Hej!
Jag har 3 frågor/funderingar nu när mitt barn börjar bli större.
1. Jag skulle bli glad för lite tips/förklaringar angående att 2-åringen har börjat ge ljud ifrån sig på natten.
Jag väcks så lätt av det och får min nattsömn störd. Hon verkar fixa det själv, men det kan bli ett par tre-fyra hojtande per natt. Några gånger har hon skrikit av vad som det låter ren skräck (kan det vara mardrömmar tro?) och någon gång när jag har gått in tyst för att se om allt är som det ska har det visat sig att hon fryser, eftersom hon sparkat av sig täcke och filt.
2. Jag har dessutom en fråga ang. att hon har börjat på dagis. Hon sover 19-07 (tar i och för sig lite tid på sig att somna och vaknar rätt ofta 6.10 när vi går upp, men brukar aldrig vara ledsen eller protestera för att hon får ligga och vänta tills det blir morgon). Middagslur 12-13.30. Fungerat fint, brukar dock ofta vakna till 12.50, men somnar om direkt igen. Men på dagis verkar det som de har svårt att få ihop till mer än 1h, sömn ibland bara 30 min. Hon verkar dock inte behöva någon 5-minutare för att klara sig till natten.
Behöver jag oroa mig för att det inte funkar helt som det är tänkt på dagis eller får jag bara "gilla läget"?
3. När märker man att det är dax att korta ner dagsluren?
Kurad 2-åring väcker oss på natten.
-
amandaviktoria
Kurad 2-åring väcker oss på natten.
Mamma till underbara barnen
E 020430
H 051210 -ängel i himlen
E 070727 -kurad 080430
E 020430
H 051210 -ängel i himlen
E 070727 -kurad 080430
Hej!
1.Är hon vaken tror du när hon skriker till så? Eller kan det vara i sömnen? Vet att min dotter har gjort samma ibland, i perioder. Bara gråtit till kort eller hojtat till. Sen ser jag i mitt inre hur hon stoppar i tummen, och kommer på att det inte är något och somnar om. Eller så verkar det vara i sömnen. Om du har en pappa till barnet som inte är lika lättväckt så kanske du kan sova
med öronproppar så får han ha vakten på natten? Kanske kan ni gå igenom hur man tar på sig täcket eller vad man gör om det ramlar av/ut? Beroende på hur mycket hon förstår.
2. Verkar hon må bra av att inte sova mer så är det nog lugnt hade jag tänkt. Annars kan du ju lägga på lite tid på kvällen eller morgonen dom dagarna?
3.Jag tänker att när barnet i flera dagar inte har sovit mer än kanske halva luren så är det dags att ändra. Min dotter som fyller tre sover fortfarande 1, 5 - 2 tim middag. Jag vet inte om hon alltid sover hela, men hon vill gärna på på "vilan" och verkar tycka det är skönt med en paus.
1.Är hon vaken tror du när hon skriker till så? Eller kan det vara i sömnen? Vet att min dotter har gjort samma ibland, i perioder. Bara gråtit till kort eller hojtat till. Sen ser jag i mitt inre hur hon stoppar i tummen, och kommer på att det inte är något och somnar om. Eller så verkar det vara i sömnen. Om du har en pappa till barnet som inte är lika lättväckt så kanske du kan sova
med öronproppar så får han ha vakten på natten? Kanske kan ni gå igenom hur man tar på sig täcket eller vad man gör om det ramlar av/ut? Beroende på hur mycket hon förstår.
2. Verkar hon må bra av att inte sova mer så är det nog lugnt hade jag tänkt. Annars kan du ju lägga på lite tid på kvällen eller morgonen dom dagarna?
3.Jag tänker att när barnet i flera dagar inte har sovit mer än kanske halva luren så är det dags att ändra. Min dotter som fyller tre sover fortfarande 1, 5 - 2 tim middag. Jag vet inte om hon alltid sover hela, men hon vill gärna på på "vilan" och verkar tycka det är skönt med en paus.
Celeste 061208
-
Världens Bästa Barn
Världens Bästa Barn