Vi har en pigg liten dotter på 3 1/2 månader som sov mycket bra när hon var mellan 2-3 månader, oftast mellan 22-6 på natten, men sedan hon blev 3 månader har hennes tider varit olika från dag till dag. Flera nätter har hon tagit morgon redan klockan 3 och 4 på natten och är gnällig på kvällen och somnar allt från 19-22. Hon somnar heller inte om efter att ha fått mat då mitt i natten utan vill vara vaken upp emot 2 timmar och sen bara halsova och vakna väldigt ofta tills klockan är 6-7 och det ska vara mat igen. På dagarna har hon 2 (ibland 3) längre pass på ca.2 1/2 timmar som hon sover ute i vagnen. Har funderat på att slå fast hennes tider för mat och sömn och har skrivit upp i minst 2 veckor hennes egna tider. Men de är mycket olika från dag till dag, så det är mycket svårt att slå fast några tider enligt hennes eget beteende. Problemet är också att hon börjat äta mindre mängd mat av ersättningen som hon fått sen hon var nån vecka gammal, istället för att äta mera vid färre måltider. Hon äter mellan 60-160 ml per gång (oftast runt 100 ml) ca 6-7 gånger per dygn. Ca 800 ml i dygnet. Jag försöker verkligen att få i henne mer per gång men nej, hon vill inte äta. Funderar också om mängden mat kanske har nåt med nån tand på kommande. Hon dreglar mycket och det verkar klia i munnen.
Har ni några tips om hur jag ska göra för att få nån ordning på våra tider? Vi håller på med en renovering av ett hus också, så för mej och pappa skulle bestämda tider kännas lite lättare med tanke på det... och bara bättre för lilla tösen också tror jag.
3 1/2 mån med oroliga tider
Hej annsofi83!
Jag såg inte heller några tendenser hos min son så jag bestämde helt sonika tiderna själv! Jag satte 12-45-2-45 för att det passade mig/oss bäst och så fick Harry lära sig dom.
Det skulle jag råda dig att göra, tänk ut ett schema och kör på det. Håll ut, det kan ta ett tag innan tiderna sätter sig.
Med maten gjorde jag också så, dvs satte de tider han skulle få mat och så körde jag på det. Efter ett tag åt han mer och mer vid varje mål. Lunchen vid 11 vet jag att jag gav vid 10:30 ibland när det var kris och han var jättehungrig men annars höll jag mig till de satta tiderna.
Jag vågar lova att det blir mycket lättare med ett schema, för er alla!
Jag såg inte heller några tendenser hos min son så jag bestämde helt sonika tiderna själv! Jag satte 12-45-2-45 för att det passade mig/oss bäst och så fick Harry lära sig dom.
Det skulle jag råda dig att göra, tänk ut ett schema och kör på det. Håll ut, det kan ta ett tag innan tiderna sätter sig.
Med maten gjorde jag också så, dvs satte de tider han skulle få mat och så körde jag på det. Efter ett tag åt han mer och mer vid varje mål. Lunchen vid 11 vet jag att jag gav vid 10:30 ibland när det var kris och han var jättehungrig men annars höll jag mig till de satta tiderna.
Jag vågar lova att det blir mycket lättare med ett schema, för er alla!
Mamma till finaste Harry
född 21 april 2009 (39+2)
född 21 april 2009 (39+2)
-
TorpSara
-
Nancy
Re: 3 1/2 mån med oroliga tider
Har ni bytt storlek på flasknappen i takt med att tösen blivit störreannsofi83 skrev:Problemet är också att hon börjat äta mindre mängd mat av ersättningen som hon fått sen hon var nån vecka gammal, istället för att äta mera vid färre måltider. Hon äter mellan 60-160 ml per gång (oftast runt 100 ml) ca 6-7 gånger per dygn. Ca 800 ml i dygnet. Jag försöker verkligen att få i henne mer per gång men nej, hon vill inte äta.
