Konflikthantering/fostran på dagis

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Lotta O

Konflikthantering/fostran på dagis

Inlägg av Lotta O »

Ha, nu har jag hängt här på forumet i tysthet i flera år och aldrig behövt ställa någon fråga sedan sonen var några månader gammal. Livet tillsammans har bara varit trevligt så här långt och de flesta frågor som dykt upp längs vägen har jag hittat bra svar på här, tusen tack alla! :D

När jag nu för första gången känner att jag behöver lite hjälp i mina funderingar så rör det inte ens min son, utan en pojke på hans dagis och en händelse som gjorde mig lite upprörd.

När jag kom för att hämta sonen här om dagen var alla ute och lekte på gården. Jag och sonen gick in för att hämta hans väska, och när vi kom in satt en liten kille, ungefär jämngammal med min, och grät på hallgolvet. Spontant satte jag mig på huk och frågade "vad är det, är du ledsen?". Han svarade inte utan bara storgrät och stirrade ner i golvet.

Tittade lite frågande ut mot gården där en i personalen satt med ett gäng ungar. Hon gjorde en "kom-hit"-gest och jag tolkade det som att hon menade att pojken borde komma ut, men att hon kanske inte kunde gå ifrån för att hämta honom av någon anledning. (Men i efterhand förstod jag att hon ville att jag skulle komma ut därifrån.) Samtidigt hörde jag ljud inifrån huset och ropade "hej, är det någon här inne?" Jodå, en annan från personalen kommer ut. "Jo", sa jag, "pojken sitter här och verkar jätteledsen" och förväntade mig väl någon reaktion på detta, men hon stannar där inne och säger förklarande att "ja, men han har varit så dum och slagit på andra barn, han är bara arg för att vi har sagt till honom. Sluta nu tramsa dig X!" Pojken gråter mer. En annan i personalen kommer ut, lyfter honom lite hurtigt i armen och upprepar att han ska sluta tramsa sig. Han vill inte resa sig och då låter hon honom sitta kvar.

Jag kände mig illa till mods men anade att de tyckte att de hade koll på situationen och inte behövde min inblandning. Men när jag och sonen gick tänkte jag på hur fruktansvärt jag hade tyckt att det var om det hade varit min son som hade suttit ensam där och gråtit i frustration eller skam.

Jag undrar, hur säger de egentligen till? Fick han möjlighet att försöka ställa till rätta det han gjort fel, eller blev han bara bortplockad och åthutad medan de tröstade eventuella "offer"? Jag vet ju inte heller hur länge han suttit där, det var kanske bara en liten stund, men känslan jag fick var att han blev helt ignorerad "eftersom han varit dum", som om det därmed var okej att frysa ut honom en stund. Han såg verkligen uppgiven och förtvivlad ut där han satt, inte alls ilsken. Jag undrar också om någon hade tänkt försöka hjälpa honom ur det här tillståndet på något sätt, eller om de bara väntade på att han skulle tröttna på att gråta, ta sig i kragen och själv gå ut och återknyta kontakten med de andra. Vilket jag tycker är rätt orimligt att begära av en treåring.

Först och främst - överreagerar jag? Jag har ju bara ett barn och han är väldigt lugn och liksom stark även så här mitt i trotsen, jag har aldrig sett honom sitta så där och gråta förtvivlat, kanske verkade situationen värre i mina ögon än den faktiskt var. Hur reagerar ni andra?

Jag har inte sagt något om händelsen och jag tror att jag höll masken rätt bra när jag var där så jag vet inte om de märkte att jag reagerade som jag gjorde. Men om det nu inte bara är jag som är överkänslig så funderar jag på att lite försiktigt ta upp frågan om konflikthantering och tillsägelser på ett lite mer allmänt plan, till exempel vid utvecklingssamtalet om några veckor. Vad tycker ni, bör jag göra det och i så fall hur, för att inte stöta mig med personalen? Jag vill mest ha en dialog med dem för att stilla min oro lite; det skulle som sagt kännas hemskt om det hade varit sonen som satt helt ensam och ledsen på det här sättet.

Tacksam för synpunkter, och ursäkta om tråden hamnar fel - flytta den gärna i så fall!
Mamma till pojke född i maj 2006
inger
Kontakt:

Begär föräldramöte

Inlägg av inger »

Det här rör hela föräldragruppen.
Du ska begära ett föräldramöte där chefen är med.
Där ska de förklara hur de löser sådana här situationer och hur de tänker.

Egentligen ska man veta sånt innan man väljer förskola, för att kunna välja bort ställen där de använder skämspall o dylikt.

Du överreagerar inte.

Jag tycker överlag att reaktioner på barns situation på förskolor och skolor i dag är alltför svag.

Det saknas djupare reflektioner och mål kring barns vistelse i förskolor och skolor.
Två underbara tonåringar

http://barnboksnatet.blogspot.com/
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, Inger :D

:D Välkommen är du, Lotta O :wink: och TACK för dina varma ord :-({|=

Det är en förfärlig scen du beskriver :cry: Bilden av den lilla gråtande pojken, ensam på golvet, lämnar inte mig heller.

För mig får inga små barn gråta alls.

För mig får inga små barn befara sig övergivna en sekund.

