Sovtider för 4-åring

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
caln

Sovtider för 4-åring

Inlägg av caln »

Fick nya barnaboken idag och där fanns sovtimmar rekommenderade även för lite äldre barn. Vår son på drygt 4,5 år skulle behöva sova 12,5-13 tim. Då sover han för lite kan jag säga. 11-11,5 är nog vad det brukar bli. (Från ca 19,30 - 07) När lägger ni era 4 åringar, sover de verkligen 13 timmar??? :roll:
Son född jan-05
Dotter född 1/7-09
Elle

Inlägg av Elle »

Sonen sover 12 tim natt och vilar 1 tim då han tittar på film/lyssnar på saga. Ibland slumrar han in en stund.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Hej,

vår fyraåring sover inte 12 timmar. Natten är 11 timmar och oftast, nästan alltid, vaknar hon en stund (0,5-1 timme) före god morgon. Men hon somnar som en ängel på kvällen och sover alltid hela natten utan ett endaste litet pip. Jag skulle gärna se att hon sov lite längre, men hon är morgonpigg som en fjäder och jag var precis likadan när jag var liten :wink: . Dagvila slutade vi med mellan två och ett halvt och tre års ålder.

/Piggelin
caln

Inlägg av caln »

Vi har backat läggandet med en halvtimme så han lägger sig numera kl 19. Somna på kvällen är inga problem men han vill gärna vakna lite tidigt ibland. Vi har dock blivit bestämda med att vi talar om när det är godmorgon. Han har stora problem på natten med sitt täcke. Kan vakna 2-3 ggr och skrika hysteriskt och "påstå" att han inte själv kan dra på sig det. Vilket vi så klart starkt betvivlar. Vi har provat det mesta. Förslag vad man kan göra? Jag är medveten om att vi sedan lillasyster kom blivit lite väl påpassliga nattetid. :oops: Man vill ju liksom inte ha en bebis som vaknar också.
Son född jan-05
Dotter född 1/7-09
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Träna på dagtid! Spela teater. Låtsas att du/ni inte kan, låt honom visa!

Och... hrm... bestäm tillsammans att man fixar täcket själv på natten. Det tar väl sina tre nätter eller så, men det kan det kanske vara värt? Inte vaknar liten syster? Eller så gör hon och då fixar man det (genom att se det som en mini-klaratäcketsjälv-kur 8) ). Svisch, så är ni igenom.

Lycka till!

/Piggelin
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, Piggelin :heart: (Och du, lägg lilla barnet tidigare. 11 tim totalt är för lite :cry: )

:D Välkommen är du, caln :wink: :lol: Om jag nu inte sagt det förut :oops:
caln skrev:Han kan vakna 2-3 ggr och "påstå" att han inte själv kan dra på sig täcket. Vilket vi så klart starkt betvivlar.
Och med rätta. Den lilla råttan :!: :lol: Det är underhållning han far efter, inte nödhjälp precis :roll: Och underhållning ska han inte ha på natten. PÅ NATTEN HÄNDER INGENTING, är budskapet.

Inte för HONOM, kanske är bäst att tillägga :lol:

Och då kan man ju gå back to basics och fråga sig vad täcken egentligen är till för :?: Jo, för att man inte ska frysa på natten i sitt kalla lerhus eller sitt nerkylda tält i ökennatten eller sin riskoja i skogen där snön rasar :idea:

Ett barn som sover svalt, för att inte säga KALLT, sparkar inte av sig - tro mig. Och blir omedelbart en stjärna på att dra över sig alla täcken som finns :lol:

Så skippa varma sovoveraller, låt honom sova mycket lätt klädd med nakna ben och fötter, och vädra grundligt, dämpa värmen och öppna gärna fönstret för hela natten.

Trafiken på natten märker han naturligtvis av och du ska inte ignorera hans såkallade frågor, men det enda svar han ska ha - oavsett vad han babblar om, ursäkta - är ramsan (x4 i ett svep). Som ska vara MYCKET punktsättande. Och vara det enda svar han får, i den sakliga tonen: PÅ NATTEN SOVER MAN (DU, vill säga 8) ) i en attityd av total självklarhet. Det blir en liten minikur, och den behöver han. Det tar inte mer än tre nätter, om du / ni är självklart konsekvent/a.

När han sovit i tio minuter (inte tjugo) kan du snabba dig in (med tanke UT) och se med egna ögon att han inte har frusit ihjäl :shock: utan har täcket på sig, snyggt och prydligt. En vacker syn :sleep:

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
caln

Inlägg av caln »

Tack ni rara för svar. Det har nu ordnat sig med täckproblemen på natten :)
Nu till något annat. Vi backade ju sonens läggning en halvtimma för att han skulle få 12 tim nattsömn. Resultaten är att han vaknar en timma innan godmorgon och somnar ICKE om. Han har slutat att ropa och sådant, han vet att det är vi som säger godmorgon när det är dax eller så har han väckarklocka. Men han kan ligga och prata, sjunga, går upp och kissar efter en stund, lägger sig igen och väntar.....
När vi pratar om det säger han att han KAN inte somna om. Lillasyster kan vara lite lättväckt på morgonen också, speciellt när han går upp på toa. Funderar på att ta tillbaka den gamla läggningen vid ca 19,30. Då blir det ialla fall lite lugnare på morgonen, som det är nu vaknar ju hela huset. En klassisk fråga: hans sömnbehov kanske inte är 12 tim? Vet inte vad man ska göra liksom, somnar han inte så somnar han inte??? :? Eller? Tips?
Kan tillägga att kompisars 4-5 åringar sover inte 12 timmar, men så är de ju inte BB barn heller :D
Son född jan-05
Dotter född 1/7-09
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej :D :!:
caln skrev:Resultaten är att han vaknar en timma innan godmorgon och somnar ICKE om. Han har slutat att ropa och sådant, han vet att det är vi som säger godmorgon när det är dax eller så har han väckarklocka. Men han kan ligga och prata, sjunga, går upp och kissar efter en stund, lägger sig igen och väntar.....
:idea: Det viktiga är inte att han sover den tid han "ska" utan att han har förutsättningarna, som AW så klokt har sagt! Jag är säker på att poletten kommer att trilla ner bara ni fortsätter det fina jobb ni påbörjat! Personligen tror jag inte på att senarelägga läggningen, det brukar snarare få motsatt verkan.

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "