Ettåring som pratar och pratar och sjunger...
Ettåring som pratar och pratar och sjunger...
...på nätterna eller möjligtvis tidigt på morgonen. Han är helt nöjd med att ligga där... men somnar inte om på mellan 1-1½ timme. Jag skulle gissa att han möjligtvis sover ibland en liten stund emellanåt, men det vet jag ju inte. Men han är ialalfall tyst långa stunder då och då.
Han har haft sådana här perioder då och då... men det har gått över, men kommer tillbaka alltför ofta.
Vad göra?
Han sover (i teorin) mellan 19 och 07 och middagsvila mellan 12.30 och 14.00.
Han är självklart ute minst två timmar om dagen...
Han hjälper till massor här hemma, visserligen mer tillsammasn med mig än med pappan, och nu är det pappan som är hemma på dagarna.
Något råd att ge?
Han har haft sådana här perioder då och då... men det har gått över, men kommer tillbaka alltför ofta.
Vad göra?
Han sover (i teorin) mellan 19 och 07 och middagsvila mellan 12.30 och 14.00.
Han är självklart ute minst två timmar om dagen...
Han hjälper till massor här hemma, visserligen mer tillsammasn med mig än med pappan, och nu är det pappan som är hemma på dagarna.
Något råd att ge?
I augusti 2008 föddes Gossen som hade SM i sig från början.
Skruttan föddes den 28 januari, fyra dagar tidigare än beräknat
Att njuta av den vackra sången är mitt råd
Man kan inte tvinga någon att sova, men man kan ge förutsättningarna. Jag tycker det är fantastiskt att han kan ligga vaken så länge och sjunga och prata. Vem vet vad han löser för världsproblem?
Så låt du honom vara och sök inte problem där inga finns
Tids nog går det över.
Dipl. SHN-kurare och mamma till
Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
Hugo född 1 april 2009, SM-barn
Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Tack för ett underbart råd! Jag blev så glad av det
Även om jag såklart mest av allt hade önskat att du sa "Gör så här så får ni sova" Fast jag visste väl EGENTLIGEN att det inte fanns några sånna...
Det ÄR faktiskt mysigt att ligga och lyssna på honom... men jag behöver ju min sömn... öronproppar har jag hört som tips-men då missar jag ju sången
Inatt sov han gott hela natten, skulle tro att det blir samma inatt igen.
Det ÄR faktiskt mysigt att ligga och lyssna på honom... men jag behöver ju min sömn... öronproppar har jag hört som tips-men då missar jag ju sången
Inatt sov han gott hela natten, skulle tro att det blir samma inatt igen.
Det går liksom inte längre
Det blir inte bättre här hemma, snarare värre och värre.
Han har slutat sjunga
och ligger mer tyst och gnyr eller låter på annat vis (fortfarande aldrig ledsen) och sen blandar han upp det med en och annan sång, "vov vov" eller liknande.
Nu märker vi här hemma att det har börjat påverka humöret dagtid och jag tycker mig se svarta ringar under ögonen. Två timmar är inte konstigt om han ligger vaken. Nu de senaste två nätterna har jag gått in och solfjädrat honom. Då har han somnat strax efter det. Men så kan man väl inte ha det?? Tanken är ju att han ska sova tolv timmar- utan störningar??
Vi har testat med ny blöja eftersom den gamla läckte på morgonen. Nu läcker den inte längre, men är väldigt full. Vi ska prova att gå upp en storlek och se om den känns mindre full av det. Han har även väldigt kallt i rummet, så vi ska prova att sätta på varmare pyamas/använda täckte (som troligtvis ändå kommer bli avsparkat) Jag tror egentligen inte att det är på grund av detta han vaknar- då skulle han väl klaga, eller?
Lite tips och råd önskas av en trött mamma
Han har slutat sjunga
Nu märker vi här hemma att det har börjat påverka humöret dagtid och jag tycker mig se svarta ringar under ögonen. Två timmar är inte konstigt om han ligger vaken. Nu de senaste två nätterna har jag gått in och solfjädrat honom. Då har han somnat strax efter det. Men så kan man väl inte ha det?? Tanken är ju att han ska sova tolv timmar- utan störningar??
Vi har testat med ny blöja eftersom den gamla läckte på morgonen. Nu läcker den inte längre, men är väldigt full. Vi ska prova att gå upp en storlek och se om den känns mindre full av det. Han har även väldigt kallt i rummet, så vi ska prova att sätta på varmare pyamas/använda täckte (som troligtvis ändå kommer bli avsparkat) Jag tror egentligen inte att det är på grund av detta han vaknar- då skulle han väl klaga, eller?
Lite tips och råd önskas av en trött mamma
-
TorpSara
Hejsan, och tack för svar
miniz: Bäcksvart med dels en träskiva, och mörkläggningsgardin, så ljuset kan det inte vara.
TorpSara: Så du tror det kan vara bra under en period? Tror du då jag ska gå in direkt när han vaknar (nu har jag väntat ca en halvtimme för att se om han somnar själv)
Jag kan inte förstå att denna lille sömntuta ska behöva hjälp... han som alltid sovit som en gris.
miniz: Bäcksvart med dels en träskiva, och mörkläggningsgardin, så ljuset kan det inte vara.
TorpSara: Så du tror det kan vara bra under en period? Tror du då jag ska gå in direkt när han vaknar (nu har jag väntat ca en halvtimme för att se om han somnar själv)
Jag kan inte förstå att denna lille sömntuta ska behöva hjälp... han som alltid sovit som en gris.
dubbla pjamasar eller en kortärmad body under en pjamas är ett tips om lillen inte vill ha täcket på sig. kankse strumpor också. det brukar vi köra med vintertid.
KRAM
KRAM
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!
- Efter regn kommer solsken! -
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!
- Efter regn kommer solsken! -
LillaMia.
ja, men det var ju ett bra tips. Jag rusade iväg och köpte ett täcke och kudde till honom- tidigare har han bara haft filtar. Täcket funkar väl sådär... känns så stort och klumpigt. Men han är iallafall varmare nu än förut när han vaknar.
Jag ska ge täcket någon vecka. Märker vi ingen skillnad i sömnvanorna så ska jag testa ditt tips.
Imorse vaknade han halv sex, och det var ju skönt för mig. Men tyvärr somnade han inte om, vilket han VERKLIGEN hade behövt. Dagen haqr varit för jobbig för far och son. (mor var ju på jobbet ända till dags för kvällsbus innan sömnen)
Inatt blir det nog hela natten igen
ja, men det var ju ett bra tips. Jag rusade iväg och köpte ett täcke och kudde till honom- tidigare har han bara haft filtar. Täcket funkar väl sådär... känns så stort och klumpigt. Men han är iallafall varmare nu än förut när han vaknar.
Jag ska ge täcket någon vecka. Märker vi ingen skillnad i sömnvanorna så ska jag testa ditt tips.
Imorse vaknade han halv sex, och det var ju skönt för mig. Men tyvärr somnade han inte om, vilket han VERKLIGEN hade behövt. Dagen haqr varit för jobbig för far och son. (mor var ju på jobbet ända till dags för kvällsbus innan sömnen)
Inatt blir det nog hela natten igen
En rapport från natten:
Han vaknade klockan fyra och grät (oj, då... vad är nu detta- ytterst ovanligt!!) Han lugnade sig när jag kom in och det var inget särskilt vad jag kunde se- kanske en mardröm? Jag ramsade och gick och la mig. Trodde han somnat om eftersom det var helt tyst, men så småningom hör jag små små ljud. Inte ofta... kanske en gång varje tionde minut. När det gått en timme gick jag in och solfjädrade, och ramsade mig ut. Han fortsatte som förut men somnade nog efter kanske sammanlagt 1½timme.
Han vaknade klockan fyra och grät (oj, då... vad är nu detta- ytterst ovanligt!!) Han lugnade sig när jag kom in och det var inget särskilt vad jag kunde se- kanske en mardröm? Jag ramsade och gick och la mig. Trodde han somnat om eftersom det var helt tyst, men så småningom hör jag små små ljud. Inte ofta... kanske en gång varje tionde minut. När det gått en timme gick jag in och solfjädrade, och ramsade mig ut. Han fortsatte som förut men somnade nog efter kanske sammanlagt 1½timme.