Du överreagerar verkligen inte. Du reagerar sunt. Det är skamligt - något snällare ord hittar jag inte - att människor som har till uppgift att på bästa sätt ta hand om andra människors barn inte vet bättre än att missköta sitt oerhörda ansvar för de små barnens välbefinnande så flagrant illa :evil:

Tyvärr, tyvärr är detta ingenting ovanligt. Jag törs påstå att det snarare är regel än undantag att barn på dagis behandlas kränkande. Skamvrån (vare sig det nu är en vrå eller en matta eller en pall eller "isoleringen", ett avskilt rum eller garderob) tillämpas numera regelmässigt på de allra flesta förvaringsdagis, alltså de som INTE har någon uttalad ideologi utan fungerar som väskinlämningar, om man säger. Det började med den så kallade punktmarkeringen - personalen skulle hålla ett särskilt öga på "besvärliga" barn, slagskämpar, bitare etc, och det vakande, förföljande ögat betydde nejande, hindrande och avskiljande. Som en "naturlig" följd av avskiljandet (åter)infördes sedan skamvrån på inspiration av nannyprogrammen i TV.

Så du slår huvudet på spiken:

:arrow: *Fick han möjlighet att försöka ställa till rätta det han gjort fel, eller blev han bara bortplockad och åthutad medan de tröstade eventuella "offer"? Jag vet ju inte heller hur länge han suttit där, det var kanske bara en liten stund, men känslan jag fick var att han blev helt ignorerad "eftersom han varit dum", som om det därmed var okej att frysa ut honom en stund.*

Svaret på din första fråga här är NEJ. Följs "skamvrån" - förvisningen, utfrysningen, IGNORANSEN - alls upp, ska det vara det i form av barnets FÖRLÅT (i ord), anses det. Skuld och skam ska människan bära :cry: "Dum" och "tramsig" är ju knappast särskilt välfostrande invektiv - här även så tydligt illustrerade i handling. :cry: :cry:

Jag brukar råda föräldrar som letar bra dagis (och som brukar förevisas lokaler, uteplatser och saker, saker, saker) att ställa en liten testfråga till personalen i fråga:

:arrow: "Vad gör ni om ett litet barn BITER ett annat barn :?: "

Svaret säger allt.

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Lotta O

Inlägg av Lotta O »

Tusen tack för era svar! Jag känner mig stärkt i min tanke att på något vis ta upp det här men behöver bestämma mig för när och hur för att det inte ska bli fel. Jag tror att ett föräldramöte är planerat lite längre fram. Anna, frågan du tar som exempel sist i inlägget är säkerligen mycket effektiv för att få ett svar som man sedan kan diskutera utifrån. Att ta upp en specifik situation som jag faktiskt inte har hela bilden av skapar kanske bara en onödig försvarsställning från deras sida.

Jag tror (och hoppas!) dock att det inte är så illa att de verkligen har en skamvrå - att pojken satt där ensam i hallen gissar jag var för att han inte visste vart han skulle ta vägen. Fröknarna där inne var ju arga på honom och kompisarna, som han kanske inte visste hur han skulle göra med, där ute. Men jag tycker verkligen inte att det är mindre eländigt för det. Att ignorera honom, prata om honom bokstavligen över huvudet på honom där han satt, och att dessutom använda nedsättande ord, det är lågt.

Ett par av de andra föräldrarna som jag pratat med (inte om det här, utan mer allmänt, så där "vad tycker ni om dagis?") har spontant varit lite kritiska mot personalen. Någon tyckte att de gjort för lite för att en tjej, som är där oregelbundna tider, skulle komma in i gemenskapen. En annan har en fyraårig pojke som var bekymrad och inte vågade säga till en av fröknarna att hon var för hårdhänt när hon torkade hans rumpa efter toabesök. Jag kan förstå att såna här problem är vanliga, men att flera olika personer är negativa i efterhand tyder på att man inte bemött och löst problemen på ett bra sätt.

Ärligt talat har jag inte funderat så mycket på sånt här tidigare eftersom hälsan som bekant tiger still. Sonen verkar nöjd och glad, tack och lov för det i alla fall. Men nu när han är i trotsåldern blir jag smått orolig för att han ska göra något fel, kanske i frustration kasta något som råkar träffa ett annat barn, och då bli utskälld och ignorerad på detta hemska sätt. Han pratar inte jätteredigt ännu och skulle inte riktigt kunna uttrycka känslor som t ex "jag blev ledsen för att det och det hände".

Jag ska klura lite till på hur jag kan lägga fram mina synpunkter, och om någon annan har förslag eller har varit med om liknande, berätta gärna!

Till sist Anna vill jag förstås ta tillfället i akt att sända dig ett speciellt tack för att du har skrivit Barnaboken. Den har varit mig till stor hjälp och inspiration, särskilt som jag inte har syskon och aldrig i princip hade sett en bebis på nära håll innan jag fick barn själv. :wink: :D
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, kära du :heart: för vackra ord och kloka tankar :-({|=

Du har väl botaniserat på forumet "I stället för dagis"? Där resoneras flitigt.

:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
inger
Kontakt:

Bra fråga att ta upp på föräldramötet

Inlägg av inger »

annawahlgren skrev::Jag brukar råda föräldrar som letar bra dagis (och som brukar förevisas lokaler, uteplatser och saker, saker, saker) att ställa en liten testfråga till personalen i fråga:

:arrow: "Vad gör ni om ett litet barn BITER ett annat barn :?: "

Svaret säger allt.

Jag tycker att den frågan är väldigt bra att ställa på ett föräldramöte på ert dagis. Personalens agerande rör väldigt många barn och kan svaret på den frågan få upp ögonen på en enda förälder till så är det värt det.
Jag håller med AW om att du ska botanisera på forumet i stället för dagis.
Det hade nog jag gjort om jag haft barn i den åldern nu.
Två underbara tonåringar

http://barnboksnatet.blogspot.com/
Lotta O

Inlägg av Lotta O »

Okej! Då kikar jag där! :)
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"