Skrik under amning

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
lillaE

Skrik under amning

Inlägg av lillaE »

Hej!
Tack för ett superbra forum!

Efter att ha "hittat" AW:s hemsida och forum och därefter införskaffat Barnaboken, har jag verkligen fattat tycke för SM. Det låter som en vettig metod att få en struktur som passar bebisen.

Jag har jag börjat observera min lilla tjejs (10 veckor) vanor för att så småningom kunna införa ett schema. Jag undrar redan nu dock hur det kommer att gå eftersom hon trasslar lite unde amning.

Hon gråter ofta (under ca 3 mål av 5) när jag lägger henne till bröstet och vägrar äta (fast hon inte ätit på länge och "borde" vara jättehungrig). Alternativt börjar hon suga i någon minut för att sedan släppa och gråta, som om mjölken smakade illa. Under många mål är det därför helt omöjligt att få henne att äta mer än 5 min. Grundpelaren i SM verkar ju vara att få i bebisen så mycket mat som möjligt, och det verkar ju inte som jag kan ordna det... Hon går upp i vikt som hon ska.

Hur ska jag göra för att få henne att inte skrika och vägra äta?
Hälsningar
Maria
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej Maria och varmt välkommen till forumet. Grattis till nykomlingen i familjen.

Går tösen upp i vikt som hon ska så får hon med all säkerhet i sig den mängd mat hon behöver. Men för att bryta gråt och elände hivar du upp henne på axeln och buffar lite i rumpan precis som om hon ska rapa. Sen lägger du till henne igen, se det inte som ett problem utan ha en positiv attityd till det hela.

Hur lång tid har du mellan målen? Hon behöver hinna bli hungrig men inte överhungrig för då kan man också krångla när man är så lite som hon är.

Är man 10 veckor gammal så är man ännu en nybörjare i amningscirkusen, det tar tid att lära sig suga ordentligt och ibland kan det vara jobbigt att få i sig maten och då blir man ledsen.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
maiyah

Inlägg av maiyah »

Hej,

Jag har lite samma problem med min tjej, väldans jobbigt så jag förstår dig till fullo!!

Har inga riktigt bra tips, men jag måste låta det gå 4 timmar mellan målen för att min lilla skrutta, som inte är så liten men fortfarande rött krånglig med maten, ska äta ordentligt och så har det varit från början.

Jag har därför inte någn kvällsslurk, det får helt enkelt inte plats. Så hon äter 7.30, 11.30,15.30 och 19.00 samt 03.30 på natten. Oroar mig för att hon inte får i sig tillräckligt eftersom hon skriker och har sig när hon äter och inte vill ta bröstet ordentligt. Men så länge hon sover som hon ska och går upp så är det ju egentligen inget att oroa sig för.

Hos oss fungerar det om jag går runt lite samtidiigt som hon äter, samt håller i de små fäktande händerna ganska bestämt och liksom inte ger henne en chans att komma undan. Sen fungerar det helt enkelt inte att truga truga truga som SM föreskriver med henne, utan man får lyssna på när hon verkligen är hungrig och försöka ha det lugnt och fint runt omkring så att hon får lite ro att äta..

Att sjunga brukar också fungera här...

Hoppas att det iaf känns bättre att du inte är ensam även om jag inte har så mycket hjälp att erbjuda.

Om du vill läsa min tråd så heter den ny liten flicka..
Kaspian 2007-11-03 Minikurad 14-16 mars 2008
Cera 2009-06-28 vecka 40+5 SM från början
lillaE

Inlägg av lillaE »

Hej Susan!
Tack för snabbt svar.

Jag ska verkligen tänka på attityden, som du säger. Jag vet inte om jag inbillar mig, men när hon i dag började trixa och gråta vid bröstet, och jag lugnt och sansat tänkte "det här går bra, nu ska vi äta!", så lugnade hon faktiskt ned sig! Otroligt att min attityd påverkar henne så mycket!
Buffningen på axeln funkar också bra, men den gör amningen lite hackig då jag ligger ned och ammar (resa sig - lägga sig - resa sig osv) .

Vanligtvis går det runt 3-4 timmar mellan målen (från amningstart till amningsstart). I bland blir jag osäker på om hon är hungrig däremellan och provar att amma, men oftast är hon ju inte hungrig.

Om hon äter ordentligt, låt säga klockan 13, och jag inte lyckas truga i henne en andra omgång, är det då för länge att vänta till 17 med nästa mål? Kan jag lita på att hon är mätt så att hon klarar sig så länge? Det låter ju som om man ska truga i dem så mycket mat, men hon är inte så intresserad av påfyllning.

Hälsningar
Maria
allakantralla

Inlägg av allakantralla »

Hej och grattis!

Många många trasslar på precis det här sättet när de ska bli ammade. Så även min. Jag förstår att du ligger ner och ammar? Du kan prova att sitta upp istället, att liksom bidra till att göra själva matätningen till en aktivitet istället för en "passivitet" om du förstår vad jag menar?

:?: Vad tror du?

:thumbsup: bra jobbat med att börja försöka "begripa dig på" lillungen! Jag har en 13-åring som jag fortfarande inte begriper ett skvatt av, men till hennes första år hade jag inte Barnaboken till hjälp!
Milo, född 20/1 2009 i vecka 37 - ögonblicklig och berusande kärlek!
Fanny, född 12/6 1996 - djupaste och allvarligaste kärleken tog tid på sig.
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Härligt att det känns lite bättre Maria. Den där berömda Attityden är ju den som hjälper oss genom livet om vi bara använder oss av den. Mental träning är samma sak, liksom positivt tänkande eller positiv inställning.

Jag brukar försöka att inte ta så mycket notis om lillan krånglar vid amningen, jag tittar på tv och fokuserar på det. På något vis får lillan vara ifred och tuttar på riktigt bra. Mika är en sån däringa liten tjej som gärna äter 25 min i första svepet för att sen rapa och dra i sig mjölk i 20 min till, sen blir det lite kortare tid på andra bröstet. Såna har alla mina barn varit men de har också varit lite tjorviga under sista amningen för dagen, antagligen för att de är lite trötta då och vill i säng. Men att göra så liten sak av det hela som möjligt har fungerat för oss. Ligger du alltid och ammar? Då förstår jag att det blir ett riktigt gymnastikpass av att hiva upp tösen på axeln och rapa med korta mellanrum. Men du får väl se det som så att lite gymnastik aldrig är fel. :wink:

Ha lite is i magen och låt det gå 3-4 tim mellan måltiderna, skulle hon vara uuuurhungrig så skulle du höra det, men undvik att testa. Man kan erbjuda och truga men inte tvinga, vill barnet inte ha mer så är det så. Jobba på så gott det går att få i henne mat och kom ihåg att behålla lugnet.

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
lillaE

Inlägg av lillaE »

Hej,
Tack för alla råd och uppmuntran! För en nybliven mamma är det verkligen guld värt att få tips av erfarna mammor.

Jag har de senaste dagarna föjlt Susan och maiyah:s råd att låte det gå 4 hela timmar mellan målen (utan att "prova" däremellan för att se om hon är hungrig). Det har hittills fungerat bra! Mycket mindre gråt vid bröstet! Det har ju bara gått ett par dagar, men jag hoppas verkligen det håller i sig :D

Hej så länge!
/Maria
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Vad kul att det går bättre. :) Det är ju så att även små, små magar både behöver få vila och hinna bli hungriga. :wink:

Kom ihåg att njuta ordentligt också.

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"