Vår son (21 mån) är kurad sedan 6 månaders ålder och allt har senaste året fungerat jättebra. Sedan ett par veckor har han börjat på dagis så det är mycket intryck och nytt i hans liv. Förmodligen därför så har han börjat sova lite oroligare på nätterna.
Men nu till min otroliga dumhet. Han sov bra på dagen men en dag märkte jag att han hade vaknat och låg vaken en bra stund i vagnen utan att tala om att han var vaken. Brukar hojta eller gråta lite när han vaknar. Vad gör jag? Jo jag säger "Men du kan säga till mamma när du vaknar, du kan bara ropa!" Urkorkat jag vet och man önskar att man kan ha det ogjort för som på en signal därefter så har natt och tidiga morgonropandet börjat. Sedan dess har han under ett par veckor börjat ropa på mig minst ett par gånger per natt, och ibland vaknar han halv sex och hojtar tills morgonen 07.00. Det är numera nästan undantag att han sover tills sju, vilket tidigare var en självklarhet. Det han ropar är "Mamma?" gång på gång. Han är inte ledsen men han vill liksom få bekräftat att jag är där. (inte för att det hjälper att jag svarar, han fortsätter bara ropa) I början svarade jag genom väggen att det var natt och han skulle sova. Men det funkar inte så därefter har jag bara börjat ramsa när han sätter igång, men inget hjälper.
Jag har även på dagtid försökt prata med honom om att man inte ska ropa på natten utan att man ska sova då. Men han skrattar bara åt mig och upprepar "Ropa mamma". Vad ska jag nu göra när jag har satt mig i denna situation? Vore tacksam för nåt råd? Att han vaknar tidigt kanske kan vara ett tecken på att hans dagsömn skall kortas från 1,5 till 1 tim (han har tolvtim natt), men jag vill inte gärna ändra dagsömnen i onödan.
hälsningar
Jenny
Ropar på natten!
-
FlowerGirl2
Ropar på natten!
Mamma till Jungel-George född 0712, kurad 0806 och Lill-Fia född 1002!
Hej
Det var ju lite kul om man tänker på det. Man kan ju lixom inte göra annat än att förstå att han ropar
Hursomhelst, så tänker jag att du ger honom en upplysande ramsa om att det är natten, och sen följer upp med lite andra ljud, så han hör att du är där. Annars finns det väl risk för ett långt samtal med ramsor och rop? Så hade nog jag gjort. Blir han jätteledsen, så får du ramsa igen.
Kanske kan du prata i lite andra banor om hur man gör på natten. Tex " när det är dags att gå upp, DÅ kommer mamma och väcker dig" eller kanske införa väckarklocka? Tänker det är svårt att förstå att INTE ropa, inte finns ju inte om man säger så.
Några tips från mig.
Mvh Cecilia
Det var ju lite kul om man tänker på det. Man kan ju lixom inte göra annat än att förstå att han ropar
Hursomhelst, så tänker jag att du ger honom en upplysande ramsa om att det är natten, och sen följer upp med lite andra ljud, så han hör att du är där. Annars finns det väl risk för ett långt samtal med ramsor och rop? Så hade nog jag gjort. Blir han jätteledsen, så får du ramsa igen.
Kanske kan du prata i lite andra banor om hur man gör på natten. Tex " när det är dags att gå upp, DÅ kommer mamma och väcker dig" eller kanske införa väckarklocka? Tänker det är svårt att förstå att INTE ropa, inte finns ju inte om man säger så.
Några tips från mig.
Mvh Cecilia
Celeste 061208
-
Världens Bästa Barn
Världens Bästa Barn
-
FlowerGirl2
Tack för snabbt svar och du har rätt, det hade ju varit rätt kul om det nu inte var för att man håller på att bli tokig av alla rop 
Du kanske har rätt i att jag får göra lite ljud men det jag är rädd för är att han då tror att det är morgon, eftersom vi inte har behövt "nattslamra" på så pass länge nu. Och på morgontimmen när jag går upp och han hör nåt då eskalerar han snarare ropen, men som sagt jag kanske ska ge det ett försökt ändå.
Precis som du föreslog har jag även förklarat att när det är morgon då kommer mamma in och säger godmorgon till dig och till nallen, men det spelar ingen direkt roll. Han är väldigt verbal så man kan ha ett samtal med honom, men man vet förstås inte vad han verkligen förstår/vill förstå
Du kanske har rätt i att jag får göra lite ljud men det jag är rädd för är att han då tror att det är morgon, eftersom vi inte har behövt "nattslamra" på så pass länge nu. Och på morgontimmen när jag går upp och han hör nåt då eskalerar han snarare ropen, men som sagt jag kanske ska ge det ett försökt ändå.
Precis som du föreslog har jag även förklarat att när det är morgon då kommer mamma in och säger godmorgon till dig och till nallen, men det spelar ingen direkt roll. Han är väldigt verbal så man kan ha ett samtal med honom, men man vet förstås inte vad han verkligen förstår/vill förstå
Mamma till Jungel-George född 0712, kurad 0806 och Lill-Fia född 1002!
Det känns som du får prova dig fram lite. Om han inte är direkt ledsen så kanske du kan låta honom vara så mycket det går, och ljuda om han låter ledsen.
Jag antar att man får tänka även här att man inte fastnar i något mönster med rop och svar för länge. Om ni sover nära, så kanske du göra höga snarkljud eller nått så han förstår att du är där men sover
Jag antar att man får tänka även här att man inte fastnar i något mönster med rop och svar för länge. Om ni sover nära, så kanske du göra höga snarkljud eller nått så han förstår att du är där men sover
Celeste 061208
-
Världens Bästa Barn
Världens Bästa Barn