Ledsen 3-åring

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Augusti06

Ledsen 3-åring

Inlägg av Augusti06 »

Hej!

Fick med mig en fråga från sonens förskolepersonal idag som jag går här och grunnar på. De tyckte att sonen (3 år lite drygt) verkar vara ledsen eller nedstämd. När hon sa det så kände jag en liten pil i hjärtat att "ja, det stämmer ju faktiskt". :(

En typisk dag bryter han ihop fullständigt ett par gånger utan någon egentlig anledning. Tummen åker in i munnen (han har aldrig gjort så förut) tårar i ögonen, gallskrik, "dumma mamma!", slår efter mig i luften, mer gallskrik. Sedan gråt och förtvivlan. Man vet inte i förväg när det ska komma för det kan vara så ytterst små motgångar, som tex att vi inte har juice hemma, att han inte får äta ute på trappen i spöregn utan måste komma in".

Vi har haft trotsen och den är enligt min uppfattning över och förbi. Inte en gång blev vi arga (jo, en gång höjde jag rösten när jag var slutkörd, och ett utbrott pågick i en evighet..) utan gick igenom den tillsammans. Det här är något annat tycker jag.

Vi har flyttat för 6 månader sedan och sonen stormtrivs där vi bor, har hittat en riktig bästis på dagis, många vuxna och barn omkring sig som han trivs med. Förstår inte riktigt vad det här kan vara faktiskt.

Ett tag trodde jag att det bara var sömnbrist som gjorde att han bara inte orkade med en enda motgång. Vi har tagit bort sovandet på dagen helt ganska nyligen. Han lyckades inte nå sömnen på dagen längre, möjligen somnade han i så fall kl 17 och så var kvällen och natten en enda röra sen. Nu sover han kl 19-07 och jag tycker att han verkar utvilad när han vaknar, men givetvis rätt trött efter kl 17.

Han är nog en känslig person från början, men just nu låser det sig helt för honom flera gånger om dagen. Stackars liten.

Någon som har en fundering i hur vi ska få lille killen att bli gladare igen?

Tack och kram :)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Re: Ledsen 3-åring

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol: Förlåt om jag inte har sagt det förut :oops:
Augusti06 skrev: Fick med mig en fråga från sonens förskolepersonal idag som jag går här och grunnar på. De tyckte att sonen (3 år lite drygt) verkar vara ledsen eller nedstämd. När hon sa det så kände jag en liten pil i hjärtat

Tror jag det :cry: Folk bekymrar sig så mycket över att behöva hämta och lämna - men allt som händer däremellan då :?: För barnet :?: :!:

Den där pilen i hjärtat kunde du gott skicka tillbaka. Vad har hänt på DAGIS som gjort honom "ledsen eller nedstämd" :?: Det är ju där han lever, eller hur? Övervägande i tid, menar jag. Vad har förskolepersonalen för förklaring till - och åtgärder för - att han inte varit nöjd och glad under dagen :?:
Augusti06 skrev:Vi har haft trotsen och den är enligt min uppfattning över och förbi. Inte en gång blev vi arga (jo, en gång höjde jag rösten när jag var slutkörd, och ett utbrott pågick i en evighet..) utan gick igenom den tillsammans. Det här är något annat tycker jag. --- Han är nog en känslig person från början, men just nu låser det sig helt för honom flera gånger om dagen. Stackars liten.
Nej, ni har inte "haft" trotsen. Den har just börjat. Läs gärna trotskapitlet i Barnaboken, "Jag vill, jag vill inte" :!: Ja, "nu låser det sig för honom flera gånger om dagen." Och det kommer att pågå i ca ett år. Med en paus i "halvlek" på ca två månader.
Augusti06 skrev:Vi har tagit bort sovandet på dagen helt ganska nyligen. Han lyckades inte nå sömnen på dagen längre, möjligen somnade han i så fall kl 17 och så var kvällen och natten en enda röra sen. Nu sover han kl 19-07 och jag tycker att han verkar utvilad när han vaknar, men givetvis rätt trött efter kl 17.
Ja. Han behöver sin vila. Även om han inte sover ska han ha sin middagsvila någonstans mitt på dagen. Han ska aldrig någonsin behöva bli "rätt trött" dvs svimfärdig på em. Hur har man ordnat vilan på dagis :?: Han behöver den :!:

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Augusti06

Inlägg av Augusti06 »

Tack Anna för att du svarade! Så skönt att höra en vis röst när man sitter ensam på fredagskvällen och undrar och funderar över vad personalen sa när jag hämtade på dagen.

Sonen går på förskolan mellan kl 9-14 ungefär 4 dagar i veckan. Även om det inte är jättelånga dagar så är det ju är en stor del av hans vakna tid. Ska ta med mig lite frågor till personalen imorgon och se om vi kan komma någonvart tillsammans. Har också tagit ledigt en dag den här veckan för att hänga med honom under en dag på förskolan.

Oj då, då har vi ju inte ens börjat trotsen :o Hoppsan hoppsan. Dags att plocka fram Barnaboken och läsa på.

Förlåt en okunnig fråga, men ungefär hur länge ska man behålla sovpasset på dagen? Vi har följt klockan helt och hållet de tre första åren (klockan är bästa vännen!) men fick i somras inte riktigt ihop det längre när han bara inte somnade på dagen. Möjligen kunde jag få honom att somna efter lunch ungefär var tredje dag om jag resolut tog en rask skogpromenad med honom i vagnen. Men nästan varje dag blev det bara lite vila och inte mer, då sonen efter ca en timmes promenerande satte sig upp i vagnen och började protestera och ville gå hem. Istället var han otroligt trött vid kl 16 och fick då ibland sova, men då somnade han först kl 22 på kvällen istället. Det kändes ovant och inte alls bra att helt plötsligt vela fram och tillbaka med tiderna. Så till slut tog vi bort sovpasset på dagen helt, följer vårt vanligt schema och lägger honom kl 19. Men jag förstår av ditt svar att det var alldeles för tidigt att göra så? På förskolan sover han inte heller (de försökte i en vecka, men han låg bara vaken i två timmar och pratade varje dag - vilket vi ju känner igen hemifrån). Istället läser de en bok och vilar sig bland kuddar.
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej från mig med :D
Kastar mig in handlöst här så får Anna korrigera om jag rör till det...
:wink: :heart:

Som Anna skriver så är det nödvändigtvis inte sömnen som är det aktuella för raringen utan mer vila.
annawahlgren skrev: Ja. Han behöver sin vila. Även om han inte sover ska han ha sin middagsvila någonstans mitt på dagen. Han ska aldrig någonsin behöva bli "rätt trött" dvs svimfärdig på em. Hur har man ordnat vilan på dagis :?: Han behöver den :!:
Bok, musikband i sängen m.m. En paus som ger energi inför resten av dagen.

Kram :D
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej!

Vad gäller vila på dagen, så menade nog inte Anna att den unge herrn just skulle sova middag, utan just få sig en stunds fredad vila. Och det kan man ordna på olika sätt. Själva har vi sagolyssning på band, då man ligger och lyssnar med några utvalda böcker bredvid, som läses. Alltså vaken, men vila på egen hand där intrycken får stå tillbaka en stund mitt på dagen. Andra väljer att sätta på en film och ha vila i tv-soffan. Men själva har vi alltså saga. Fundera över hur ni kan erbjuda en stunds lugn och ro på egen hand, ni hittar säkert det som passar er bäst!
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Ewa

Inlägg av Ewa »

Aha - där var vi två om samma tanke :lol:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"