somna om på dagarna

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
JH

somna om på dagarna

Inlägg av JH »

Jag har svårt att få Elsa att somna om på dagarna. Ramsa hjälper inte alls så bra som på natten, eller som när jag lägger henne för att sova på dagen (då funkar ramsandet alltså). När hon vaknar (oftast efter 45 min) så ramsar och och ramsar men hon blir helt tokigt och arbetar upp sig själv till enorma skrik. Nån gång har jag hört att hon fortfarande var trött (man hör ju det väldigt väl på skriken nu när man börjat kuren!) och då gick det med mycket tålamod att få henne att somna igen, men annars verkar hon faktiskt vara väldigt pigg när hon vaknar... :roll:

Har provat att gå med henne i vagnen under det andra långa sovpasset, som strular mest, och ibland kan hon somna om då (men hon vaknar ändå oftast till efter 45 min).

Är ju mitt i kuren nu och känner väl att jag inte alltid har ork att stå på mig på dagarna eftersom jag verkligen alltid är konsekvent på nätterna (mest vargtimmen som spökar nu) :oops: Är det ok att ta tag i dagsschemat mer handfast när nätterna har satt sig lite? Känner att jag kommer att orka ha mer av den rätta attityden då.

Vad säger ni erfarna? Har andra det så här med dagslurarna också? Hur gör ni? (Jag hade inget schema innan jag började med kuren)
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
kokos

Inlägg av kokos »

Jag gjorde som så att jag satsade på att få ett dagslurspass i taget att sitta ordentligt i början. Vår lillsprallis sov då i stort sett aldrig längre än 45 minuter i ett svep på dagen, ofta inte längre än 20 minuter.

Eftersom jag gjorde kuren i vagnen fick han sova i vagnen på dagarna också. Första passet fick vi snabbt att sitta: han verkade tycka att det var skönt att sova länge på morgonen. Vaknade han så vagnade vi. När vi flyttade över till spjälsäng så har vi fått buffa en del.

Svårast var lunchen då han blev jätteledsen om han vaknade. Men han sov bra om jag var ute och gick med vagnen så jag gjorde det varje dag när jag hade fokus på att få morgonluren att fastna. Jag visste att han skulle sova om jag promenerade så då behövde jag inte fokusera på lunchpasset i början. :
Vaknade han vände jag honom till magläge direkt. Eller så fick han sova på mage i vagnen hela tiden. Till slut satt det passet också.

45-minutaren på eftermiddagen har det mest varit problem med att få honom att somna (har han väl somnat så sover han ofta sitt pass) och där kämpar vi fortfarande för det är ganska mycket skrik. Har lyckats ganska bra genom att göra annat: dammsuga, blåsa håret, sätta på tvättmaskinen eller kaffekvarnen precis efter jag lagt honom: då känner han att jag koncentrerar mig på annat. I vagnen somnar han direkt.

Hoppas att du får till det snart! Försök att hålla tiderna med hjälp av verktygen. Om du kämpar på i början så går det snabbare att få till allt.
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"