Har en likadan tjej...
Vår dotter april-08 är likadan, fast inte varje natt. De gånger hon vaknar så ligger hon och sjunger och babblar med full röst styrka. Har nog provat ALLT men det finns inget som hjälper. Vi sjunger alltid Trollmor innan sängen så íbland när hon blir less för att hon inte kan somna så sjunger hon den åt sej själv...
Nu går vi bara in när hon verkligen blir ledsen, annars så sjunger hon på, det är dock inte varje natt numer. Har hon haft en hektisk dag så är sannorlikheten större att hon vaknar. Hoppas gossen har fin sångröst så ni "orkar" lyssna bara.
Mor till Aaron 060319 &
Saidi 080410
Saidi 080410
Okej, här kommer en rapport.
Natten till igår:
Han vaknade på natten någon gång, låg vaken ca en timme innan han somnade. Jag var inne en gång. Eftersom vi la honom halv sju gick han denna natt mycket sömn och var på ett strålande humör under dagen
Natten tiill idag:
Han var vaken ca två timmar mellan halv fyra och halv sex. Jag var inne två gånger. Direkt när jag kom in genom dörren lägger han sig tillrätta, men är på ett strålande humör. Han börjar skratta så fort jag rör vid honom (han är lite kittlig, och jag lite fumlig, innan jag vant mig vid mörkret)
Natten till igår:
Han vaknade på natten någon gång, låg vaken ca en timme innan han somnade. Jag var inne en gång. Eftersom vi la honom halv sju gick han denna natt mycket sömn och var på ett strålande humör under dagen
Natten tiill idag:
Han var vaken ca två timmar mellan halv fyra och halv sex. Jag var inne två gånger. Direkt när jag kom in genom dörren lägger han sig tillrätta, men är på ett strålande humör. Han börjar skratta så fort jag rör vid honom (han är lite kittlig, och jag lite fumlig, innan jag vant mig vid mörkret)
Hej!
Hur mànga nätter har han legat vaken? Är det varje natt? Ropar eller gràter han eller ligger han där och tar det lugnt?
Om det är ett nytt mönster att han ligger vaken pà natten borde han fà hjälp direkt, för pà natten sover man ju!
Har ni infört ramsa? Vad tror du om tillrättaläggning, kort solfjäder och ut med ramsan? Direkt han börjar böka fàr han besked om at det är faktiskt natt nu och dà ska man sova, punkt slut. Dà slipper han ligga och vakna och vänta pà att du ska komma in.
Mànga fràgor blev det.
Kram
Hur mànga nätter har han legat vaken? Är det varje natt? Ropar eller gràter han eller ligger han där och tar det lugnt?
Om det är ett nytt mönster att han ligger vaken pà natten borde han fà hjälp direkt, för pà natten sover man ju!
Har ni infört ramsa? Vad tror du om tillrättaläggning, kort solfjäder och ut med ramsan? Direkt han börjar böka fàr han besked om at det är faktiskt natt nu och dà ska man sova, punkt slut. Dà slipper han ligga och vakna och vänta pà att du ska komma in.
Mànga fràgor blev det.
Kram
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
miniz skrev:Hej!![]()
Hur mànga nätter har han legat vaken?
Svårt att svara på. vi har ju haft så många underbara sköna nätter, men just nu känns det som det "alltid" har varit så här, men så är det ju inte. Trfåden startades i september, så då var det lite dåligt, men sen har vi haft en bra period emellan. Nu har det kanske varit så här i två veckor.
Är det varje natt?
Ja, på senaste tiden.
Ropar eller gràter han eller ligger han där och tar det lugnt?
För det mesta ligger han och slappar, och bara låter lite (suckar, gnyr, och tjoar emellanåt) Vissa nätter är det mer prat och sång. Gråter gör han i stort sätt aldrig, och har egentligen aldrig gjort, endast när det är lite sjukdom eller annat på G.
Har ni infört ramsa?
Japp, när han var tre, fyra månader.
Vad tror du om tillrättaläggning, kort solfjäder och ut med ramsan?
Nu har jag pangramsat direkt, väntat, väntat, och sen gått in och gjort just så.
Mànga fràgor blev det.
Det är bra det, här behövs lite hjälp...