son född 9 januari 2007
Dotter född 27 maj 2009
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Kära du, du behöver nog förbereda dig bättre :shock: Även om den ömme fadern inte orkar läsa på ordentligt utan du vill underlätta för honom, måste du själv veta vad du gör - exakt vad du gör och VARFÖR. Det är ett stort beslut man tar när man bestämmer sig för att genomföra Sova hela natten-kuren. Man kan liksom inte oroa sig fram, testa och hoppas på det bästa :roll: Så snälla - läs dig till full förståelse, full insikt - först och främst :wink: :lol: Du har ju boken (jag hoppas den "nya", Internationella Sova hela natten :?: ).

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
othelia

Inlägg av othelia »

Av detta fick jag inte ett svar på ngn av mina frågor :o

Jag har den äldre boken och jag har läst och läst och igår kväll satt jag tills ögonen trillade ut. Men ifall det inte räcker så vet jag inte var jag ska hitta tiden till att läsa mer. Tyvärr!

Känner att jag måste få förklara mig! Det var meningen att dra igång nu till helgen men hoppade eftersom jag inte känner att jag har allt på klart ännu. Som så många ggr skrivs på detta forum ska man läsa, läsa, läsa och trots att jag har läst mer än inför ngn högskoleavhandling så känner jag (eller tror efter att ha hört att man ska LÄSA) att det inte räcker. Eftersom jag känner såhär så skjuter vi upp det en tid.

Dock kommer vi fortsätta att inte vagna till sömns på dagen, ha klara tider, lägga henne vaken ner på kvällen och ramsa ut och ramsa vid behov. Jag tycker att vi ger henne bra förutsättningar fram tills dess att kuren med sova hela natten kär igång!
Son född 9 januari 2007
Dotter född 27 maj 2009
Sagasmamma

Inlägg av Sagasmamma »

hej othelia

Jag förstår inte riktigt -ni ramsar och buffar trots att kuren inte startat? eller ni kanske alltid gjort så med er lilla skatt. Verktygen hade du väl med dig från sonens kur.

Om du läst boken är det ju bra, men om du har fler frågor så är det ju rätt att fråga här istället för att fråga barnet under kuren -så att säga.

Allt detta om att läsa handlar ju om att förstå tanken bakom, så att man vet Varför man kurar på detta sett och inte bara kör på med verktygen (som ifos är väldigt effektiva också).

Tror du att du kan formulera lite mer konkret vad du behöver få förklarat? eller är det lite mer "allmän pepping" som behövs?

Tror att du kan få hjälp med båda här och ni kommer nog att kunna kura som planerat :)
Storasyster född Mars 2009 (fick aldrig till det där med sömnen trots många försök)
Lillebror 21 september 2012
othelia

Inlägg av othelia »

Vi har försökt köra in ramsan bakvägen, genom att alltid ramsa då vi gått ut ur rummet på kvällen och natten. Tror fortfarande att man bra kan göra så. Sedan har vi alltid försökt lägga henne vaken ner i sängen och till för 1 månad sedan somnade hon alltid själv in. Men sedan fick vi ta hjälp av buffningen för att inte lyfta upp henne på kvällarna. För det är ngt vi inte vill lära henne. På natten har jag dock ammat henne då hon har velat ha. Tyckte det gick bra fram till att hon ville äta ibland upp till 5ggr/natt. Det var då tanken på egentlig kur kom.
Son född 9 januari 2007
Dotter född 27 maj 2009
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Vad känner du dig osäker på då?
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"