Hosta, medicin och mat

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Stockholmsmor

Hosta, medicin och mat

Inlägg av Stockholmsmor »

Hej Alla!

Vår lilla tjej har blivit genomförkyld och hostar sig nätterna igenom.
Hon vill inte ha någon mat men jag erbjuder lite av varje, men det är inte mer än en tugga som går i. Ont i halsen har hon nog, för nu kommer missnöjesskrik efter varje hostattack.

Någon som har några bra tips på mat (oj, fel forum) eller medicin, finns hostmedicin för såna små småttingar (9 mån). Tycker så synd om henne, :cry:, hon hostar så hon nästan kräks. Igår kväll fick hon somna i famnen efter en timmes hostandes och snurrandes i sängen...
FLICKA 28 JULI?2004
SHN 050126
johanna

Inlägg av johanna »

Hej!

När de är så små vet jag inte säkert om man får ge hostmedicin, men en sak som hjälper och som man får ge är Alvedon!
Köp flytande eller suppar och ge henne enligt ordination på flaskan/förpackningen. Alvedonet "bedövar" rethostan, det har iaf hjälpt både mina barn och oss vuxna om vi inte haft hostmedicin hemma.
Lycka till!
*35 år, en tjej på 11 år, en pojke på 8 år och en äkta man på 43!*
camilla

Inlägg av camilla »

Det finns grejer mot hosta for sadana sma men du maste ta dig till doktorn for ett recept isafall skulle jag kunna tanka mig. Angaende maten sa ar det flytande som galler om hon inte far ned mat, vatskan e ju viktig. Valling innehaller ju allt som de behover (kan dock vara slembildande) annars kan man ge nypon/blabarssoppa eller mixa frukt och ge i nappflaska. De over lever ju att tag utan MAT men vatskan e viktig samt att de far i sig energi sa de orkar bli friska.
Mamma till tvillingarna Emma och Sara f?dda 040712 i v.36+4. Kur paborjad 7/1-05 och sedan dess sover hela familjen gott!
Gunzan
Kontakt:

Inlägg av Gunzan »

Mina små kultingar har båda förkylningsastma så det här med hosta vet vi allt för väl vad det kan ställa till med.

Gör ett te av Anis och fänkåls fröer sådana som finns i kryddhyllan. Ge innan sänggående och om det hostas under natten. Det är slemlösande, helst ljumet.

Sedan bör huvudet ligga högt. Kan bli lite problematiskt för magsovare men lillkillen har vant sig nu och vi har bullat upp även i nederkant på sängen så att han inte halkar ner så enkelt.

Svalt i rummet är även det bra för andningen.

Sedan kan man göra en egen hostmedicin av att gröpa ur en kålrot och ställa i kylen det vätskar sig och man kan ge detta till barnet. Jag har även lagt i råsocker i kålroten som drar ut vätskan bättre men det kan man nog hoppa över om man vill det.

Det här med att äta när man är hostig brukar inte vara så populärt men se till så att de får i sig mycket vätska speciellt om de dricker teet som jag pratade om då det är vätskedrivande.

/Gun
Mamma till Moa -020405 och Leo -040514. Lever efter AW-principen eller borde man s?ga sunt f?rnuft ;-).
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Ber att få hänvisa till Mat och mage med mera :D
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Stockholmsmor

Inlägg av Stockholmsmor »

Tack :D för fina tips!
ja hostmedicin finns inte för så små, (var på apoteket)
men ska komma ihåg anis o fänkålste tills nästa vända! Denna natt var bättre, så nu vänder det!
För inlägget kort, som sagt, fel forum :D
hejhej//Maria
FLICKA 28 JULI?2004
SHN 050126
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"