Bara en tanke.
Hälsningar från Nancy
Hej alla!
Vad roligt med lite hjälp och svar!
tack! Jag visste faktiskt inte att man skulle byta nappstorlek när de blir äldre, förrän igår, (är en liten gröngöling på det här med barn, men man lär sej) så idag har jag skickat sambon ut på napphandel efter jobbet.
Får se då om mängden mat kanske ändrar och antalet gånger per dygn. Skulle ju vilja att hon åt 5 gånger per dag som jag läst att rekommenderas vid hennes ålder, men det känns lite fel att sätta ut tider för henne nu när hon äter 6-7 ggr/dygn pga den lilla mängd hon äter nu... Men kanske hon skulle lära sej att äta mera då per gång, men jag vill ju inte svälta henne heller... Hmm... hur funker det där?
//ann-sofi
Vad roligt med lite hjälp och svar!
//ann-sofi
Hej annsofi!
Vi försökte också skriva ner tider för vår lilla klimp men till slut insåg vi att det var bäst att bara bestämma ett schema och sen pröva det! Och lille klimp anpassade sig relativt snabbt till detta. Numera blir han trött och hungrig vid i princip dessa tider jämfört med innan när allt var ganska mycket hipp som happ och vi aldrig trodde att ett schema skulle kunna införas på honom. Kör på ett schema som passar er alla och kör så det ryker!
Vi försökte också skriva ner tider för vår lilla klimp men till slut insåg vi att det var bäst att bara bestämma ett schema och sen pröva det! Och lille klimp anpassade sig relativt snabbt till detta. Numera blir han trött och hungrig vid i princip dessa tider jämfört med innan när allt var ganska mycket hipp som happ och vi aldrig trodde att ett schema skulle kunna införas på honom. Kör på ett schema som passar er alla och kör så det ryker!
Lille Jalle 090603
.. och ja, för oss är det så att om man struntar i att smådutta med maten så äts det ordentligt när det väl är matdags. Och risken för att han kommer att svälta ihjäl på en-två timmar skulle jag säga är MYCKET liten
vanligt i den åldern tror jag är 3,5 timmars mellanrum. Exempelvis kl
07, 10.30, 14, 17.30 och nattslurk kl 18.30.
Detta passar bra om schemat är natt 19-07. Då kan han till exempel sova 9 (45 min), 12 (2 timmar) och 16 (45).
Och för att presentera det hela lite mer pedagogiskt blir det alltså:
07.00 Mat
09.00 Sova 45
10.30 Mat
12.00 Sova 2
14.00 Mat
16.00 Sova 45
17.30 Mat
18.30 Nattslurk
19.00 God natt!
(Vill man ha morgon och natt lite senare kan man förstås lägga schemat från 08 till 20 istället. Har man en bebis som gärna sover till 08 på morgonen kan ju det vara skönt.)
Lycka till med att välja ett schema som passar er - snart kommer det passa lille skrutten också!
Fanny
vanligt i den åldern tror jag är 3,5 timmars mellanrum. Exempelvis kl
07, 10.30, 14, 17.30 och nattslurk kl 18.30.
Detta passar bra om schemat är natt 19-07. Då kan han till exempel sova 9 (45 min), 12 (2 timmar) och 16 (45).
Och för att presentera det hela lite mer pedagogiskt blir det alltså:
07.00 Mat
09.00 Sova 45
10.30 Mat
12.00 Sova 2
14.00 Mat
16.00 Sova 45
17.30 Mat
18.30 Nattslurk
19.00 God natt!
(Vill man ha morgon och natt lite senare kan man förstås lägga schemat från 08 till 20 istället. Har man en bebis som gärna sover till 08 på morgonen kan ju det vara skönt.)
Lycka till med att välja ett schema som passar er - snart kommer det passa lille skrutten också!
Fanny
Fanny, mamma till världens bästa Charlie, född april 2009.